Tineretea Evangheliei

Tineretea Evangheliei

Tineretea Evangheliei (sau despre Ingerie ca lume a copiilor)

Ajuns la adanci batraneti, de-o varsta cu veacul fiind, Sfantul Evanghelist Ioan, ucenicul iubit al Mantuitorului, cerea sa fie dus la slujbele crestinilor, unde drept predica se multumea sa repete: Fiilor, iubiti-va unii pe altii! Impliniti aceasta porunca a Mantuitorului si este de ajuns!

Astazi, 26 septembrie, praznuim mutarea lui la cele vesnice. Vesnicia i-a marcat intreaga existenta.

A murit in pace, la Efes, in al treilea an al domniei imparatului Traian. Terminase de scris, sub insuflarea Duhului Sfant, o Evanghelie, trei Epistole si Apocalipsa.

Proloagele retin in aceasta zi a mutarii sale doua Cuvinte, primul despre un tanar pe care l-a mantuit, cel de al doilea despre un copil pe care l-a invatat sa picteze.

Afland in Efes un tanar voinic si luminat la chip, Sfantul Ioan l-a invatat din belsug poruncile lui Dumnezeu si mai apoi l-a incredintat episcopului cetatii zicandu-i: Episcope, martor fiindu-ne Sfantul Duh, pe acest tanar ti-l dau tie ca sa-l pazesti de tot lucrul rau.

In lumina binecuvantata a clipei, episcopul l-a primit pe acel tanar, l-a povatuit, l-a botezat si mai tarziu. l-a uitat. Acesta, lipindu-se de alti tineri fara speranta, a inceput a umbla la ospete scumpe, la vin mult, desfranare si talharit, ajungand capetenie a unei bande cumplite de hoti. Dupa un an, Ioan Evanghelistul a revenit in Efes si i-a cerut episcopului: Episcope, sa-mi aduci datoria pe care ti-am incredintat-o! Raspunsul a fost neasteptat: A murit tanarul, vrajmas s-a facut, talhar cumplit, gata!

Stiind ca pentru talharul cel drept, Crucea a insemnat nu pierzania, ci momentul de unde i s-a deschis Raiul, batranul apostol si evanghelist a plecat prin munti in cautarea tanarului pierdut. Cum l-a vazut venind, rusinandu-se, talharul a fugit. Se produce acum un fapt cutremurator. Sfantul Ioan, ca un parinte duhovnicesc, uitandu-si batranetele, alearga tare prin paduri dupa tanarul talhar strigand o rugaciune care tremura si astazi, parca, pe buzele multor parinti: Pentru ce fugi de mine, fiul meu; pentru ce-mi faci mie osteneala aceasta? Stai! Ai mila de mine, neputinciosul tau parinte! Stai, nu te teme, nu-ti pierde nadejdea! Iau totul asupra mea. Pentru ce-ai facut, eu imi voi pune sufletul, eu voi raspunde inaintea lui Dumnezeu. Asupra mea sa fie relele pe care tu le-ai facut, pe grumajii mei sa fie sarcina pacatelor tale, fiul meu. Talharul s-a oprit aruncandu-si armele si udand pamantul cu lacrimi i-a aratat mainile, manjite inca de sange nevinovat, Sfantului Ioan.

Este acest Cuvant un act mantuitor care merita scris intr-o icoana. De aceea, urmeaza un al doilea Cuvant.

(Copiii se indeparteaza cu multa greutate de ingeri. Ingeria este lumea lor. Nestatornici si neastamparati, ei au puterea de a se lega de realitati cu adevarat durabile, cum ar fi apa, focul, aerul si. nisipul. De foc si de apa ii feresc parintii, in aer curat si in nisip fin vor sa se joace, sa lase urme. Cand eram copil si doar ce invatasem Abecedarul, ma jucam iscalindu-mi numele in aer cu degetul aratator. Parintii nu intelegeau, crezand ca am deprins un tic).

Era, pe vremea Sfantului Ioan Teologul, un mic sat langa Constantinopol, in care traia un copil sarac, cu numele Gusar. Isi castiga zilnic coltul de paine si blidul de mancare pazind gastele satului. Pe una dintre portile Constantinopolului fusese pictat chipul Sfantului Ioan Teologul. Trei ani, de dimineata pana seara, copilul Gusar incerca sa creioneze cu degetul in nisipul marii chipul Teologului de pe poarta cetatii. Gresea intruna, ba ochii, ba mainile, ba picioarele. Intr-o seara, cand gastele se facusera card pentru a se intoarce in sat, l-a vazut apropiindu-se, cu chipul carunt, chiar pe Sfantul Ioan Teologul: Ce faci aici Gusar, scriind pe nisip? Vreau sa va pictez, Parinte! Batranul sfant l-a binecuvantat pe crestet, intelegand minunea: de o buna bucata de timp picioarele parca nu-l mai dureau, mainile nu-i mai tremurau, ochii nu-i mai lacrimau. Sfintele greseli ale pictorului in nisip devenisera leacuri pentru neputintele sfantului. Si totusi, copilul Gusar avea sa ajunga unul dintre cei mai mari pictori de icoane din Constantinopol.

Copilaria este datatoare de lumina, tinerii pot insa ajunge oricand facatori de intuneric. Iata doua Cuvinte din Proloage, doua pilde care inlesnesc intelegerea rosturilor prin iubire, adica prin acea stare permanenta de tinerete a Evangheliei.


Pr. Sever Negrescu

.
Pe aceeaşi temă

26 Septembrie 2012

Vizualizari: 3440

Voteaza:

Tineretea Evangheliei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact