Amintiri despre Parintele Paisie

Amintiri despre Parintele Paisie

„Pe ascetul sfânt, pe eremitul, pe isihastul Paisie, l-am cunoscut înainte cu treizeci de ani în centrul Sfântului Munte, la Dafni, când se întorcea din pustiul Sinaiului. Nu ştiu când l-am revăzut în Sfântul Munte, probabil când era călugăr la Sfânta Mănăstire Esfigmenu. Când a coborât de pe vapor a venit direct spre mine ca să mă întâlnească, m-a îmbrăţişat şi m-a salutat zicându-mi pe nume, şi spunându-mi-l şi pe-al lui, despre care auzisem.

Ne-am pregătit să pornim împreună călătorind pe singurul drum de atunci, astfel încât am avut tot timpul pentru discuţii duhovniceşti nesfârşite. Bucuria mea a fost negrăită când l-am însoţit până la Kareia pe ascetul pustiului, mai tânăr decât mine cu aproape zece ani, pe Paisie al meu cel bun, pe cel care se odihneşte cu pace între sfinţi.

Intr-adevăr, am ţinut cărarea pietruită în anotimpul primăverii, când vegetaţia cu plante agăţătoare forma bolţi şi arcuri neregulate de-o parte şi de alta a copacilor, îndreptându-ne pe jos către Kareia, având pe umeri doar desagile noastre călugăreşti şi uitând de osteneala urcuşului prin convorbirile noastre duhovniceşti şi frăţeşti.

Trebuie să mărturisesc că bucuria întâlnirii noastre a fost reciprocă, dacă judec după expresia feţei luminoase a Părintelui Paisie, care nu ştiu cărui lucru se datora, în timp ce bucuria mea izvora din gândul cel ascuns de a învăţa din experienţa lui ascetică ziditoare. De aceea convorbirea noastră n-a avut atât forma discuţiilor, cât a întrebărilor şi răspunsurilor, care au durat până la Kareia, adică trei ore.

Sunt dator să mărturisesc că răspunsurile Părintelui, concrete, limpezi, tradiţionale, cu toate că nu eram un neiniţiat pe calea cunoaşterii teoretice şi a experienţei ascetice - de vreme ce petrecusem o perioadă de douăzeci şi cinci de ani împliniţi într-o obşte monahală - constituiau pentru mine o iniţiere adăugată «artei artelor şi ştiinţei ştiinţelor», care este viaţa în Hristos a călugărilor, dar şi o pricină ca să admir înţelepciunea şi sfinţenia timpurie, care se reflectau în expresia blândă a feţei lui vesele.

Mi-ar trebui multe pagini ca să consemnez cele discutate în timpul călătoriei de trei ore cu cel între sfinţi Părintele nostru Paisie, însă mă voi mulţumi doar să expun aprecierile şi concluziile mele la răspunsurile lui, de vreme ce gândurile mele nu ne interesează.

Astfel, aş putea să reduc părerile mele la următoarele aspecte: Părintele Paisie, un autentic capadocian, a adunat în făptura sa însuşirile cele mai potrivite ca să devină un atlet adevărat al lui Hristos şi, în final, să se sfinţească. înţelepciunea lui firească dezvoltată într-un mediu familiar ortodox, cu tradiţii ascetice capadociene, l-a păzit de primejdiile pervertirii conştiinţei, de învăţăturile înşelătoare. Prin rugăciuni neîntrerupte, prin metanii nemăsurate, prin postiri fără oprire, prin Spovedanie de la vârstă mică, prin împărtăşirea regulată, prin lecturile din Vieţile Sfinţilor, şi-a înflăcărat sufletul. Şi o pricină pentru care n-a continuat şcoala a fost dorinţa lui să se călugărească, continuând tradiţia.

De tânăr s-a călugărit la Mănăstirea Esfigmenu, unde printr-o nevoinţă asiduă s-a îmbolnăvit grav, şi după cincisprezece ani a fost nevoit să plece la Koniţa. Aflând că în Muntele Sinai clima era mai blândă în comparaţie cu umezeala din locul său de nevoinţă, a plecat în muntele sfânt călcat de Dumnezeu, unde a rămas multă vreme nevoindu-se foarte aspru, aşa cum tragem concluzia din descrierile lui. Dar şi din aluziile lui cineva îşi poate da seama de războaiele înfricoşătoare pe care le-a primit din partea demonilor, şi de descoperirile, poate şi de arătările dumnezeieşti pe care le-a avut.

Intre timp am ajuns la Kareia fără să ne dăm seama, unde trebuia să ne despărţim. Intenţia lui era să se nevoiască într-o colibă în partea de răsărit a Kareii, în vestitul ţinut pustnicesc Kapsala. L-am sfătuit frăţeşte să nu se stabilească acolo pentru că existau mulţi asceţi simpli zeloţi cu care nu putea să intre în comuniune. Mi-a răspuns că va încerca. Ne-am îmbrăţişat în Domnul şi luând binecuvântare ne-am despărţit cu multă iubire, având în sufletul meu multă admiraţie pentru el.

După douăzeci de zile am primit o scrisoare din partea lui: «Slavă lui Dumnezeu, sunt sănătos prin rugăciunile Sfinţiei Tale! Dulcele nostru lisus Cel înălţat la ceruri să ne dăruiască amândurora sănătate! Am socotit de datoria mea să vă scriu unde şi cum m-am stabilit, pentru că mi-aţi arătat iubire şi grijă. Am plecat aşa cum v-am spus mai întâi la Kapsala, dar am aflat lucrurile aşa cum mi le-aţi descris. Ca să nu lungesc vorba, fiecare colibă şi fiecare biserică erau separate. Nu mi-au spus nici Hristos a înviat! şi altele. Am plecat şi am venit la Schitul pustiit al Ivirilor, unde mi-am luat o colibă cu puţin teren şi o grădină mică. Coliba este foarte veche, ca şi bisericuţa Sfinţilor Arhangheli. După ce-mi pun în ordine terenul mă gândesc să mă apuc să lucrez ceva. Acestea am să vă spun, părinte, vă sărut mâna cu evlavie şi vă cer binecuvântarea. Paisie monahul!»

Sfântul acesta m-a cinstit cu prietenia lui, şi de fiecare dată când ne vedeam aflam prilejul să dobândesc învăţături şi experienţe despre viaţa ascetică de la un mare nevoitor care-şi supusese trupul duhului până în punctul de a-şi primejdui viaţa. Intr-o scrisoare de-a lui din 3.11.1969, în care îmi descrie o călătorie la Tesalonic şi Atena, de dragul unui preot bun, care nu era pe placul conducerii de atunci a lui Ieronim - pentru că a ajutat la intrarea în mănăstire a două tinere -, printre altele mi-a scris: «Despre problema sănătăţii mele nu m-am îngrijit deloc pentru că m-am temut să nu-mi găsească ceva şi să mă oprească în spital. Doar pentru stomac m-am sfătuit cu un medic, şi de acum înainte voi lua aminte pentru că risc să mă îmbolnăvesc de ulcer, deoarece ceaiul simplu îmi face rău. Voi mânca de acum înainte şi hrană tare!» Adică până atunci nu mânca hrană tare şi trăia cu ceai, cu toate că avea doar o jumătate de plămân!

Intr-adevăr, am descoperit că Fericitul Paisie continua tradiţia ascetică cu mare acrivie, alcătuită din tripticul: postire, priveghere, rugăciune, pe care cărţile noastre liturgice le preaslăvesc ca virtuţi fundamentale şi care sunt urmate de «ha-risme cereşti».

Ca să prescurtez detaliile vieţii lui, mă voi limita la convorbirile noastre cu puţine zile înainte de fericita lui adormire. Cu toate că avea în orice clipă nevoie de oxigen, mă ţinea lângă pa tul lui la Sfânta Mănăstire Sfântul Ioan din Suroti, Tesalonic, unde şi-a dat sufletul său sfânt în mâinile lui Dumnezeu şi unde mormântul lui a devenit loc de închinare pentru toţi grecii şi nu numai.Ca fiu al păcii recomanda pacea şi ascultarea smerită în Biserică, numindu-i răzvrătiţi pe cei care se împotriveau din motive de pioşenie faţă de rânduielile bisericeşti, şi nu dogmelor care puneau în primejdie credinţa în Dumnezeu. Era foarte mâhnit pentru certurile din Biserică şi se pronunţa împotriva celor care tulburau pacea ei, dar îi şi micşorau credibilitatea în lume. Plângea şi se ruga ca Domnul să le dea duhul pocăinţei şi al smereniei, să le deschidă ochii sufletelor, ca să-şi vadă greşelile înfricoşătoare. Aceleaşi lucruri spunea şi despre cearta anumitor aghioriţi cu Patriarhul Ecumenic.

Sfântul Paisie avea multe năzuinţe referitoare la Biserică şi la întregul neam, iar părerile sale despre viitorul elenismului erau pline de optimism, căci se sprijinea pe argumentele imbatabile şi pe profeţiile Sfântului Cosma, nădăjduind în pocăinţa poporului nostru. Şi mai înainte, dar şi în ultimele tresăriri ale duhului său simţea că elenismul, după ce va fi trecut printr-un foc purificator va fi preaslăvit de către Dumnezeu, pentru că păstrează comoara credinţei ortodoxe, în paralel s-a pronunţat cu convingere că Turcia se va destrăma. O treime va pieri, altă treime va fi mutată în străfundurile Asiei, iar partea rămasă va primi Ortodoxia.

Era foarte fericit că va pleca dincolo şi mi-am explicat starea lui sufletească fericită ca o consecinţă a înştiinţării harului divin pe care îl primise, de vreme ce-şi închinase întreaga lui viaţă cu putere şi iubire Domnului şi fraţilor săi în Hristos, pentru care suferea rugându-se neîncetat, postind, dar şi primind în trupul lui durerile şi pătimirile care se cuveneau altora. Socotesc că acestui cuvios i se potriveşte cuvântul potrivit sfinţilor, că l-a iubit mai mult pe aproapele decât pe sine".

Ascetul de la Panaguda, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Ascetul de la Panaguda"

Monahul Teoclit Dionisiatul, revista Creştinul, 3 noiembrie, 1994

Pe aceeaşi temă

24 Octombrie 2016

Vizualizari: 1327

Voteaza:

Amintiri despre Parintele Paisie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact