Numele lui Iisus

Numele lui Iisus

In Sfintele Evanghelii, Mantuitorul este numit "Iisus Hristos”. In acelasi fel este marturisit si in Simbolul de Credinta: "Cred si intr-Unul Domn Iisus Hristos“.

Iisus

Iisus este numele propriu, in vreme ce Hristos e un titlu care se refera la originea si misiunea Sa. Numele de Iisus vine de la Iesuah (Lc. 2, 21), care inseamna "Dumnezeu mantuieste”, "Domnul este mantuirea” sau "Mantuitorul”. Acest nume a fost descoperit lui Iosif in vis de catre un inger: "Maria va naste Fiu si-I vei pune numele Iisus, pentru ca El va mantui pe poporul Sau de pacate” (Matei, 1, 21). Din evanghelia Sfantului Luca (Lc. 1, 31) aflam ca si Fecioara Maria a primit porunca de a pune Mantuitorului numele Iisus: "Iata vei zamisli si vei naste fiu, caruia ii vei pune numele "Iisus“. El va fi mare si va fi chemat "Fiul Celui Preainalt“.

Hristos

Hristos este traducerea in greaca a cuvantului ebraic "Masiah“ - "Unsul". Amintim ca in Vechiul Testament regii lui Israel si arhiereii erau supusi ritualului ungerii cu untdelemn sfintit atunci cand primeau functiile respective si de aceea se numeau "unsii Domnului” (Zaharia 4, 14). Ungerea implica si primirea unor daruri speciale din partea lui Dumnezeu, necesare implinirii misiunii. Era o revarsare a Duhului Sfant peste persoana in cauza.

Iisus Insusi se identifica cu "Unsul Domnului” - Mesia, pe Care Duhul L-a uns sa propovaduiasca mantuirea (Luca 4, 18).

Emanuel

Profetul Isaia i-a dat Domnului, cu peste 700 de ani inainte de intruparea Sa, numele de Emanuel: "Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu, si vor pune numele lui Emanuel (7, 14). Acest nume inseamna "cu noi este Dumnezeu” si a fost insusit si de Sfintii Parinti. De exemplu, Sfantul Chiril al Alexandriei cand ia atitudine impotriva invataturii lui Nestorie spune: "Oricine nu recunoaste ca Emanuel este Dumnezeu Adevarat si ca Sfanta Fecioara Maria este Maica a lui Dumnezeu, deoarece a dat nastere, dupa trup, Cuvantului lui Dumnezeu devenit om, sa fie anatema“.

Daca vom tine seama de faptul ca Fiul vesnic al lui Dumnezeu a devenit Om pentru vesnicie, intelegem de ce prorocul Isaia L-a numit Emanuel. Prin acest nume a dorit sa ne descopere ca in Mantuitorul Dumnezeu si Omul sunt uniti pentru totdeauna.

Fiul Omului

Mantuitorul s-a numit pe Sine "Fiul Omului” - "Adevar, adevar va spun: de acum veti vedea cerul deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului" (In 1, 49-51), pentru a arata ca a luat trup de o fiinta cu noi din Fecioara Maria, pe care l-a incadrat in ipostasul sau vesnic. Nu S-a pogorat din cer cu trup, ci l-a luat de bunavoie din Fecioara Maria pentru a elibera firea omeneasca de stricaciune.

Chiar daca S-a numit pe Sine Fiul Omului, adica un "Bar Enos”, trupul Sau nu a fost supus stricaciunii, deoarece a fost unit cu firea dumnezeiasca din El. Asadar, trupul sau nu a fost niciodata un "ben adam”, deoarece trupul Sau s-a ridicat din moarte.

"Fiul Omului" - "Cel vechi de zile" (Daniel 7,13)

Multa vreme, cercetatorii au vazut in "Cel vechi de zile” de la Daniel (7, 13), pe Dumnezeu Tatal. Dar in Apocalipsa (1, 14), Fiul Omului este reprezentat ca batran "capul Lui si parul Lui erau albe ca lana alba si ca zapada“, iar aceasta descriere coincide cu cea de la Daniel: "S-a asezat Cel vechi de zile; imbracamintea Lui era alba ca zapada, iar parul capului Sau, curat ca lana“, ceea ce denota ca nu avem parte de doua persoane. Textul "Am privit in vedenia de noapte si, iata, pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului si El a inaintat pana la Cel vechi de zile si a fost dus in fata Lui”, nu trebuie intels ca fiind o intalnire dintre Fiul si Tatal in ceruri. El trebuie inteles ca fiind o intalnire intre cele doua firi ale Mantuitorului: firea omeneasca - Fiul Omului, firea dumnezeiasca - Cel Vechi de zile.

In acest sens, facem precizarea ca la sinodul de la Moscova din 1666-1667, s-a hotarat ca reperezentarea "Celui vechi de zile” sa nu mai fie raportata la Tatal, ci doar la Hristos.

Adrian Cocosila

17 Septembrie 2010

Vizualizari: 12435

Voteaza:

Numele lui Iisus 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact