Biserici oltene inchinate praznicului Bunei Vestiri

Praznicul Bunei Vestiri, „Blagoveştenia” în limbaj popular, încununează mai multe locaşuri de închinare din Mitropolia Olteniei, care îşi vor serba hramul. Între acestea se numără şi Biserica Obedeanu din craiova, cea mai veche ctitorie boierească de zid din Cetatea Băniei.

Ziua de 25 martie reprezintă, ca în fiecare an, prilej de aleasă bucurie duhovnciească pentru credincioşii din Cetatea Băniei. Locul de întâlnire pentru această sfântă zi închinată alesului praznic al Bunei Vestiri este ca de fiecare dată ctitoria boierului Constantin Obedeanu, cea mai veche biserică de zid din Caiova. Programul liturgic va începe din ajunul praznicului, vineri, 24 martie, când se va săvârşi slujba Vecerniei unită cu Litia. A doua zi, dis de dimineaţă, preoţii slujitori vor săvârşi Utrenia şi Sfânta Liturghie.

Obedeanu – cea mai veche biserică de zid din Craiova
Vechi aşezământ boieresc, datând încă din prima jumătate a secolului al XVIII-lea, Biserica Obedeanu din Craiova a fost ctitorită de paharnicul Constantin Obedeanu. A fost ridicată între anii 1748 şi 1753 pe locul unei mai vechi biserici din lemn care purta hramul „Buna Vestire”. Cel de-al doilea hram, „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena”, a apărut ulterior pentru a marca ziua de nume a ctitorului. Sfântul locaş este cel mai vechi locaş de închinare construit din cărămidă în Cetatea Băniei. Este aşezată în partea de vest a oraşului, lângă vechea barieră a cartierului Brestei. Este singura biserică de zid din prima jumătate a veacului al XVIII-lea care şi-a păstrat intactă pisania originală. Cu toate că bătrânii o numeau adeseori mănăstire, Biserica Obedeanu nu a avut niciodată regim monastic. Denumirea pe care şi-a împropriat-o are legătură cu înfăţişarea ei măreaţă, înconjurată de jur împrejur de mai multe dependinţe. Sfântul locaş a avut de asemenea numeroase proprietăţi, precum mănăstirile de odinioară. Statutul juridic a fost de „aşezământ“, pentru a fi adăpostit de pretenţiile călugărilor athoniţi de închinare. Un lucru mai puţin cunoascut este şi faptul că paharnicul Constantin Obedeanu, ctitorul principal, a ridicat-o spre folosul duhovnicesc al familiei sale şi al credincioşilor din împrejurimi, întocmai cum îi promisese Maicii Domnului. Chiar în hrisovul de întărire a testamentului ctitorului, de la 1753, se arată că biserica era deservită de trei preoţi de mir. Marele istoric Nicolae Iorga, deşi o numeşte „mănăstire“, precizează că ea a fost deservită întotdeauna de preoţi de mir, şi nu de călugări.

Şcoala „Obedeau”, locul de formare al marilor personalităţi oltene
De numele boierului Obedeanu, ctitorul bisericii, se mai leagă şi existenţa Şcolii Nr. 1 „Obedeanu”, aflată în vecinătatea sfântului locaş, precum şi frumoasa Fântână „Obedeanu”, aşezată pe Calea Bucureşti, la ieşirea din oraş, în direcţia Filiaşi – Turnu Severin.

Înfiinţarea Şcolii „Obedeanu” este menţionată în codicul diatei venerabilului ctitor, din 1753: „Cu plecăciune mă rog înalţilor domni care se vor întâmpla stăpânitori ţării acesteia să nu strice acest aşezământ şcolar, ci mai vârtos să-l întărească fiindcă întemeiarea şcoalelor de învăţătură este în adevăr cea dintâi pricină folositoare a naţii”.

Şcoala a luat fiinţă în anul 1775 şi a funcţionat în decursul timpului sub mai multe forme: gimnaziu, şcoală de cântăreţi, seminar teologic, şcoală de băieţi şi fete în timpul domnitorului Cuza. Printre elevii acestei prestigioase instituţii de învăţământ s-au numărat personalităţi de seamă ale istoriei noastre: Tudor Vladimirescu, Gheorghe Chiţu, Alexandru Macedonski, Petrache Poenaru, Eugen Carada, Gogu Constantinescu, Nicolaescu Plopşor, Nicolae Titulescu etc.

În judeţul Gorj, trei locaşuri de închinare îşi vor serba hramul vineri, 25 martie. Este vorba de bisericile din Boca, Copăcioasa şi Tismana. Credincioşii din localitatea Dobra, comuna Pleşoiu, judeţul Olt, se pregătesc, de asemenea, de marele praznic.

Biserici cu hramul “Buna Vestire” în Arhiepiscopia Râmnicului
În Arhiepiscopia Râmnicului, nu mai puţin de 14 locaşuri de închinare vor îmbrăca veşmântul de praznic în ziua de Blagoveştenie. Prima dintre acestea se găseşte în curtea Seminarului Teologic „Sfântul Nicolae” din Râmnic, pe strada Antim Ivireanu, la nr. 17. Sfântul locaş a aparţinut fostului Schit Inătești. Tot în Râmnicu Vâlcea se găseşte şi Biserica „Buna Vestire” din Scuarul Mircea cel Bătrân nr. 1. În afara cetăţii, amintim următoarele ¬locaşuri de închinare: biserica de lemn din satul Bărbătești, Biserica „Buna Vestire” din Bucșani, Biserica `Buna Vestire” și `Cuvioasa Paraschiva” din satul Bumbuești, comuna Boișoara, biserica parohială din Copăceni, biserica din satul Dângești, comuna Berislăveşti, biserica din Oteşani; cea din Petrarii de Sus, biserica închinată Bunei Vestire şi Sfântului Ierarh Nicolae din localitatea Slătioara, biserica de lemn „Buna Vestire” și „Sfinţii Voievozi” din Parohia Urși, Biserica „Buna Vestire” și „Sfântul Ioan Botezătorul” din Parohia Vă¬tășești şi biserica din localitatea vâlceană Vlădeşti.

Pr. Ioniţă Apostolache

Sursa: mitropoliaolteniei.ro

23 Martie 2017

Vizualizari: 588

Voteaza:

Biserici oltene inchinate praznicului Bunei Vestiri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact