Templul lui Irod cel Mare

Templul lui Irod cel Mare

Templul numit "al lui Irod" este de fapt Templul lui Zorobabel, adica "al doilea Templu" din Ierusalim, amplu restaurat, la porunca regelui amintit. Irod cel Mare, numit de istorie si Irod I, s-a nascut in anul 74 i.Hr, in Idumeea, undeva la sud de Iudeea. Intre anii 43-40 i.Hr, el a ocupat functia de guvernator al Galileei, iar mai apoi, intre anii 37 i.Hr - 4 d.Hr, a fost numit rege al Iudeei, teritoriu supus Imperiului Roman.

Viata lui imorala este mentionata de mai multe surse. Astfel, din scrierile istoricului romano-iudeu Iosif Flaviu, aflam ca Irod cel Mare a avut zece sotii si mai multi copii; si-a omorat trei copiii, etc. Din cartile Noului Testament, aflam ca tot el este cel care a ordonat uciderea tuturor pruncilor evrei cu varsta pana in doi ani, din Betleem si imprejurimi (Matei 2, 16). Irod cel Mare a murit in anul 4 d.Hr, la varsta de 69 de ani.

Templul lui Irod cel Mare

In anul 37 i.Hr. Irod cel Mare ocupa Templul lui Zorobabel, in urma luptelor, mai multe parti ale acestuia fiind incendiate. Atat spre a ajunge renumit, cat si spre a se pune bine cu poporul supus, Irod va ordona o ampla restaurarea a Templului.

Templul lui Irod cel Mare - Ierusalim

Intre anii 20-19 i.Hr, dupa ce au fost adunate toate materialele necesare, au inceput lucrarile de reparatie si imbunatatire a Templului. Fiind sustinute de rege, lucrarile s-au incheiat foarte rapid, astfel incat numai intr-un an si jumatate preotii si levitii terminand de rezidit si de reparat Templul. Lucrarile au continuat insa vreme de inca alti opt ani, la renovarea zidurilor si a coloanelor exterioare. Noi lucrari si reparatii sporadice vor avea loc si sub succesorii lui Irod cel Mare, pana in anul 64, cand la conducere se aflau regele Irod Agripa al II-lea si procuratorul Albinus.

Istoria amanuntita a lucrarilor de la Templu, ordonate de Irod cel Mare, a fost consemnata de istoricul iudeo-roman Iosif Flavius, care vorbeste despre acestea in cele mai mari doua lucrari ale sale, si anume in "Antichitati iudaice" (XV, 11) si in "Razboiul iudaic" (V, 4).

Potrivit descrierii oferite de Iosif Flavius, Templul lui Irod cel Mare se afla zidit intr-un patrulater cu toate laturile egale, fiecare latura avand cate 38 de metri. Interiorul patrulaterului era amenajat cu terase, Templul aflandu-se in centru, pe cea mai inalta terasa. Zidurile sfinte au fost construite numai din marmura alba, iar acoperisul a fost acoperit cu cuie din aur, spre a nu se aseza pe el pasarile. Zidul exterior al curtii Templului avea numai patru porti, toate fiind amplasate pe latura de apus a acestuia.

Peretii interiori ai curtii erau dublati fiecare de cate un pridvor (galerie) sustinut de cate trei coloane de marmura alba. Pardoseala acestor pridvoare era din piatra colorata, iar acoperisul din lemn de cedru.

Pridvorul din partea de rasarit, numit "Pridvorul lui Solomon", era locul in care se adunau, de obicei, Mantuitorul Iisus Hristos si Sfintii Apostoli. "Iisus umbla prin templu, in pridvorul lui Solomon" (Ioan 10, 23). "Iar prin mainile Apostolilor se faceau semne si minuni multe in popor, si erau toti, intr-un cuget, in pridvorul lui Solomon" (Fapte 5, 12).

Pridvorul din partea sudica, mai lat decat celelalte trei pridvoare, era numit "Pridvorul regesc". Aici se aflau tarabele schimbatorilor de bani si a celor ce vindeau animale mici, pentru jertfe. "Si a intrat Iisus in Templu si a alungat pe toti cei ce vindeau si cumparau in Templu si a rasturnat mesele schimbatorilor de bani si scaunele celor care vindeau porumbei. Si a zis lor: Scris este: "Casa Mea, casa de rugaciune se va chema, iar voi o faceti pestera de talhari!" Si au venit la El, in templu, orbi si schiopi si i-a facut sanatosi" (Matei 21, 12-13).

"Si intrand Iisus in Templu, a inceput sa dea afara pe cei ce vindeau si pe cei ce cumparau in Templu, iar mesele schimbatorilor de bani si scaunele vanzatorilor de porumbei le-a rasturnat. Si nu ingaduia sa mai treaca nimeni cu vreun vas prin templu. Si-i invata si le spunea: Nu este, oare, scris: "Casa Mea casa de rugaciune se va chema, pentru toate neamurile"? Voi insa ati facut din ea pestera de talhari" (Marcu 11, 15-17). "Si intrand Iisus in Templu, a inceput sa scoata pe cei ce vindeau si cumparau in el, zicandu-le: Scris este: "Si va fi casa Mea casa de rugaciune"; dar voi ati facut din ea pestera de talhari" (Luca 19, 45-46) "Iisus S-a urcat la Ierusalim si a gasit sezand in Templu pe cei ce vindeau boi si oi si porumbei si pe schimbatorii de bani. Si, facandu-Si un bici din streanguri, i-a scos pe toti afara din Templu, si oile si boii, si schimbatorilor le-a varsat banii si le-a rasturnat mesele. Si celor ce vindeau porumbei le-a zis: Luati acestea de aici. Nu faceti casa Tatalui Meu casa de negustorie. Si si-au adus aminte ucenicii Lui că este scris: "Ravna casei Tale ma mistuie" (Ioan 2, 13-17).

In curtea exterioara, unde aveau acces si paganii, se afla o sinagoga. In aceasta sinagoga a fost gasit Iisus Hristos, la varsta de 12 ani, cand a ramas singur in Ierusalim. "Si parintii Lui, in fiecare an, se duceau de sarbatoarea Pastilor, la Ierusalim. Iar cand a fost El de doisprezece ani, s-au suit la Ierusalim, dupa obiceiul sarbatorii. Si sfarsindu-se zilele, pe cand se intorceau ei, copilul Iisus a ramas in Ierusalim si parintii Lui nu stiau. Si socotind ca este in ceata calatorilor de drum, au venit cale de o zi, cautandu-L printre rude si printre cunoscuti. Si, negasindu-L, s-au intors la Ierusalim, cautandu-L. Iar dupa trei zile L-au aflat in Templu, sezand in mijlocul invatatorilor, ascultandu-i si intrebandu-i. Si toti care Il auzeau se minunau de priceperea si de raspunsurile Lui" (Luca 2, 41-47).

Curtea interioara era inconjurata de o balustrada minunata de marmura alba, prevazuta cu o poarta, pe latura de rasarit, numita "Poarta lui Nicanor" sau "Poarta frumoasa", la care urcau 12 trepte de piatra.

Curtea interioara era impartita in doua parti, separate intre ele de un zid de piatra, una in partea de rasarit (a femeilor), iar alta in partea de vest (a barbatilor). In curtea femeilor, mai ingusta si aflata la un nivel mai jos, se intra pe cate patru porti, iar in curtea barbatilor, mai larga si aflata putin mai sus, se intra pe cate sase porti. Mai sus de curtea barbatilor se afla curtea preotilor.

In afara Templului, pe lateralele de nord si sud, erau zidite 38 de camari, in cate trei etaje, precum in vremea lui Solomon. In partea nord-vestica a Templului, Irod cel Mare a inaltat un minunat palat regal, numit "Antonia", in cinstea lui Marc Antonius. In vremea Mantuitorului, in acest palat era gazduita o legiune de soldati romani, insarcinata cu supravegherea ordinii din piata din jurul Templului.

In anul 70, minunatul Templu din Ierusalim, numit "al lui Irod", dupa cel care l-a refacut, a fost complet ruinat de soldatii romani, in pofida dorintei lui Titus de a-l pastra intact. In acest an s-au implinit cuvintele Mantuitorului, rostite mai inainte de Patima Sa. "Si iesind Iisus din Templu, S-a dus si s-au apropiat de el ucenicii Lui, ca sa-I arate cladirile templului. Iar Hristos, raspunzand, le-a zis: Vedeti toate acestea? Adevarat graiesc voua: Nu va ramane aici piatra pe piatra, care sa nu se risipeasca" (Matei 24, 2).

Mai tarziu, pe locul pe care se inalta Templul lui Irod, imparatul Adrian a ridicat un templu pagan, inchinat lui Zeus, pe locul unde se afla Sfanta Sfintelor, el asezand statuia imparatului. Mai apoi, in anul 363, imparatul Iulian Apostatul a inceput rezidirea vechiului Templu al lui Irod cel Mare, insa moartea l-a impiedicat sa isi implineasca dorinta.

Astazi, pe locul Templului din Ierusalim, vazut la cel mai sfant loc al evreilor, se afla inaltata Moscheea lui Omar, socotita de musulmani a doua ca importanta, dupa Moscheea din Mecca. In gandirea iudaica, Muntele Templului este crezut a fi centrul lumii, motiv pentru care dorinta de a rezidi Templul Sfant nu a incetat nici pana in ziua de astazi.

Teodor Danalache

Templul lui Irod cel Mare - Ierusalim

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

19 Iulie 2012

Vizualizari: 17873

Voteaza:

Templul lui Irod cel Mare 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact