Botezul Domnului la curtea imperiala bizantina

Botezul Domnului la curtea imperiala bizantina

Faptul ca persoana imparatului era perceputa in societatea bizantina ca fiind “sacra” este recunoscut, atat de sursele antice, cat si de catre istoricii moderni. Textele principale legate de acest subiect, incepand cu Constantin cel Mare numit “intocmai cu Apostolii” si “episcop al celor din afara”, pana la Leon al III-lea, care s-a proclamat “preot si imparat”, sunt binecunoscute.

Ocaziile in care imparatul participa la slujbele din Marea Biserica erau numeroase. Printre acestea se numarau marile praznice: Craciunul, Botezul Domnului, Invierea, Pogorarea Duhului Sfant. Dintre acestea, praznicul Botezului Domnului va ocupa insa un rol deosebit de important in viata si activitatea multor imparati bizantini, mai ales din cadrul dinastiei macedonene.

In ziua Botezului Domnului, de Epifanie, se considera ca imparatul primea Duhul Sfant in vederea (re)confirmarii alegerii sale si rolului sau legitim in oficiul imperial.

Pentru a celebra praznicul Botezului Domnului, imparatul mergea de doua ori la biserica. In Ajunul Bobotezei el statea in palat. Patriarhul venea la palat, ceremonia sfintirii apelor avand loc in Biserica Sfantul Stefan.

De Boboteaza, imparatul mai intai numea si promova anumite persoane pe pozitia de magistrat. Acest eveniment avea loc in Consistoriu, locul unde promovarile si hotararile erau facute public de catre imparat. Dupa incheierea acestei ceremonii, acesta mergea cu mare pompa spre Catedrala Sfanta Sofia. Procesiunea catre biserica si festivitatile acestei zile erau de aceeasi importanta cu cele de Craciun, Pasti si Cincizecime.

In anumite locuri, in timpul procesiunii de la palat spre Sfanta Sofia si inapoi, erau cantate aclamatii pentru imparat de catre Albastrii si Verzi. Acestea sunt atent inregistrate in “Cartea ceremoniilor”. Ele constituie marturie explicita a ideologiei bizantine si a perceptiei oficiului imperial bizantin. De exemplu, la cea de-a patra oprire, Verzii cantau:”Cel care astazi este botezat prin mana Inaintemergtorului, te proclama astazi imparat cu mana Sa cea minunata, de Dumnezeu incoronatule binefacator…”. Aceste cuvinte suprapun, sau mai exact, pun in paralel, peste imaginea Botezului imaginea imparatului. In timp ce aceasta pozitie paralela, Hristos-imparat, este exprimata prin actiunea mainilor, alegerea divina a imparatului este confirmata prin mana lui Hristos aflata pe capul imparatului.

De altfel, pe o placa din fildes pe care este reprezentata proclamarea lui Constantin Porfirogenetul de catre Hristos, realizata pentru a comemora alegerea pe tron ca imparat principal in 945, regasim in termeni vizuali aclamatia de mai sus. Mai intai, apare confirmarea alegerii imparatului de catre Dumnezeu, iar apoi, imparatul dobandeste o pozitie asemenea lui Hristos. Nu numai vizual, ci si simbolic si ideologic, paralela dintre Botezul lui Hristos si proclamarea imperiala au devenit evidente.

Binecunoscuta imagine bizantina reprezentand dreptul imparatului de a conduce, infatisat prin punerea mainilor pe capul imparatului de catre Hristos sau de catre un sfant, este, potrivit cercetorilor, o imitare a Botezului lui Hristos.

Acestia sustin ca reprezentarile de acest tip s-au dezvoltat in legatura directa cu propaganda de la curtea imparatului Vasile I , nefiind cunoscuta pana spre sfarsitul secolului al IX-lea. De altfel, primele reprezentari al gestului simbolic de punere a mainilor pe capul imparatului sunt din aceasta perioada.

Primul imparat care a folosit aceasta reprezentare pe monede a fost Alexandru. Imediat dupa urcarea sa pe tron in 912, a emis un solidus pe care era reprezentat un sfant ce tinea mana dreapta pe capul imparatului. Unii cercetatori sustin ca acesta ar fi chiar Sfantul Ioan Botezatorul.

Incepand cu domnia lui Vasile I Macedoneanul observam ca ziua Bobotezei si cea a Sfantului Ioan Botezatorul sunt alese pentru importante evenimente de familie, in ceea ce priveste stabilirea continuitatii dinastiei macedonene si confirmarii legitimitatii sale. Vasile I in anul 870 l-a numit pe fiul sau Leon VI pe tron pe 6 ianuarie, ziua Botezului Domnului. Leon VI l-a botezat pe fiul sau ilegitim, Constantin, in anul 906, de Boboteaza, prin Patriarhul Nicolae Misticul.

Pentru Constantin VII Porfirogenetul aceasta a fost ziua acceptarii de catre Biserica in calitate de imparat dreptcredincios porfirogenet. Chiar si Roman Lecapenul, care a uzurpat tronul tanarului Constantin VII, a urmat pasii familiei macedonene prin alegerea zilei de 6 ianuarie pentru incoronarea sotiei sale Teodora, in 921, la o luna dupa incoronarea sa.

Constantin VII Porfirogenetul a trebuit sa astepte aproape treizeci de ani pentru a redobandi tronul in anul 945, iar data de 6 ianuarie a devenit pentru el cea mai importanta zi pentru afirmarea legitimitatii. Constantin VII se pare ca niciodata nu a uitat acest lucru, recunoscandu-l intotdeauna pe Sfantul Ioan Botezatorul ca mijlocitor al sau.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

02 August 2012

Vizualizari: 5299

Voteaza:

Botezul Domnului la curtea imperiala bizantina 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Indumnezeirea persoanei
Indumnezeirea persoanei Îndumnezeirea nu este o simplă aspirație spirituală, ci taina ultimă a ființei umane - o paradigmă ontologică ce traversează marile tradiții monoteiste, în care Legea revelată, Logosul Întrupat și supunerea eshatologică exprimă o singură chemare 69.00 Lei
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre
Calauze duhovnicesti pentru vremurile noastre Vă invit, deci, la o întâlnire cu sfinții mei dragi. Cu Sfântul Gavriil Georgianul, „nebunul” care ne învață singura rațiune de a fi: credința în Hristos. Cu starețul Tadei, cel ce ne învață cum să cultivăm gândurile bune. Cu Sfântul Sava cel Nou 25.00 Lei
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor
Povatuire duhovniceasca. Raspunsuri la scrisorile maicilor Volumul de fata cuprinde cateheze ale Staretului Emilianos Simonopetritul rostite la Sfanta Manastire Ormylia intre anii 1979-1983. Ineditul volumului de fata consta in faptul ca Parintele Emilianos raspunde in aceste cuvantari la scrisori de-ale maicilor 50.00 Lei
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact