Icoana inceputului

Icoana nasterii Domnului reprezinta taina Inceputului. Acest inceput este sursa tuturor posibilitatilor, cele de dinainte de creatie, cele ale creatiei si cele de dupa creatie. Aceasta succesiune se afla in ordinea ontologica si universala, dar si in ordinea logica si actualitatea temporala, caci totul sta sub semnul Inceputului.
Spune inteleptul. `Inainte de el nu exista inainte si dupa el nu exista dupa, inceputul veacurilor este pecetea existentei sale`.


Exista doua tipuri de icoane care reprezinta acelasi subiect in mod oarecum diferit. Unul are o structura ampla, grandioasa, cu subiectul desfasurat complex care prezinta evenimentele de pe axul vertical ce converg crucial in Pestera Nasterii cu cele de pe axul oriental intr-o simultaneitate spirituala macrocosmica. (1)
Celalalt tip de icoane are o structura simpla in care sunt reprezentate numai personajele principale. Ele sunt impregnate de teofania interna in lumina iradiind din cele trei focare: steaua, pruncul divin si mielul mistic. In acest tip de icoane este reprezentata nasterea microcosmica. (2)
Unii comentatori disting in aceasta icoana a Inceputului si starile sau tendintele de antagonism pe care le argumenteaza, pornind de la cele trei regnuri (mineral, vegetal, animal) si le extind apoi si la om. Situatia prin care se ilustreaza starile contrarii din aceasta icoana se refera mai cu seama la cele doua animale, boul si magarul prezente langa staulul in care sta infasat Pruncul divin. Aceste animale sunt vazute ca fiind unul de partea negatiei - magarul, concentrand tendintele malefice, care se opune boului, element pozitiv, reprezentantul tendintelor benefice.
Prezentele umane reprezentate in icoana Nasterii macrocosmice sunt binecunoscute crestinilor. Intre prezentele mai excentrice, perechea cea mai controversata este asezata in registrul de jos al icoanei si, de obicei, in partea din stanga. Scena mai poarta si numele de `ispitirea lui Iosif`. Sfantul Iosif sta asezat pe o stanca de mica inaltime, iar in fata lui este personajul interpretat ca fiind Diavolul. Personajul asa-zis dubios este imbracat de obicei intr-un cojoc. El este foarte batran, se sprijina cu amandoua mainile intr-un toiag la mica departare in fata Sfantului Iosif. Este cert ca vrea sa fie in comunicare cu Sfantul Iosif pe care il priveste fix. Desi par a fi cunoscuti unul cu altul, ei nu sunt in dialog. Batranul are atintita privirea asupra Sfantului Iosif, dar acesta, cu capul usor aplecat spre inima in palma mainii stangi, pare concentrat in sine insusi.
In absida de sud a bisericii schitului Darvari, acest batran are o silueta inalta si dreapta, cu capul ajungand la vesmantul Maicii Domnului si intr-o atitudine de demnitate patriarhala. Si din aceasta postura, toata atentia lui este indreptata spre Sfantul Iosif caruia parca ar vrea sa-i predea un ultim mandat sau mesaj. Acest personaj aminteste mai degraba de Batranul timpurilor decat de un ispititor.
Numai in noaptea Nasterii divine poate avea loc intalnirea intre batranul fara genealogie, al timpurilor si batranul cu genealogie, dar pentru care timpurile sunt doar valurile imobile ale vesniciei. Numai in noaptea Inceputului pot sta fata in fata, in apropiere infinitezimala, cel cu spita de `paisprezece neamuri ori trei`, cu cel `fara spita de neam`. Am putea spune ca posibilitatile, adica cele fara de spita (virtuale), interfereaza cu realizarea lor in spita numarata plenar (potentiale), in Nasterea cea mai ardenta a actualitatii.
Cat despre Sfantul Iosif, asezarea lui pe mica stanca ii arata neclintirea actuala, starea definitiva in noaptea Nasterii. Conturul inefabil din jurul capului sau arata granita in care prin nici un spatiu n-ar mai putea patrunde vreo vicleana sageata a Vrajmasului. Aureola care cuprinde certitudinea in aceasta Noapte Supraluminata anuleaza orice urma de indoiala sau ispitire.
De fapt, Sfantul Iosif a consumat toate indoielile - omeneste vorbind - in primele trei luni ale imaculatei conceptii; se poate spune ca el a parcurs in trei luni cat umanitati intregi, in cele trei lumi: corporala, subtila si spirituala.

 

.

23 Decembrie 2005

Vizualizari: 2459

Voteaza:

Icoana inceputului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact