Duminica dupa Botezul Domnului - Sfantul Ioan Gura de Aur

Duminica dupa Botezul Domnului - Sfantul Ioan Gura de Aur

Duminica dupa Botezul Domnului - Sfantul Ioan Gura de Aur

"Este mai mic decat toate semintele, iar daca creste, este mai mare decat toate buruienele” (Matei 13, 32)

Hristos zice ca ceea ce se intampla cu grauntele de mustar, se intampla si cu propovaduirea Evangheliei. Ucenicii Lui erau cei mai slabi dintre toti, cei mai mici dintre toti, dar, totusi, lucrand in ei o putere mare, Evanghelia s-a propovaduit in toata lumea.

La pilda grauntelui de mustar, Domnul adauga inca si pe cea a aluatului, pe care l-a luat femeia si l-a ascuns in trei masuri de faina, pana ce a dospit. Adica, precum aluatul dospeste o cantitate mare de faina, asa Apostolii, zice El, vor intoarce toata lumea.

Si vezi intelepciunea Lui! El alege pilde de la fire spre a arata ca, precum acelea se fac, adica cresterea grauntelui de mustar si dospirea intregii framantaturi, tot asa va fi si cu propovaduirea Evangheliei la toata lumea. Nici unul dintre Apostoli nu putea sa-I stea impotriva si sa-I zica: „Ce vom putea noi, doisprezece, aruncandu-ne intr-o asa mare multime?”. Hristos le spune ca tocmai prin aceea puterea lor va straluci mai mult, ca ei, amestecandu-se cu o multime asa de mare, nu se vor nimici. Precum aluatul dospeste framantatura atunci cand se apropie de faina, si nu numai ca se apropie, ci se si amesteca cu ea, asa si voi, atunci veti birui pe vrajmasii vostri, cand va veti amesteca si va veti topi cu dansii [adica: ii veti ierta si ii veti iubi].

Si precum aluatul, desi se ascunde in faina, nu piere acolo, ci in curand face totul asemenea lui, in acelasi chip va fi si cu propovaduirea Evangheliei. „Asadar nu va temeti – voieste sa zica Hristos -, caci Eu, desi v-am spus mai inainte ca veti trece prin multe necazuri, totusi veti birui si veti straluci”.

Nu te mira ca Domnul, vorbind despre imparatia cerului, a intrebuintat pilda grauntelui de mustar si a aluatului, caci El vorbea catre oameni neinvatati, care prin acest chip de invatatura se intelepteau.

Iar cei necredinciosi trebuie sa recunoasca acum puterea lui Hristos, vazand ca, in adevar, asa s-a facut, precum El a spus. Ei trebuie sa-L cinsteasca pentru doua pricini: Pentru ca a spus mai inainte, si a implinit El insusi.

Inca si astazi amesteca pe adevaratii Sai ucenici in multimea cea mare a lumii, pentru ca acestia sa impartaseasca si altora cunostintele lor cele mai bune.

Nu va tanguiti ca numarul vostru este prea mic, caci puterea cuvintelor cucernice este mare, iar ceea ce o data a dospit va sluji iarasi de aluat pentru altii. Si precum scanteia, aprinzand lemnul, indata se face o flacara mare, si prin aceasta aprinde si altele, asa se intampla si cu vorba cea cucernica, sau predica.

Dar pentru ce Hristos n-a intrebuintat pilda focului, ci a aluatului? Focul nu lucreaza totul prin sine, ci prin mijlocirea lemnului aprins; aici, insa, aluatul lucreaza totul prin sine. Iar daca doisprezece barbati au invatat toata lumea, gandeste ce mare vinovatie avem noi, credinciosii, care, fiind asa de multi, nu putem aduce la calea cea dreapta pe ceilalti, pe cei necredinciosi, care stau inca afara. Si noi putem fi aluat pentru mii de oameni.

Dar vei zice tu: „Aceia erau Apostoli!”. Si apoi, ce? Oare, ei nu erau de aceeasi fire ca si tine? Nu petreceau si ei in cetati? Nu mancau si ei ca noi? Nu lucrau si ei cu mainile lor? Oare, ei erau ingeri si au fost pogorati din cer?

Dar zici tu: „Ei puteau savarsi minuni!”. Dar nu minunile i-au facut pe dansii asa de vrednici de mirare! Si pana cand ne vom sluji de minunile lor, spre a acoperi propria noastra usuratate a mintii? Iata, sunt o multime de sfinti care n-au stralucit prin minuni. Dimpotriva, sunt unii care izgoneau pe demoni, dar au cazut in pacat si nu au fost cinstiti, ci, dimpotriva, au fost pedepsiti.

Dar, oare, ce lucruri atat de mari au facut Apostolii? Au nesocotit toate comorile pamantesti, n-au cautat slava si s-au lepadat de toate cele vremelnice. Daca n-ar fi facut acestea, ci ar fi fost robi ai poftelor, atunci chiar de ar fi sculat mii de morti, totusi nimic nu ar fi folosit. Mai mult, ar fi fost socotiti ca niste amagitori. Viata cea dreapta este cea care straluceste peste toate si atrage harul Sfantului Duh.

Ce minuni a savarsit Ioan Botezatorul de a castigat atatea cetati? Cum ca el n-a savarsit nici o minune, ne spune Evanghelistul Ioan in cuvintele: „Si multi veneau la El si ziceau: Ioan nu a facut nici o minune, dar toate cate a zis Ioan pentru Acesta au fost adevarate” (Ioan 10, 41).

Si prin ce, oare, Ilie se facuse vrednic de mirare? Negresit, prin indrazneala lui inaintea imparatului; negresit, prin ravna lui pentru Dumnezeu; negresit, prin saracia lui, prin cojocul lui, prin pestera lui, caci el, dupa aceea, a facut minuni.

Si pentru care minune s-a uimit diavolul de Iov? Acesta n-a aratat nici o minune, ci o viata stralucita de fapta buna si o rabdare mai tare decat otelul.

Ce morti au inviat, oare, Avraam, Isaac si Iacob? Ce leprosi au curatit? Ba inca minunile par a vatama, daca nu sunt unite cu privegherea si cu smerenia.

Si cand Hristos a dat povatuiri ucenicilor Sai, nu le-a zis: „Faceti minuni, ca sa le vada oamenii”, ci le-a zis: „Asa sa straluceasca lumina voastra inaintea oamenilor, ca sa vada ei faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16). Inca si lui Petru, El nu i-a zis: „De Ma iubesti, fa minuni”, ci: „Paste oile Mele” (Ioan 21, 15). Si pentru ce, Hristos, cu deosebire, il alese pe dansul, pe Iacov si pe Ioan? Poate pentru minunile lor? O, nu! Toti Apostolii curatau leprosi, inviau morti, si toti dobandisera de la Dansul aceeasi putere. Asadar, pentru ce acesti trei erau deosebiti? Pentru iscusinta sufletului lor.

Vezi ca mai mult decat toate este de trebuinta viata imbunatatita si dovada prin fapte, caci: „Din roadele lor ii veti cunoaste pe dansii” (Matei 7, 16).

Daca te-ar lasa cineva sa alegi: sau morti sa inviezi in numele lui Iisus, sau sa mori pentru numele Lui, tu ce ai alege? Negresit aceasta din urma, caci este o fapta mantuitoare, iar cealalta este doar o minune. Si daca cineva te-ar lasa sa alegi intre puterea de a preface fanul in aur si puterea de a socoti toate bogatiile ca pe fan, nu ai alege, oare, pe aceasta din urma? Negresit, numai aceasta ar castiga pe oameni. Daca ei te-ar vedea facand aur din fan, ar creste numai lacomia lor de avere, si toti ar vrea sa invete acel mestesug, ca Simon Magul (Fapte 8, 19); iar daca te-ar vedea dispretuind bogatiile, repede s-ar slobozi si ei de boala lacomiei lor.

Vezi ca vietuirea valoreaza mult si este un propovaduitor vorbaret? Cand zic vietuirea, nu inteleg ca cineva trebuie sa traiasca in sac si in cenusa, ci inteleg nesocotirea comorilor pamantesti, iubirea aproapelui, milostenia, hranirea celor flamanzi, biruirea maniei, lepadarea de slava desarta, alungarea pizmei. Hristos zice lamurit: „Invatati-va de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima” (Matei 11, 29).

Asadar, daca tu vrei sa te asemeni Apostolilor, nimic nu te opreste. Nu ai nevoie de darul minunilor. Daca ai nimicit pacatul din tine, daca ai sfaramat puterea satanei, ai calcat pe capul lui, ai slabit puterea lui, i-ai imprastiat oastea, atunci ai savarsit cea mai mare minune. Prin aceasta s-au facut mari si Apostolii, precum spune Petru: „Noi am lasat toate, si am urmat Ţie” (Matei 19, 27). Intru aceasta sa urmam si noi lor, sa ne lepadam de cele vremelnice, sa ne daruim lui Hristos, pentru ca noi, impreuna cu Apostolii, sa ne facem partasi vietii vesnice, prin harul si bunatatea lui Iisus Hristos, Caruia se cuvine slava, in vecii vecilor. Amin.

din volumul “Predici la duminici si sarbatori”
(Sursa: ww.ioanguradeaur.ro)

 

.
Pe aceeaşi temă

11 Ianuarie 2014

Vizualizari: 2195

Voteaza:

Duminica dupa Botezul Domnului - Sfantul Ioan Gura de Aur 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact