Cum trebuia sa fie omul

Cum trebuia sa fie omul

Cum trebuia să fie omul: să transforme prin luptă în virtuţi puterile sădite în natura sa bună

Multe fiind cele pe care Dumnezeu le-a dat deja oamenilor şi pe care le va da celor ce se luptă pentru păzirea celor date, lucrul de căpetenie şi care-l face mai mult decât celelalte pe om e faptul de a iubi curat pe Dumnezeu, de a vieţui cu raţiune, de a ne domina patimile şi de a nu avea nici un gust pentru orice păcat. A avea acest mod de comportare şi a fi cruţaţi de orice păcat e însă o putere pusă în noi dintru început: mai întâi, de a domina păcatul nu fără osteneli, ci luptând; apoi, după ce am arătat şi am realizat toate cele ce ţin de noi înşine, de a opri ostenelile, de a fi buni fără lupte şi de a rămâne fără de păcat, dobândind aceasta împreună cu nestricăciunea trupului.

Căci dacă am susţine că cele privitoare la om ar fi altfel, n-am putea salva raţiunea. Intrucât dacă natura noastră ar înclina spre păcat în aşa fel încât, chiar făcând şi meşteşugind noi toate, n-am putea rămâne cu desăvârşire curaţi de rănile care vin de aici, şi în acest mod răul ar fi de neclintit în noi, atunci, mai întâi, prin aceasta am fi mai răi decât cele necuvântătoare, în care nu e nimic rău, iar, mai apoi, ne-ar fi cu neputinţă să nu-L acuzăm pe Creatorul, pe de o parte, ca nefiind cu totul bun, ca Unul care ar fi lucrătorul unor lucruri rele, iar, pe de altă parte, ca Unul care nu cinsteşte peste tot dreptatea, întrucât cere de la noi ceea ce n-a pus în natura noastră şi ne judecă pronunţând condamnări pentru orice păcat fără să-l fi înarmat pe om împotriva oricărui păcat. Dacă însă ne-ar fi legat dintru început de faptele bune, astfel încât să fim buni fără să fi făcut noi înşine nimic, nici în acest mod n-ar fi fost cu putinţă să fim buni, pentru că n-am fi alergat noi înşine spre virtute şi bine, ci am fi fost târâţi spre ele pătimind binele mai degrabă decât facându-l.

Apoi la ce ne-ar mai folosi autonomia voinţei [autonomia gnomes], pe care am primit-o ca să fie prilej de laude şi cununi pentru noi, singurii care prin ea ne deosebim de cele purtate de natură şi umblăm noi înşine? De altfel nu ar fi fost un lucru cuvenit pentru Dumnezeu şi pentru cele de care El însuşi a socotit vrednică natura [umană], nici ca omul să nu înceteze vreodată luptele pentru virtute, ci să-l lase să lupte la nesfârşit, fără să cunoască nici un sfârşit al luptelor. Căci nimic n-ar fi fost atunci mai nenorocit decât omul, întrucât toate celelalte au un lucru spre care sunt purtate şi unde, când ajung, trebuie să-şi înceteze mişcarea. De aceea, e absolut necesar să credem, pe de o parte, că în natură a fost aşezată de Dumnezeu o putere împotriva oricărui păcat, iar, pe de altă parte, că noi trebuie să aducem în act această potenţă şi aşa, ajungând buni prin noi înşine, Dumnezeu, adăugând cele ce vin de la El însuşi, va desăvârşi atunci binele din noi şi va face să înceteze luptele şi sârguinţa. Căci pentru ce altceva avem nevoie de lupte, decât pentru ca păzindu-ne de răul vecin cu noi, cât timp virtutea din noi e nedesăvârşită, să stăm departe de cele contrare ei? Nu va mai fi însă nici o primejdie, nici vreo putere spre orice fel păcat, numai atunci când Dumnezeu, Binele cel mai desăvârşit, stăpânind toată pofta/do- rinţa noastră nu mai lasă în ea nimic gol de El însuşi.

Nicolae Cabasila

Fragment din cartea "Maica Domnului in teologia secolului XX si in spiritualitatea isihasta a secolului XIV", Editura Deisis

Cumpara cartea "Maica Domnului in teologia secolului XX si in spiritualitatea isihasta a secolului XIV"

Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2019

Vizualizari: 770

Voteaza:

Cum trebuia sa fie omul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact