Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei

Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei

Sirul Sarbatorilor de iarna se incheie cu cinstirea Sf. Ioan, Botezatorul, Proorocul si Inaintemergatorul Domnului. Viata acestui sfant, al carui nume il poarta peste doua milioane de romani, se poate rezuma la un singur cuvant: pocainta. Numele Sf. Ioan arata esenta vietii sale: Dumnezeu a avut mila (in ebraica Jo (Jahve) + Hanan). Toata mila lui Dumnezeu se poate cuprinde in faptul ca El a dorit si initiat impacarea Sa cu noi.

Pentru aceasta, si-a randuit Inaintemergator, Prooroc si Botezator. Om cu aleasa viata sfanta, despre care Hristos a spus ca „intre cei nascuti din femei, nimeni nu este mai mare decat Ioan; dar cel mai mic in imparatia lui Dumnezeu este mai mare decat el.” Motiv pentru care, in iconografie, este singurul sfant reprezentat cu aripi, ca de inger. Caci pocainta inalta pe om chiar mai presus de inaltimea spirituala a ingerilor. Caci nici un inger nu a fost numit vreodata fiu al Domnului, in Duhul Sfant. Sf. Ioan este Inaintemergator deoarece el deschide calea pe care Hristos insusi o va intari: calea indreptarii morale prin pocainta. Inca dinainte cu vreo sapte secole de Hristos, profetul Isaia va profeti nu numai venirea lui Mesia, ci si aparitia lui Ioan, spunand: „glasul celui ce striga in pustie: Gatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui.”

Predica lui din pustia Iordanului o arata cu prisosinta: „Pui de vipere, cine v-a aratat sa fugiti de mania ce va sa fie? Faceti, dar, roade vrednice de pocainta . . . Acum securea sta la radacina pomilor; deci orice pom care nu face roada buna se taie si se arunca in foc.” De aceea, practica la Iordan botezul pocaintei, o prefigurare a ceea ce Hristos va institui mai tarziu ca Taina Spovedaniei, a marturisirii pacatului: „Ioan boteza in pustie, propovaduind botezul pocaintei intru iertarea pacatelor. Si ieseau la el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim si se botezau de catre el, in raul Iordan, marturisindu-si pacatele”. Apoi, Sf. Ioan este Prooroc, deoarece el insusi va profeti despre Mesia, dar nu doar la modul verbal, ca toti proorocii de pana la el, ci aratandu-L lumii intregi: „Vine in urma mea Cel ce este mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic, plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintelor. Eu v-am botezat pe voi cu apa, El insa va va boteza cu Duh Sfant.” Iar la momentul intalnirii la Iordan dintre el si Hristos, va da marturie zicand: „Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii.”

In fine, Sf. Ioan este si Botezatorul Domnului, deoarece el se va invrednici sa boteze in Iordan pe Hristos, asa cum frumos spune un vechi imn al Bisericii: mana robului s-a atins de crestetul Stapanului. Prin aceasta formulare aparent discriminatorie, cu iz sclavagist poate pentru unii, se arata, practic, marea dragoste a lui Dumnezeu, caci El este Cel ce se smereste si initiaza impacarea cu noi, aratandu-si toata disponibilitatea de a reintra in comuniune cu omul. Dupa cum si Hristos va spune: „Voi sunteti prietenii Mei, daca faceti ceea ce va poruncesc. De acum nu va mai zic slugi, ca sluga nu stie ce face stapanul sau, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru ca toate cate am auzit de la Tatal Meu vi le-am facut cunoscute.” Prin urmare, daca Dumnezeu ne cheama la impacarea si la iertare, ce vom face? Vom refuza o asemenea oferta, menita a restabili frumusetea si armonia creatiei? Depinde doar de noi. Tocmai de aceea, sirul Sarbatorilor de iarna se incheie intr-un mod educativ, oferindu-ne pe calea vietii noastre, puterea restauratoare a pocaintei, inteleasa ca indreptare morala, ca zbor catre inaltimile virtutilor. Insa cinstirea Sf. Ioan nu se opreste aici, deoarece, de-a lungul anului, il mai cinstim de 5 ori, semn al faptului ca indreptarea morala nu este un act izolat, ci o coordonata a vietii crestine: Zamislirea (23 septembrie), Nasterea (24 iunie), Taierea capului (29 august), Prima si a doua aflare a capului sau (24 februarie) precum si a treia aflare a capului sau (25 mai). Posibil ca mandria, orgoliul, vanitatea, care lucreaza prin decaderile de zi cu zi, sa nu ne lase sa ajungem la capatul drumului, ratand impacarea cu noi insine, cu aproapele si, prin aceasta, cu Dumnezeu. Dar, sa nu ne descurajam. Sf. Ioan ne-a invatat ca se poate. Mai mult, este necesar.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Pe aceeaşi temă

06 Ianuarie 2015

Vizualizari: 5623

Voteaza:

Sfantul Ioan, omul cu aripi de inger si dascalul pocaintei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact