Alegerea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane

Alegerea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane


Noul Patriarh, va fi ales pe 12 septembrie

 

Intrunirea Colegiului Electoral Bisericesc pentru alegerea noului Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane (BOR) va avea loc in 12 septembrie, potrivit deciziei luate in sedinta Permanentei Consiliului National Bisericesc.

Astfel, potrivit calendarului organismelor bisericesti in vederea desemnarii candidatilor si alegerii viitorului Patriarh al BOR, in 11 septembrie, la ora 12.00, dupa Sfanta Liturghie, membrii Sfantului Sinod oficiaza slujba de pomenire la 40 de zile de la trecerea in vesnicie a Fericitului intru adormire Parintelele Patriarh Teoctist.

Miercuri, 12 septembrie, la ora 10.00, dupa oficierea Sfintei Liturghii si a slujbei de Te Deum, va avea loc sedinta extraordinara a Sfantului Sinod pentru desemnarea candidatilor la postul vacant de Patriarh al BOR.



In aceeasi zi, la ora 17.00 va avea aloc sedinta Colegiului Electoral Bisericesc pentru alegerea noului Patriarh.

Pentru slujirea de Patriarh este eligibil oricare dintre mitropolitii, arhiepiscopii si episcopii in functiune, cetateni romani.

 

Sedinta extraordinara a Sfantului Sinod

Secretarul Sfantului Sinod citeste lista ierarhilor pentru  nomi­naliza­rea celui mai vechi in hirotonie, incepand cu mitropolitii si continuand cu arhiepiscopii si episcopii, in vederea prezidarii Sedintei Sfantului Sinod.


Loctiitorul de Patriarh anunta numele ierarhului care va prelua conducerea sedintei, invitandu-l sa o prezideze. In caz de impediment sau refuz, presedintia revine urmatorului cu cea mai mare vechime in hirotonie in treapta arhiereasca, daca cel nominalizat nu se numara printre candidati.


Prin preluarea presedintiei, lista candidatilor eligibili devine definitiva, putandu-se deschide procedura desemnarii candidatilor la scaunul patriarhal.


Pe durata sedintei, Presedintele este asistat de primii doi episcopi-vicari sau arhierei-vicari cu cea mai veche hirotonie in treapta arhiereasca. Secretar de sedinta este episcopul-vicar sau arhiereul-vicar cu cea mai noua hirotonie.

 

Sedinta Colegiului Electoral Bisericesc

 

Sedinta Colegiului Electoral Bisericesc pentru alegerea de Patriarh este deschisa de Loctiitorul de Patriarh.


Ea este prezidata de mitropolitul, arhiepiscopul sau episcopul cu cea mai veche hirotonie in treapta arhiereasca, daca nu se numara printre candidati. In caz de impediment sau refuz, presedintia ii revine urmatorului, dupa aceleasi criterii.

Membrii Colegiului Electoral Bisericesc primesc la inceputul sedintei un curriculum vitae al celor doi sau trei candidati desemnati.


Pe durata sedintei electorale, nici un membru al Colegiului nu poate parasi sala decat motivat, cu incuviintarea Presedintelui.


Presedintele este asistat de doi sau trei membri mireni ai Colegiului, propusi de catre fiecare din cei doi sau trei candidati la scaunul patriarhal si aprobati de Colegiu.

 

Secretar de sedinta este un membru cleric al Colegiului, desemnat de Presedinte prin consultarea plenului.

 

Procedura votarii patriarhului


Buletinele de vot poarta pe unul din colturi stampila Sfantului Sinod. Pe buletin sunt inscrisi toti ierarhii eligibili.


La apelul Secretarului de sedinta, fiecare votant primeste un buletin de vot si bifeaza pe el, intr-un loc special amenajat, numele celui pe care il crede vrednic sa fie ales. Dupa ce a votat saruta Sfanta Evanghelie si depune buletinul in prima urna.

 

Votarea este obligatorie, voturile bifate incorect, cu adaugiri sau fara bifare, se anuleaza.


Presedintele face numaratoarea buletinelor, trecandu-le din prima urna in cea de a doua. Numarul buletinelor trebuie sa fie egal cu  acela al votantilor prezenti.

 

Presedintele desface fiecare buletin din cea de a doua urna, il arata celor doi asistenti, citeste cu voce tare numele bifat si il depune in prima urna. In acest timp, Secretarul inscrie intr-o lista voturile sub numele respective, rostite de Presedinte.


Secretarul, dupa ce a verificat daca suma voturilor este egala cu numarul buletinelor, semneaza lista si o preda Presedintelui. Acesta o citeste cu voce tare, dupa care o semneaza impreuna cu cei doi asistenti.

 

Presedintele anunta rezultatul votarii, dupa care ii preda presedintia Loctiitorului de Patriarh.

 

Cine devine patriarh?

 

Noul patriarh al Bisericii Ordodoxe Romane va deveni candidatul propus de Sfantul Sinod care va obtine, la votul din Colegiul Electoral Bisericesc, majoritatea absoluta, adica jumatate plus unu din numarul voturilor valabil exprimate, potrivit Statutului pentru organizarea si functionarea BOR. Daca niciunul dintre candidati nu intruneste majoritatea absoluta, in aceeasi sedinta se procedeaza la o noua votare. Daca nici de data aceasta nu s-a obtinut majoritatea absoluta, in aceeasi sedinta se repeta scrutinul pana ce unul din candidati o obtine. In caz de paritate, decid sortii.

 

Rezultatul alegerii este consemnat intr-un proces-verbal la care se anexeaza buletinele voturilor exprimate. Presedintele anunta solemn numele celui ales, dupa care conducerea sedintei ii este predata celui ce a deschis-o pentru inchiderea ei.


Actele alegerii sunt examinate si validate de Sfantului Sinod.

.

14 Septembrie 2007

Vizualizari: 3750

Voteaza:

Alegerea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact