Steaua lui David - Scutul lui David

Steaua lui David - Scutul lui David

Steaua lui David, numita in limba ebraica "Maghen David", adica "Scutul lui David", este unul dintre cele mai cunoscute simboluri iudaice. Nu se stie exact cum s-a trecut de la numirea de "scut", la aceea de "stea". Aceasta "stea" este alcatuita din doua triunghiuri echilaterale suprapuse, unul avand baza in jos, iar altul fiind rasturnat, cu varful in jos.

Cu toate ca acest semn este intalnit inca din secolul al VII-lea i.Hr, ca si inscriptie, el nu este amintit in nici una dintre cartile canonice antice iudaice. Intr-o perioada de timp bine izolata, anume intre secolele VII-IV i.Hr, acest semn a fost folosit de evrei, dar nu numai, ca simbol magic.

In antichitate si in Evul Mediu, evreii nu au avut alt simbol national sau religios, in afara de menora (sfestnicul cu sapte brate) si de leu (animal simbolic). Dupa cum vom vedea mai jos, pana in anul 1648, evreii nu au folosit semnul numit astazi "Steaua lui David".

Steaua lui David - Scutul lui David

Cea dintai folosire oficiala a semnului numit astazi "Steaua lui David" a avut loc in anul 1648, in localitatea Praga. Spre sfarsitul "razboiului de 30 de ani", localitatea Praga a fost asediata de armata suedeza, apararea acesteia fiind ajutata si de o unitate de evrei. In cele din urma, suedezii nu au reusit sa ocupe orasul. Drept multumire, imparatul german Ferdinand al III-lea a hotarat sa atribuie steaguri de onoare si alte decoratiuni tuturor unitatilor militare care au ajutat la apararea localitatii.

Evreii de la curtea din Viena nu au stiut ce semn sa aleaga pentru a fi asezat pe steag. In urma cercetarilor facute de iezuitii din Viena, a fost gasit un simbol evreiesc adecvat. Astfel, ei au pornit de la premisa ca regele evreu David trebuie sa fi avut imprimate pe scutul de lupta prima si ultima litera din numele sau, anume litera "D".

Potrivit arheologiei biblice iudaice, se stie ca in jurul anului 400 i.Hr, alfabetul evreiesc a suferit mai multe modificari, din antica limba aramaica. Astfel, in urma descoperirilor arheologice, s-a constatat ca in vechiul alfabet ebraic, litera "D" era reprezentata sub forma unui triunghi echilateral, precum este scrisa astazi litera "D" (delta), in alfabetul grecesc.

In urma acestor concluzii, cele doua litere "D", adica cele doua triunghiuri echilaterale, au fost suprapuse, dand astfel nastere semnului numit "Scutul lui David". Cu ocazia mai sus amintita, ei au pus pe steag simbolul "Scutul lui David".

Datorita mentionarii in Talmud a schimbarii alfabetului ebraic, rabinii au acceptat si ei interpretarea si istoria semnului davidic. Rapid, noul semn iudaic s-a raspandit in comunitatile evreiesti din orasele de langa Praga, iar mai apoi, in toate sinagogile. In anul 1656, simbolul "davidic" a fost gravat pe o piatra, spre a delimita cartierul evreiesc din Viena.

Steaua lui David - Scutul lui David

Odata cu raspandirea semnului "Scutul lui David", in constiinta evreilor, el a capatat si unele potente magice, astfel incat se zice ca un stramos al familiei Rothschild ar fi reusit sa exorcizeze diavolul din fiica imparatului.

Incepand cu anul 1897, "Steaua lui David" este adoptat ca simbol al Sionismului. Miscarea sionista nu a utilizat insa "Scutul lui David" pana la moartea fondatorului ei, Teodor Herzl. Pe steagul lui Herzl era infatisat un leu furios, inconjurat de sapte stele, cu cate cinci colturi. David Wolfsohn insa, succesorul lui Herzl, a primit insa acest simbol fara nici o retinere.

La ordinul lui Wilhelm Frick, in perioada nazista, toti evreii din Germania au fost obligati sa poarte in piept o stea galbena cu sase colturi, cu inscrisul "iudeu".

In data de 3 septembrie 1941, un asemenea ordin s-a emis si in Romania, evreii fiind obligati sa poarte aceeasi stea galbena, in partea stanga a pieptului. Ordinul nu a fost pus in practica, in urma intalnirii presedintelui Uniunii Comunitatilor Evreiesti cu maresalul Ion Antonescu, in data de 10 septembrie 1941, el fiind anulat. Cu toate acestea, in Moldova, Cernauti si Transnistria, evreii au fost siliti sa poarte insemnul.

Steaua lui David - Scutul lui David

Fundalul actualului steag national al Israelului este alb, iar benzile marginale sunt albastre, ca si "Steaua lui David", asezata in centru. Exista oarecare asemanari intre steagul national si esarfa de rugaciune evreiasca.

Steaua lui David - interpretari si semnificatii

De-a lungul vremii, acest simbol iudaic a dat nastere la mai multe interpretari.

Initial, se stie ca acest model geometric (doua triunghiuri simetrice suprapuse) era folosit pentru a intari scuturile de lupta ale evreilor; o asemenea structura de rezistenta permitea scutului sa nu poata fi indoit ori deformat de loviturile primite. Scuturile construite astfel, avand sase puncte de rezistenta, erau deosebit de puternice.

O a doua interpretare istorica a semnului este cea amintita mai sus, cu regele David si schimbarea alfabetului ebraic. Regele David ar fi avut imprimate pe scutul de lupta prima si ultima litera din numele sau, adica doua litere "D". In vechiul alfabet ebraic, litera "D" era reprezentata sub forma unui triunghi echilateral. Cele doua litere "D", in forma lor ebraica veche, au fost suprapuse, dand astfel nastere semnului numit "Scutul lui David".

Pentru o interpretare simbolistica a acestui semn, s-a apelat la puterea si stapanirea lui Dumnezeu, care se intinde in sase directii din univers: spre rasarit si spre apus, spre miza-zi si spre miaza-noapte, in sus si in jus.

Cabala, carte mistica iudaica, foloseste acest semn, interpetandu-l dihotomic: lupta dintre bine si rau, dintre material si spiritual, etc. Uneori, semnul a fost vazut si ca semn al relatiei dintre Dumnezeu si poporul evreu, poporul inaltandu-se spre Dumnezeu, iar Dumnezeu coborand spre popor.

Teodor Danalache

Steaua lui David - Scutul lui David

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 74007

Voteaza:

Steaua lui David - Scutul lui David 5.00 / 5 din 1 voturi. 5 review utilizatori.

Comentarii (5)

  • Marcu AdrianPostat la 2012-08-08 12:27

    foarte bun articolul. Felicitari !

  • anamaria constantinPostat la 2011-05-12 01:12

    Bine documentat articolul, va felicit insa in literatura iudaica noua ca doar in aceasta se vorbeste despre Magen David ,se spune ca cele trei laturi sunt de fapt cele trei mari categorii de evreii :Kohanim,Levites,Israel. de asemeanea in sec 15 o pictuta a lui Nuno Goncalves arata un Rabbi purtand o insigna cu 6 colturi ce semana a axterix. Magen David a fost aboptat in 1898 ca simbol al Zionului insa foarte controversat.Chiar si la intemeirea statului Israel a fost un mare debate daca sa fie sau nu simbol pe steag.Astazi si crucea rosie in Israel are denumirea de crucea rosie Magen David.

  • bogdan sarbuPostat la 2011-05-11 18:49

    un articol foarte frumos

  • Vasa NastaPostat la 2011-05-11 18:21

    Va multumesc, continutul articolului este foarte interesant si important de retinut ! Dumnezeu sa fie cu noi ! Amin.

  • Victor VasiliuPostat la 2011-05-11 13:34

    Multumiri, f. valoros articol. Mai ales este o surpriza totala ordinul din 3 septembrie 1941 precum si informatia despre structura de rezistenta a scuturilor antice.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact