Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei

Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei

Sirul Sarbatorilor de iarna se incheie cu cinstirea Sf. Ioan, Botezatorul, Proorocul si Inaintemergatorul Domnului. Viata acestui sfant, al carui nume il poarta peste doua milioane de romani, se poate rezuma la un singur cuvant: pocainta. Numele Sf. Ioan arata esenta vietii sale: Dumnezeu a avut mila (in ebraica Jo (Jahve) + Hanan). Toata mila lui Dumnezeu se poate cuprinde in faptul ca El a dorit si initiat impacarea Sa cu noi.

Pentru aceasta, si-a randuit Inaintemergator, Prooroc si Botezator. Om cu aleasa viata sfanta, despre care Hristos a spus ca „intre cei nascuti din femei, nimeni nu este mai mare decat Ioan; dar cel mai mic in imparatia lui Dumnezeu este mai mare decat el.” Motiv pentru care, in iconografie, este singurul sfant reprezentat cu aripi, ca de inger. Caci pocainta inalta pe om chiar mai presus de inaltimea spirituala a ingerilor. Caci nici un inger nu a fost numit vreodata fiu al Domnului, in Duhul Sfant. Sf. Ioan este Inaintemergator deoarece el deschide calea pe care Hristos insusi o va intari: calea indreptarii morale prin pocainta. Inca dinainte cu vreo sapte secole de Hristos, profetul Isaia va profeti nu numai venirea lui Mesia, ci si aparitia lui Ioan, spunand: „glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui.”

Predica lui din pustia Iordanului o arata cu prisosinta: „Pui de vipere, cine v-a aratat sa fugiti de mania ce va sa fie? Faceti, dar, roade vrednice de pocainta . . . Acum securea sta la radacina pomilor; deci orice pom care nu face roada buna se taie si se arunca in foc.” De aceea, practica la Iordan botezul pocaintei, o prefigurare a ceea ce Hristos va institui mai tarziu ca Taina Spovedaniei, a marturisirii pacatului: „Ioan boteza in pustie, propovaduind botezul pocaintei intru iertarea pacatelor. Si ieseau la el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim si se botezau de catre el, in raul Iordan, marturisindu-si pacatele”. Apoi, Sf. Ioan este Prooroc, deoarece el insusi va profeti despre Mesia, dar nu doar la modul verbal, ca toti proorocii de pana la el, ci aratandu-L lumii intregi: „Vine in urma mea Cel ce este mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic, plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintelor. Eu v-am botezat pe voi cu apa, El insa va va boteza cu Duh Sfant.” Iar la momentul intalnirii la Iordan dintre el si Hristos, va da marturie zicand: „Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii.”

In fine, Sf. Ioan este si Botezatorul Domnului, deoarece el se va invrednici sa boteze in Iordan pe Hristos, asa cum frumos spune un vechi imn al Bisericii: mana robului s-a atins de crestetul Stapanului. Prin aceasta formulare aparent discriminatorie, cu iz sclavagist poate pentru unii, se arata, practic, marea dragoste a lui Dumnezeu, caci El este Cel ce se smereste si initiaza impacarea cu noi, aratandu-si toata disponibilitatea de a reintra in comuniune cu omul. Dupa cum si Hristos va spune: „Voi sunteti prietenii Mei, daca faceti ceea ce va poruncesc. De acum nu va mai zic slugi, ca sluga nu stie ce face stapanul sau, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru ca toate cate am auzit de la Tatal Meu vi le-am facut cunoscute.” Prin urmare, daca Dumnezeu ne cheama la impacarea si la iertare, ce vom face? Vom refuza o asemenea oferta, menita a restabili frumusetea si armonia creatiei? Depinde doar de noi. Tocmai de aceea, sirul Sarbatorilor de iarna se incheie intr-un mod educativ, oferindu-ne pe calea vietii noastre, puterea restauratoare a pocaintei, inteleasa ca indreptare morala, ca zbor catre inaltimile virtutilor. Insa cinstirea Sf. Ioan nu se opreste aici, deoarece, de-a lungul anului, il mai cinstim de 5 ori, semn al faptului ca indreptarea morala nu este un act izolat, ci o coordonata a vietii crestine: Zamislirea (23 septembrie), Nasterea (24 iunie), Taierea capului (29 august), Prima si a doua aflare a capului sau (24 februarie) precum si a treia aflare a capului sau (25 mai). Posibil ca mandria, orgoliul, vanitatea, care lucreaza prin decaderile de zi cu zi, sa nu ne lase sa ajungem la capatul drumului, ratand impacarea cu noi insine, cu aproapele si, prin aceasta, cu Dumnezeu. Dar, sa nu ne descurajam. Sf. Ioan ne-a invatat ca se poate. Mai mult, este necesar.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2015

Vizualizari: 5542

Voteaza:

Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact