Semanatura vesniciei

Semanatura vesniciei

Dintre textele Evangheliei cele pe care ar trebui sa le citim mai des, fiind cu adevarat o constructie de bucurii, sunt parabolele Mantuitorului, acele pilde rostite inaintea Ucenicilor si dinaintea multimii pentru a lumina spusele sale, cuvintele prin care Hristos face cunoscut peisajul Imparatiei Cerurilor.

Pilda Evangheliei din Duminica aceasta, numita si a semanatorului (Luca 8, 8-15), este cea care ne descopera grija Domnului pentru ca lucrurile care Le rosteste sa nu fie rastalmacite ci, de fiecare data, sa fie cercetate dupa smerenia inimii, care sa adauge doar dragoste la dragostea Domnului.

Domnul identifica sufletul ce primeste cuvantul Evangheliei cu podmolul cel bun, roditor si curat, in contra-icoana cu piatra care nu tine nici macar ploaia pe dansa, asa cum inima parsiva nu retine pe cuprinderea ei nici lacrima bucuriei nici a plinsului smerit. A pamantului curatit al rodului ascuns in inima semintei care se izbaveste din putrezirea mortii in limpezirea luminoasa a Invierii, a graului din care creste prescura gandului curat, limpezit in apa de roua din zorii Pastelui in care moartea s-a omorat.

Ce taina se descopera in gesturile simple si concise ale semanatorului? Pentru a avea roada merita sa risipesti din prea plin, sa te risipesti in gestul boieresc al darului, cu aristocratia plugarului care, stiind cat are de hranit la masa sa de oaspeti, nu se zgarceste la munca si samanta, stiind prea bine ca toata zdoaba lui aduce roada. A plugarului care, sarac si obidit, n-are cele mai bune pamanturi dar are nadejde, credinta si dragoste si, mai mult, are Dumnezeu. Aici e cheia risipei intru roada Duhului Sfant. Netemator la putinatatea roadelor sa stii ca mereu nu te hranesti doar din sudoarea fruntii tale - vai, blestemul mancarii din poamele cunoasterii binelui care au adus raul - ci ca acesteia Hristos i-a adaugat Sangele Sau, pret nepretuit, pentru ca cele pe care le realizezi sa nu se perimeze la primul zvon de adiere. Caci hambarul credintei tine in capastrul de azur al miresmei painii ceresti spicul sufletului gata a se umple de sensul imparatesc al invierii.a

Iesind din metafore Hristos ne ofera in parabole suficient de multe puncte de reper pentru zilele noastre? A rostit El pildele Sale numai pentru acolo si atunci sau tine si acum si aici mantuirea noastra de intelegerea celor rostuite in rostire de Mantuitorul? E perimat cuvantul Lui? Nicidecum. La toate aceste indoieli raspunsul e ferm: pentru ca este acuzator la modul de-a vorbi de astazi, la modul in care ne lucram tarinile sufletului, cuvantul Lui este greu suportabil, dar nu perimat. In bataia de joc pe care i-o aplicam limbii romane, uneori in maratoane de poezie postmodernista cu iz de aprozar de doi bani, in pocneala de limba in care ne jignim prietenia cu Hristos, limpezimea vorbelor Lui este tulburatoare. De aici si pornirea pe cele ale bisericii. Din curatia prin care ne provoaca la limpezire limbajul imparatesc al bisericii ne jigneste argoul modern prin care ne ucidem valorile, ne batjocorim vocatiile, ne murdarim sufletele. Bolovan de soi, omul modern prefera semintei celei alese a graiului mantuitor unsoarea uleioasa a alunecatorilor care-i propun mantuiri abstracte dar zgomotoase, alergia la curatie sufleteasca fiind sindromul de baza al acestei impietriri de spirit la care imbie lumea vorbariei de acum. Ce departe de viermuiala de vorbe in care ne zbatem este limpezimea rostirii adevarului, pe care ne-o cere Mantuitorul. Ce lipsita de ambiguitati, ce departe de vociferarile barfelor noastre pretios numite talk-show-uri, de parerile noastre pertinente in toate domeniile impertinente, ce filigramica si plina de minunea pacii este comunicarea pe care ne-o propune Hristos Domnul. Semanator pana la sfarsitul veacurilor, Hristos ne indeamna sa fim boieri in a oferi samanta Evangheliei neamestecata cu neghina unor diluari de sens care sa dea rod tolerarea pacatului, incompetenta spirituala, inconsecventa valorica a societatii.

Treziti la realitatea unui rod sterp, caci societatea romaneasca a ajuns asemeni produselor din galantarelor ce populeaza stralucitor supermarket-urile pe care atat le-am invidiat, fara gust si fara miros, dar pretuite prost si pe banii nostri, ar trebui sa incepem de undeva redresarea noastra. Eu cred ca de la redobandirea samantei de Evangelie care ne hranea limba si vorbirea dintre noi. Cand aceasta s-a uscat ne-am facut robi vanturilor care ne-au imprastiat copiii si nadejdile in cele patru colturi ale lumii ce-si imprastie ispitoarele neghine, aguridele unei gandiri lipsite de Duh. Daca ne vrem copiii inapoi si normalitatea vietii restaurata, inapoi, la semanarea cuvintelor Evangheliei, la primenirea bratelor care sa arunce samanta dincolo de bolovanii intereselor personale. Pentru roada cea noua a Neamului, in Hristos si demnitate, in Biserica si boieria plugaritului duhovnicesc.a

Pr. Constantin Necula

Pe aceeaşi temă

09 Octombrie 2014

Vizualizari: 1731

Voteaza:

Semanatura vesniciei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact