Cei milostivi se vor milui

Cei milostivi se vor milui

"Cei milostivi se vor milui" (Matei 5, 7).

Milostenia este acea exteriorizare in fapte a iubirii fata de aproapele, o identificare cu cel aflat in suferinta, trairea intensa a iubirii, pornita dintr-o inima ce sufera pentru cei care, intr-un moment sau in altul, se afla in necazuri.

Acest sentiment isi are izvorul in iubirea fata de Dumnezeu, care nu poate fi conceputa fara iubirea aproapelui: “Cine are bogatia lumii acesteia si uitandu-se la fratele sau, care este in suferinta isi inchide inima fata de el, cum mai ramane acela in dragostea lui Dumnezeu?" (I Ioan 3,10); milostenia este iubirea manifestata concret, cunosterea lui Dumnezeu in imprejurari concrete ale vietii, iar "cel ce nu iubeste n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu este iubire. Daca zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau il uraste, mincinos este! Pentru ca cel ce nu iubeste pe fratele sau pe care l-a vazut, pe Dumnezeu pe Care nu L-a vazut, nu poate sa-L iubeasca" (I Ioan 4, 8; 20).

In suferinta pentru altii vedem inlaturarea egoismului, in iubire se afla cunoasterea de sine si a semenului, iar milostenia este flacara ce o intretine. A fi milostiv inseamna a urma lui Dumnezeu, Care S-a aratat indurator fata de noi; desi nevrednici eram de milostivire, totusi am fost miluiti, fiindca "milostiv sunt" (Exod 22, 27), spune Domnul prin glasul proorocului Moise.

Intelegem ca milostenia este cale sigura ce duce la Dumnezeu, El Insusi recomandandu-ne sa fim milostivi: "Fiti deci milostivi, precum si Tatal vostru Cel ceresc, milostiv este" (Luca 6, 36). Mantuitorul aminteste virtutea milosteniei in legatura cu desavarsirea: "De voiesti sa fi desavarsit, mergi, vinde averile tale si le da saracilor si vei avea comoara in cer" (Mt. XIX,21).

Cine pretuieste si ajuta pe cel sarac, este prieten cu Dumnezeu, descopera infinita bogatie a imparatiei lui Dumnezeu... Nimic nu apropie asa de mult de Dumnezeu ca milostenia; aceasta virtute, precum ne incredinteaza textele Scripturii se indreapta direct catre Mantuitorul: "intrucat ati facut unuia dintre acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut" (Mt. XXV, 40). Cel care apara pe omul asuprit si aflat in necazuri, are in ajutor pe Dumnezeu, cel ce-si ajuta semenul primeste putere si rasplata divina. Opusul milosteniei este nemasurata iubire de arginti, care constituie o adevarata inchinare la idoli. Cei milostivi sunt cei asemenea samarineanului din Evanghelie, cei care nu trec prin lume indiferenti la suferintele semenilor; cu acestia, Dumnezeu va fi intotdeauna milostiv. Pilda samarineanului milostiv (Lc. X, 25), evidentiaza trei situatii in care se poate afla omul fata de semenul sau : om contra om (talharii), om pe langa om (preotul si levitul) si om pentru om (samarineanul). In aceasta parabola este pilduita atitudinea proexistenta pe care trebuie sa o avem; ajutorarea frateasca e o forma concreta a proexistentei crestine.

Milostenia inseamna solidaritate in suferinta aproapelui, manifestata atat fata de trup, cat si fata de suflet, facerea de bine si purtarea nevointelor aproapelui, cum indeamna Sfantul Apostol Pavel: "Purtati-va nevointele unii altora si veti implini astfel, legea lui Hristos" (Gal. VI, 2 ).

Chipurile milosteniei trupesti sunt foarte numeroase: hranirea celui flamand (Mt. XXV, 35)- „flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc"); adaparea celui insetat (Mt. X, 42)„ cel ce da de baut unuia din acestia mai mici un pahar cu apa rece, in nume de ucenic, adevarat graiesc voua, nu-si va pierde plata sa"); imbracarea celor aflati in lipsuri (Mt. XXV, 36), ingrijirea bolnavilor, cercetarea celor din temnita (Mt. XXv, 36), ajutorarea celor aflati in diverse necazuri,ingroparea celor decedati, strangerea de ajutoare pentru cei confruntati cu furia naturii. Tot mila este cand dai cuiva un sfat bun si la timp. Uneori, un astfel de sfat pretuieste cat o mare bogatie. Dar milostenia trebuie sa porneasca din dragoste sincera si dezinteresata, din iubirea fata de Dumnezeu si de aproapele, nu de ochii lumii sau pentru lauda oamenilor; milostiv este numai cel cu dragoste fata de semenul sau.

Intelepciunea lui Isus Sirah (IV, 8), indeamna pe cel ce vrea sa faca milostenie astfel: " Pleaca la sarac urechea ta fara sa te intristezi si raspunde-i cu blandete cele de pace". Iubirea este criteriul fundamental al judecatii particulare si al judecatii obstesti (Mt. XXV, 40; 45). Plata adevaratei milostenii se afla la Dumnezeu, Care a pretuit atat de mult aceasta virtute, incat intre jertfele ce I se aduceau in Legea Veche si iubirea de saraci, a pus inainte iubirea, zicand : “Mila voiesc, iar nu jertfa" (Mt. IX, 13).

Prin indemnul la milostenie, Fericirea a V-a cheama la intelegerea si ajutorarea aproapelui. Mila tamaduieste indiferenta, neindurarea, rautatea, egoismul, constituie o frana in calea lacomiei si invidiei.

Rasplata ce-i asteapta pe cei milostivi este aratata in Evanghelia dupa Sfantul Matei: "Veniti binecuvantatii Tatalui, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii "(XXV, 34). Asadar, omul isi hotaraste singur starea viitoare, cel milostiv cu altul fiind milostiv si cu sine insusi, fiindca secerisul va fi pe masura semanatului (Gal. IV, 6).

Sfantul Ioan Gura de Aur ne indeamna in acest sens: "Da celui sarac si chiar daca tu taci, la judecata viitoare nenumarati semeni vor vorbi pentru tine, fiindca milostenia te apara ".Pe drept cuvant, milostenia este considerata in literatura patristica, „regina virtutilor”.

Ciortan Mariean

Despre autor

Ciortan Mariean Ciortan Mariean

Colaborator
14 articole postate
Publica din 27 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

31 Iulie 2012

Vizualizari: 3187

Voteaza:

Cei milostivi se vor milui 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact