Apostolicitatea crestinismului romanesc - singurul popor nascut crestin

Astazi Biserica Ortodoxa il pomeneste pe Sfantul Apostol Andrei, cel intai chemat si Ocrotitor al Romaniei.

Parintele Arhidiacon Alin Albu, lector la Facultatea de Teologie ortodoxa din Alba Iulia, la catedra de istorie a Bisericii ortodoxe Romane ne va prezenta mai multe marturii despre propovaduirea Sfantului Apostol Andrei pe pamantul romanesc, despre apostolicitatea crestinismului romanesc si nu in ultimul rand despre semnificatiile sarbatori de astazi pentru poporul roman:

"Sf. Ap. Andrei a fost mereu prezent in constiinta romanilor, o dovedesc numeroasele creatii folclorice si unele toponimice dobrogene (pestera Sfantului Andrei, paraiasul Sfantului Andrei) care atesta trecerea Sf. Apostol prin Scitia.

Faptul ca sarbatoarea lui dobandeste „recent” aceste valente nationale, ca el ajunge subiect de cercetare sau chiar de polemica istorica se datoreaza lipsei lui de receptare, mai ales in sec. XX, la nivelul constiintei intelectualitatii si lipsei de cercetare a temei. Aceasta, deoarece prima cercetare stiintifica privind crestinismul daco-roman apare la noi abia in 1911, semnata de celebrul arheolog Vasile Parvan, iar in perioada interbelica se inregistreaza putine studii pe aceasta tema, si acestea sumare. Abia in perioada comunista s-au intreprins ample cercetari, mai ales arheologice, privind istoria daco-romana, ale caror rezultate insa, din pacate, n-au putut fi valorificate pe deplin in epoca, datorita orientarii ateiste a regimului. Mai mult, datorita prestigiului stiintific al istoricilor D. M. Pippidi si C. Daicoviciu, care negau apostolicitatea crestinismului romanesc, aceasta viziune negativa a ramas dominanta in epoca comunista si chiar s-a perpetuat la cativa din istoricii de azi, fara insa ca vreunul din ei sa reanalizeze global si critic izvoarele.

Daca viziunea negativa dateaza din secolul XX, nu acelasi lucru se poate spune despre viziunea pozitiva, a afirmarii apostolicitatii crestinismului romanesc, care viziune apare inca din sec. al XVII-lea, la mitropolitul Dosoftei al Moldovei. Acesta, bazandu-se pe Sinaxarul Bisericii din Constantonopol, spunea despre Sf. Ap. Andrei ca „… sosind la Dunare, ce-i zic Dobrogea si altele ce sunt la Dunare – pe acestea toate le-a umblat”. In sec. XIX si XX convingerea s-a exprimat tot mai ferm: Gh. Sincai, Filaret Scriban etc. Cercetarile recente, din perioada post-decembrista, in special ale bizantinologului Emilian Popescu, nu numai ca au confirmat si consolidat ipoteza apostolicitatii crestinismului romanesc, dar, mai mult, au relevat ca Sf. Ap. Andrei a fost dublat in aceasta evanghelizare de concetateanul sau din Betsaida, si anume Sf. Ap. Filip.

Iata, asadar, foarte sumar, evolutia acestei ipoteze din punct de vedere istoriografic. Astazi, credem, este suficient de bine argumentata de catre cercetatori.

Sa ne referim acum, pe scurt, asupra izvoarelor care atesta propovaduirea celor doi Apostoli pe pamant romanesc.

Eusebiu al Cezareii (istoric bisericesc din sec. al IV-lea), in „Istoria bisericeasca”, spune ca Sf. Andrei a predicat cuvantul lui Dumnezeu in Scythia. Citandu-l pe Origen, care la randul sau prelua informatia aceasta din Traditie, Eusebiu afirma ca Sf. Ap. Andrei a primit prin tragere la sorti ca arie de propovaduire Scythia. Probabil aceasta misiune a fost conceputa de catre Sfintii Apostoli dupa Sinodul apostolic de la Ierusalim (49-50), cand propovaduirea acestora, desfasurata pana atunci cu precadere in mediul iudaic din Palestina si Siria, s-a extins si la neamuri. Atunci a primit Sf. Ap. Andrei, prin tragere la sorti, ca regiune de evanghelizare Scythia, care cuprindea si o parte a teritoriul romanesc actual. Marturia lui Eusebiu a fost contestata de unii dintre istorici si considerata, in mod nestiintific, tardiva si neverosimila. Iata insa ca un contemporan de-al lui Origen, Ipolit, episcop al Romei in sec. al III-lea, consemneaza aceeasi traditie: Sf. Ap. Andrei „a vestit (Evanghelia) scitilor si tracilor. El a fost rastignit la Patras in Achaia, fiind legat in picioare de un maslin si este inmormantat acolo”.

Marturii mai tarzii, din sec. IX-X, afirma acelasi lucru: Epifanie (sec. al IX-lea) spune ca scitii au fost evanghelizati de Sf. Ap. Andrei, iar Sinaxarul Bisericii din Constantinopol (sec. X) confirma acelasi lucru.
*
La acestea se adauga o alta categorie de documente care au intrat recent in circuitul stiintific si care n-au fost cercetate decat de putini dintre istoricii romani (prof. Emilian Popescu este cel care le-a oferit publicului romanesc).

Este vorba de Calendarul gothic (sec. al IV-lea), atasat la sfarsitul Bibliei Gothica (tradusa de episcopul Ulfila pentru gotii care in sec. al IV-lea se stabilisera in N Dunarii, deci aici, la noi). In acest calendar se spune ca doi apostoli, Andrei si Filip au propovaduit pe actualul pamant romanesc.

Tot in categoria aceasta de documente recent valorificate se numara trei martirologii occidentale (calendare mai dezvoltate) din sec. al IX-lea, care mentioneaza Scythia ca arie de misiune a Sfantului Ap. Andrei: cel al lui Florus din Lyon, al lui Rabanus Maurus si al lui Usuard. Important de subliniat ca aceste Martirologii au constituit, alaturi de altele, baza Martirologiului roman, deci al Calendarului oficial al Bisericii Catolice, ceea ce le crediteaza ca veridice. De fapt aceasta veridicitate s-a probat si prin consemnarea in alte izvoare a unor personaje si evenimente evocate de aceste Martirologii – de ex. persecutorul Sfantului Ap. Andrei, proconsulul Egeas, mutarea moastelor Sfantului Ap. Andrei in sec. al IV-lea in Constantinopol etc.

Cat il priveste pe Sf. Ap. Filip, trei Martirologii consemneaza faptul ca el „... a convertit la credinta aproape intreaga Scitie...”: Calendarul gothic (sec. al IV-lea), Martirologiul lui Usuard (sec. al IX-lea) si Martirologiul lui Adon (sec. al IX-lea), cel din urma precizand ca Apostolul „a convertit la credinta in Hristos aproape (intreaga) Scitie si a asezat acolo diaconi, preoti si episcopi...”.
*
Iata, asadar, o serie de marturii istorice, care confirma propovaduirea celor doi apostoli pe pamant romanesc, ceea ce inseamna ca crestinismul romanesc este de origine apostolica, este continuator al celui apostolic.

La aceasta particularitate se mai pot adauga si altele: crestinismul romanesc n-a fost, ca in cazul celui al popoarelor din jur – al slavilor, maghiarilor -, rezultatul unei misiuni oficiale din partea unei autoritati, nici rezultatul evanghelizarii prin misionari oficiali din Apus, de la Roma, cum se mai incapataneaza si astazi unii sa creada, ci a reprezentat o consecinta fireasca a comunitatii de limba si de civilizatie romanica: „romanismul si crestinismul nostru sunt nascute si crescute in chip firesc…” (V. Parvan); „poporul nostru s-a nascut crestin in mod spontan, natural, odata cu formarea romanitatii sale…” (Radu Vulpe). Iata, asadar, o a treia caracteristica a crestinismului romanesc: simultaneitatea cu etnogeneza, adica faptul ca poporul roman a cunoscut Evanghelia chiar de la inceputurile formarii acestuia, ceea ce i-a conferit un statut unic intre celelalte popoare ale lumii, fiind singurul popor nascut crestin (celelalte popoare s-au increstinat dupa formarea lor si nu concomitent cu procesul etnogenezei).

Concluzii
„Noi suntem romani fiindca suntem crestini si suntem crestini fiindca suntem romani”, spunea Radu Vulpe, subliniind acea legatura indisolubila dintre dimensiunea spirituala si cea etnica a romanilor. Astazi, 30 nov., il sarbatorim pe nu doar pe Apostolul Domnului, Sf. Andrei, ci si pe Apostolul romanilor, increstinatorul nostru. Maine, 1 dec., este ziua nationala a Romaniei, adica sarbatoarea neamului romanesc. Vedem, asadar, cum cele doua sarbatori, praznuite in chip fericit una dupa alta, reflecta de fapt legatura dintru inceputuri, inseparabila a neamului romanesc cu credinta crestina.

In acest sens, sarbatoarea de astazi, a apostolicitatii crestinismului romanesc o anticipeaza si o revendica pe cea de maine, a libertatii si unitatii neamului romanesc.”

Arhid. Alin Albu, lect. drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Alba Iulia

Sursa: Radio Reintregirea
 

30 Noiembrie 2010

Vizualizari: 1814

Voteaza:

Apostolicitatea crestinismului romanesc - singurul popor nascut crestin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact