Alimentatia Mantuitorului si a Sfintilor Apostoli

Alimentatia Mantuitorului si a Sfintilor Apostoli

Din Sfintele Evanghelii ştim că Iisus Hristos a participat cu ucenicii şi cu Maica Sa la nunta din Cana Galileii, unde a săvârşit şi prima minune, înmulţind vinul (In 2,1-11), că a săvârşit minunea saturării a cinci mii de bărbaţi, afară de femei şi copii, în pustie, cu cinci pâini şi doi peşti, când privind „la cer, a binecuvântat şi frângând a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii, mulţimilor. Şi au mâncat şi s-au săturat şi au strâns rămăşiţele de fărâmituri, douăsprezece coşuri pline" (Mt. 14, 19-21). De asemenea, ştim din textele biblice paralele că pâinile erau de orz şi, ca şi peştii, aparţineau unui băiat din mulţime (In 6,9,13). La a doua minune a înmulţirii pâinilor, când a săturat patru mii de bărbaţi, afară de femei şi de copii, cu şapte pâini şi puţini peşti, Iisus Hristos „mulţumind, a frânt şi a dat ucenicilor, iar ucenicii, mulţimilor şi au mâncat şi s-au săturat şi au luat şapte coşuri pline cu rămăşiţe de fărâmituri" (Mt. 15, 36-37).

In toate aceste situaţii nu se relatează dacă Domnul Hristos a mâncat. Deducem că Mântuitorul a mâncat, dar nu ştim ce anume. Un alt prilej, la care ne-am putea raporta pentru a afla ce anume mânca Hristos, a fost convorbirea cu femeia samarineancă, însă evanghelistul se rezumă la a relata că, în momentul când ucenicii Lui îl rugau să mănânce, El le-a zis: „Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi să săvârşesc lucrul Lui" (In 4,34), fără să arate dacă a mâncat şi ce a mâncat. De asemenea, evangheliştii amintesc că Mântuitorul a mâncat cu vameşii şi păcătoşii, a cinat de mai multe ori în casa lui Lazăr şi la Simon Leprosul din Betania (Mt. 26, 6), la Cina cea de Taină, în foişorul de sus din Ierusalim, la care se pomeneşte doar de pâine.şi de vin, iar după înviere, a binecuvântat pâinea şi le-a dat-o celor doi ucenici, Luca şi Cleopa, la Emaus, şi, cunoscându-L, El S-a făcut nevăzut.

Singurul loc din Sfânta Scriptură în care se arată, în mod concret, ce a mâncat Mântuitorul este cel în care Evanghelistul Luca relatează despre prima întâlnire a Sa cu Apostolii din prima zi a învierii, când, după ce S-a lăsat pipăit, ştiind că nu le-a îndepărtat îndoiala, le-a zis: „Aveţi aici ceva de mâncare? Iar ei i-au dat o bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere. Şi luând, a mâncat înaintea lor" (Lc. 24, 41-43). Cu aceeaşi întrebare i-a întâmpinat pe Apostoli la Marea Tiberiadei, pentru a-i convinge încă o dată despre păstrarea trupului Său prin înviere. Mai mult, a doua zi dimineaţa, li S-a arătat având un dar pentru ei, pescarii cei osteniţi şi flămânzi, după o noapte în care nu prinseseră nimic: „Deci, când au ieşit la ţărm, au văzut jar pus jos şi peşte pus deasupra şi pâine. Iisus le-a zis: Aduceţi din peştii pe care i-aţi prins acum. Simon Petru s-a suit în corabie şi a tras mreaja la ţărm, plină de peşti mari: o sută cincizeci şi trei, şi, deşi erau atâţia, mreaja, totuşi, nu s-a rupt. Iisus le-a zis: Veniţi de prânziţi. Şi nici unul din ucenici nu îndrăznea să-L întrebe: Cine eşti Tu?, ştiind că este Domnul. Deci a venit Iisus şi a luat pâinea şi le-a dat lor, şi de asemenea şi peştele" (In 21, 9-13). Dacă în primul caz a mâncat peşte şi miere, de data aceasta -din nou - nu ni se spune dacă a mâncat ceva. Acum însă a dorit ca prin aceste minuni să lase o imagine de taină pentru începutul şi viitorul Bisericii Sale.

Acum, apostolii Săi „[...] trăindu-L în mod sigur ca pe Fiul lui Dumnezeu, ridicat în alt plan al existenţei, în planul dumnezeiesc şi plin de taină, erau stăpâniţi de o copleşitoare sfială. După înviere nu-i mai spuneau decât «Domnul». Dar El voia să-i ţină într-o familiaritate cu Sine, dându-le să mănânce. [...] Nu numai ei i-au adus darul lor, ci şi El le-a dat darul Său, hrana de la El, pregătită în focul dragostei Lui"1. Şi darul lui Iisus şi cel al ucenicilor Săi rămân taine şi minuni cu înţelesuri duhovniceşti profunde pentru ei şi urmaşii lor, în ceea ce priveşte trimiterea lor în lume ca pescari de oameni.

Invăţătura Mântuitorului despre alimentaţie se rezumă la cele două elemente vitale ale vieţii, pâinea şi apa, iar prin extensie, şi la vin, numai pentru a scoate în evidenţă conţinutul lor înalt, duhovnicesc şi teologic. In Predica de pe munte, în care se găseşte învăţătura Sa rezumativă, a spus: „Nu vă îngrijiţi pentru sufletul vostru ce veţi mânca, nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca; au nu este sufletul mai mult decât hrana şi trupul decât îmbrăcămintea?" (Mt. 6, 25). „Deci, nu duceţi grijă, spunând: Ce vom mânca, ori ce vom bea, ori cu ce ne vom îmbrăca? Că după toate acestea se străduiesc neamurile; ştie doar Tatăl vostru Cel ceresc că aveţi nevoie de ele" (Mt. 6,31-32).

Iar în Evanghelia de la Ioan, Mântuitorul trece de la înţelesul material al hranei la sensul duhovnicesc al pâinii, care este Trupul Său, dar asupra acestui sens ne vom opri într-un alt context.

Din cele de mai sus reiese că Mântuitorul Hristos, ca om, a mâncat cu siguranţă peşte şi miere, de la care nu putea să lipsească pâinea, poate şi fructe, legume şi seminţe, a băut apă şi vin, însă nu se poate spune despre El că ar fi consumat carne, precum nici Adam şi Eva nu au cunoscut această hrană. In calitatea Sa de Adam cel Nou, El trebuia să împlinească şi această asemănare pozitivă, aşa cum a împlinit-o şi Sfântul Ioan Botezătorul, care se hrănea cu roadele pustiei şi cu miere sălbatică.

Nu se poate accepta ideea că Apostolii, ca propovăduitori ai învăţăturii Sale la toate neamurile, nu L-ar fi urmat în vieţuire şi, evident, şi în ceea ce priveşte alimentaţia.

Puţinele informaţii păstrate despre ei în această privinţă arată că Iacob, fratele Domnului, după mărturia lui Eusebiu de Cezareea (+340) „[...] n-a băut nici vin, nici altă băutură beţivă, [...] nici n-a gustat carne toată viaţa lui"2; „Apostolul Matei - după Clement Alexandrinul -mânca seminţe, fructe şi legume, fără carne"3; „Sfântul Apostol Petru - după Sfântul Grigorie Palama (+1359) -mânca doar măsline în saramură, zarzavaturi şi legume"4; Sfântul „Apostol Pavel, ca să nu smintească pe creştini -ne spune Sfântul Nicodim Aghioritul (+ 1809) - a hotărât să nu mănânce carne în toată viata lui"5.

Dacă apostolii L-au putut avea ca pildă de urmat pe Mântuitorul Hristos şi în alimentaţie, este firesc să ne oprim acum asupra alimentaţiei Născătoarei de Dumnezeu, prima fiinţă umană îndumnezeită, aflată în cea mai strânsă comuniune cu Fiul ei şi în deplină solidaritate cu neamul omenesc, pentru a înţelege, chiar şi în parte, cum a trăit Preasfânta în Templu şi cum „[...] s-a făcut ea după asemănarea lui Dumnezeu, şi cum L-a făcut şi pe Dumnezeu după asemănarea omului"6.

Arhim. Luca Diaconu

Hrana vietii fericite a monahilor. Fundamente biblice, patristice si canonice despre alimentatia vegetariana si lacto-vegetariana; Editura Doxologia

Cumpara cartea "Hrana vietii fericite a monahilor"

1 Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos, Ed. Centrului Mitropolitan Sibiu, 1991, p. 277.
2 Eusebiu de Cezareea, Istoria bisericească, XXIII, 4-5, în PSB, 13, trad. de pr. prof. Teodor Bodogae, EIBMBOR, Bucureşti, 1987, p. 92.
3 Clement Alexandrinul, Pedagogul, II, 1,16, în PSB, 4, trad. de pr. Dumitru Fecioru, EIBMBOR, Bucureşti, 1982, p. 238.
4 Sf. Grigorie Palama, Omilii, 1, trad. de dr. Constantin Daniel, Ed. Anastasia, 2000, p. 121.
5 Sf. Nicodim Aghioritul, Hristoitia, Ed. Egumenită, f.a., p. 419.
 

09 Mai 2016

Vizualizari: 8680

Voteaza:

Alimentatia Mantuitorului si a Sfintilor Apostoli 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact