60 de ani de la infiintarea Mitropoliei Banatului


60 de ani de la infiintarea Mitropoliei Banatului
(1947-2007)

 

Toamna acesta se implinesc sase decenii de la restaurarea Mitropoliei Banatului si de la intronizarea primului mitropolit al acesteia, evenimente de o exceptionala importanta pentru Ortodoxia romaneasca din partea de sud-vest a tarii. Ceea ce s-a infaptuit acum saizeci de ani concretizeaza straduintele de veacuri ale romanilor banateni de a-si avea "obisnuitul mitropolit", incheind o lunga perioada de framantari, revendicari si atitudini protestatare fata de nesocotirea unor legitime aspiratii.

 

Din lungul sir al ierarhilor care au pastorit in aceasta zona parte sunt romani si parte sarbi (despartirea bisericeasca s-a produs abia in anul 1865), dar dintre toti se distinge prin aureola sfinteniei mitropolitul Iosif cel Nou, numit "de la Partos" care a pastorit la mijlocul secolului al XVII - lea si a carui faima a depasit cu mult granitele mitropoliei sale. Anul trecut pe data de 7 octombrie s-au implinit 50 de ani de la canonizarea solemna a Sfantului Iosif cel Nou de la Partos, cinstirea sa fiind de acum generalizata in intreaga Patriarhie Romana.

 

Istoric vorbind, in pofida interdictiei de a avea oarecand ierarhie proprie, ortodocsii romani de pe meleagurile Banatului si-au pastrat traditiile si credinta strabuna, nerenuntand nici un moment la visul restituirii vechii lor mitropolii, doleanta pe care o vor exprima foarte hotarat si clar pe Campia Libertatii din Lugoj la 15-27 iunie 1848 in contextul Revolutiei de atunci.

Referindu-se la acel moment emotionant, unul dintre cercetatorii trecutului bisericesc al Mitropoliei noastre mentiona ca "la Lugoj 30.000 de romani inflacarati de curajul marelui luptator Eftimie Murgu au hotarat sa redea romanilor neatarnarea nationala si bisericeasca, dreptul de a se guverna si conduce singuri si de a intrebuinta limba romaneasca in stat, armata, Biserica si scoala. Se cerea alegerea prin sinod a "obisnuitului mitropolit romanesc din Timisoara", romanii dorind inainte de toate neatarnarea bisericeasca pe care o socoteau mai de pret decat neatarnarea politica, stiindu-se ca un popor nu poate fi cu adevarat liber pana cand sufletul lui este robit si tinut in intuneric" (prot. dr. Gheorghe Cotosman Eftimie Murgu si Banatul la 15-27 / iunie 1848, in revista "Foaia Diecezana", anul LXII, nr. 28-29, Caransebes, 13 iulie 1947, p. 2). Cu toate acestea infrangerea Revolutiei de la 1848 a insemnat o noua amanare a implinirii dezideratelor pasoptiste care se vor manifesta cu o si mai mare insistenta in deceniile si secolul urmator.

 

Dupa desavarsirea statului national unitar roman la 1 Decembrie 1918, Biserica ortodoxa din noile provincii alipite tarii mama a avut prilejul sa-si implineasca dezideratele de care a fost privata, printre acestea numarandu-se si aceea de infiintare a unei episcopii la Timisoara. Totusi de-abia in anul 1939, in urma numeroaselor dezbateri se publica "decretul regal de infiintare a Episcopiei Timisoarei", prin care se va da curs cererii  credinciosilor ortodocsi romani din Banat, iar orasului Timisoara i se va recunoaste importanta cuvenita ca sediu eparhial. Astfel, Congresul National Bisericesc va alege la data de 12 iunie 1940 ca prim episcop al Timisoarei pe fostul ierarh al Caransebesului, dr. Vasile Lazarescu, fiu al eparhiei, care impreuna cu membrii Adunarii Eparhiale va lua mai multe masuri in vederea organizarii noii eparhii, printre cele mai importante fiind achizitionarea actualului sediu al resedintei mitropolitane si centrului eparhial.

 

Eforturile credinciosilor banateni de implinire a vechiului deziderat se vor apropia de sfarsit, caci de acum si mareata catedrala din Timisoara sfintita de catre Regele Mihai I si Patriarhul Nicodim la 6 octombrie 1946, cerea o reprezentare si mai ampla a ierarhiei bisericesti din acest oras.  Un an mai tarziu, la 24 aprilie 1947 Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane hotara ridicarea scaunului episcopal din Timisoara la rangul de arhiepiscopie, urmata la scurt timp de infiintarea Mitropoliei Banatului. In gramata emisa cu acest prilej de patriarhul Nicodim Munteanu la data de 24 iunie 1947 se mentiona ca "apreciind staruinta in dreapta credinta si atasamentul fata de Biserica strabuna ale fiilor sai duhovnicesti de pe frumoasele plaiuri banatene, Sfantul Sinod a gasit de bine sa ia in considerare cererile repetate ale acestor credinciosi banateni pentru inaltarea in rang a episcopiei lor din Timisoara la cel de arhiepiscopie si mitropolie, avand certitudinea ca aceasta inaltare va fi un indemn in plus pentru credinciosii banateni spre si o mai mare intarire in dreapta credinta in Atotputernicul Dumnezeu" (I. D. Suciu si Radu Constantinescu, Documente privitoare la istoria Mitropoliei Banatului, vol. II, Editura Mitropoliei Banatului, Timisoara, 1980, p.1028). Primul mitropolit al Banatului dr. Vasile Lazarescu va fi instalat la praznicul Sfantului Mare Mucenic Dimitrie din acel an (26 octombrie 1947).

 

Cand a luat fiinta, Mitropolia Banatului avea ca sufragane Arhiepiscopia Timisoarei si Episcopia Caransebesului. Nu dupa mult timp insa "reorganizarea" vietii bisericesti din intreaga Patriarhie va duce la desfiintarea istoricei Episcopii a Caransebesului (cu retragerea la pensie a regretatului episcop Veniamin Nistor). In aceste conditii, pentru ca insasi soarta Mitropoliei era periclitata, neputand functiona cu o singura eparhie, s-a hotarat desprinderea Episcopiei Aradului si Hunedoarei de Mitropolia Ardealului si trecerea ei la Mitropolia Banatului. Astfel a ajuns Mitropolia Banatului sa functioneze pana in anul 1994 cu doua eparhii: Arhiepiscopia Timisoarei si Caransebesului si Episcopia Aradului, Ienopolei si Halmagiului.

 

Dupa retragerea la pensie a mitropolitului dr. Vasile Lazarescu in anul 1961 s-au organizat alegeri pentru ocuparea scaunului vacant de mitropolit. Episcopul de atunci al Aradului a intrunit majoritatea voturilor si a fost ales mitropolit al Banatului, inscaunarea avand loc in Duminica din 4 martie 1962 in catedrala mitropolitana din Timisoara.

 

Revolutia din Decembrie 1989 a redat posibilitatea Bisericii de a se organiza liber potrivit necesitatilor proprii. Adunarea Eparhiala a Arhiepiscopiei Timisoarei si Caransebesului a decis in decembrie 1993 reinfiintarea Episcopiei Caransebesului, care si-a dobandit ierarhul un an mai tarziu. In anul 1998 Sfantul Sinod a decis infiintarea Episcopiei Gyulei (Ungaria), iar in anul 2001 s-a infiintat Episcopia Varsetului (Serbia) ambele pentru romanii ortodocsi din aceste tari. Avand in vedere apropierea celor doua episcopii din afara granitelor tarii de centrul mitropolitan de la Timisoara, Sfantul Sinod a hotarat includerea lor in cuprinsul Mitropoliei Banatului. Astfel a ajuns aceasta mitropolie "la puterea a cincea" dupa cum zicea cineva atunci.

 

In cuprinsul Mitropoliei functioneaza astazi numeroase parohii, protopopiate, trei Facultati de Teologie, doua Seminarii teologice si mai multe asezaminte monahale. Totodata s-au infiintat asezaminte sociale pentru persoanele tinere sau varstnice care necesita sprijin si ocrotire. Activitatea social-filantropica la nivelul celor cinci eparhii este asigurata de asistenti sociali, preoti misionari care isi desfasoara activitatea in cadrul Birourilor de asistenta sociala ce functioneaza la nivelul Centrelor eparhiale, protopopiatelor sau parohiilor.

 

Incheiem aici evocarea evenimentelor memorabile ale Bisericii lui Hristos din partile Banatului, convinsi ca am readus in memoria tuturor fapte care merita stiute si care fac cinste inaintasilor nostri. Noi cei de azi sa le urmam pilda si credinta si sa ducem mai departe zestrea spirituala mostenita, facand din Mitropolia Banatului una dintre mitropoliile de frunte ale Patriarhiei Romane. Asa cum pe buna dreptate consemnau martorii evenimentului de acum saizeci de ani "restaurarea Mitropoliei Banatului incheie o epoca lunga de meticuloase cercetari istorice si rationale, argumentari pentru temeinicia aspiratiilor noastre, deschizand noi orizonturi spiritualitatii banatene. Am fost martorii concretizarii visului pe care l-au purtat in soapta dorurilor neimplinite, veacurile de sbucium ale poporului si Bisericii noastre banatene" (prot. dr. Marcu Banescu, Mitropolia Banatului, in revista "Foaia Diecezana", anul LXII, nr. 42-43 din 9 noiembrie 1947, p. 1).  

 

Preot ic. stavr. Marius Florescu

Biroul de presa al Arhiepiscopiei Timisoarei

 

 

 

 

 

.

15 Octombrie 2007

Vizualizari: 1221

Voteaza:

60 de ani de la infiintarea Mitropoliei Banatului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact