Familiaritas Dei, dar pana unde?


MULTI CRESTINI se intreaba, pe buna dreptate, cum sa se raporteze la Dumnezeu, si mai ales, cum sa I se adreseze. Pacatele ne fac sa ne simtim robi nevrednici; bucuria biruintei cu ajutorul lui Dumnezeu in incercarile vietii ne face sa simtim infierea si infratirea cu Domnul care S-a facut om ca si noi sa ne indumnezeim prin conlucrare cu El.

Poate cel mai bine lamureste paralela rob-fiu cuvantul liturgic de dinaintea rostirii rugaciunii Tatal nostru, in cadrul Sfintei Liturghii: “Si ne invredniceste pe noi, Stapane, cu indraznire, fara de osanda, sa cutezam a Te chema pe Tine, Dumnezeul cel Ceresc, Tata si a zice: Tatal nostru”.

Iata deci, ca in vremea Vechiului Testament am fost robi, dar in Legea harului am primit, prin infratirea cu Fiul Intrupat, infierea Tatalui - ceea ce trebuie sa ne aduca si indrazneala de a-L numi “Tatal nostru”, dupa cum Insusi Hristos ne invata.

Diaconul moscovit Andrei Kuraev spunea ca: “Primul dar adus oamenilor de crestinism consta in dreptul de a se adresa direct lui Dumnezeu, dreptul de a se tutui cu El.

Omul si-a recapatat ceea ce un scriitor crestin din secolul al III-lea, Tertulian, a numit familiaritas Dei, adica o relatie de prietenie, de suflet, cu Dumnezeu”. Curajul, indrazneala sunt bine placute lui Dumnezeu. Vedeti ce cuvinte are Hristos pentru indraznetul sutas roman (Adevarat graiesc voua: la nimeni, in Israel, n-am vazut atata credinta - Matei 8, 10), pentru curajoasa femeie cananeanca (O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti - Matei 15, 28). Vedeti tainele pe care Hristos le descopera samarinencei (cf. Ioan 4, 5-44), femeie pacatoasa, dar sincera, nefatarnica si indrazneata!

Curajul si indrazneala in relatia cu Hristos au valoare mantuitoare atunci cand izvorasc dintr-o inima sincera si smerita sau dintr-o disperare a omului ce nu mai poate suporta despartirea sa de Dumnezeu, caci unde oare poate alerga, unde in alta parte poate gasi pacea inimii sale? Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vietii celei vesnice (Ioan 6, 68) avea sa spuna Simon Petru Mantuitorului Hristos atunci cand unii ucenicii s-au smintit de cuvintele Lui si s-au indepartat de El. Uneori omul urla, striga spre Domnul, se cearta cu El (ca odinioara Iacob cu Ingerul - Facere 32, 4 si urm.), iar Domnul, vazand inima lui, vazand vointa sa buna, ii raspunde indata.

E o minune si o bucurie ca lui Dumnezeu Ii spunem “Tata”, ca folosim in rugaciunile noastre expresii atat de intime, de personale ca: “da-mi sa-mi vad greselile mele”, “ajuta-ma in tot lucrul bun”, “sterge pacatul meu”, “inima curata zideste intru mine”, “multumescu-Ti Tie Doamne”. (In timp ce, cu multi dintre cunoscuti mei, folosesc “dumneavoastra”).

Ne indeamna spre o mai mare familiaritate cu Dumnezeu si cateva cuvinte ale Fericitului Sofronie, ucenicul Sfantului Siluan. Acesta ne recomanda insistent sa folosim cu indrazneala in rugaciunile din odaia noastra nu doar cuvintele cartii, ci si cuvintele noastre asa cum ne vin ele, din disperare, din durere, din neintelegerea actiunilor lui Dumnezeu. “Cu Dumnezeu nu e nevoie sa fii politicos. Toarna inaintea Domnului ceea ce este in inima ta, asa cum este”.

Familiaritatea cu Dumnezeu insa e destul de alunecoasa, iar daca nu-i smerenie, dreapta socotinta si buna crestere, se poate transforma in badaranie. De la indrazneala la badaranie nu-i decat un pas. De altfel, Fericitul Sofronie recomanda sa pastram intensitatea rugaciunii si a pocaintei totodata.

Un amic marturisea pe Net ca, avand posibilitatea sa calatoreasca prin tari anglo-saxone, a avut ocazia sa intalneasca diverse “marturisiri publice ale crestinismului” cum le numesc unii sectanti. Acesti “marturisitori”, ajunsi la o familiaritate speciala cu Dumnezeu, Il numesc “The guy upstairs” (Tipu’ de deasupra). Familiaritatea continua cu mesaje puse pe masini: “My Boss is a Jewish carpenter” (Seful meu e dulgher evreu), “God exists, I spoke with him last night” (Dumnezeu exista, am vorbit cu el aseara), “Body piercing saved my life” (Body piercing-ul mi-a salvat viata) alaturi de imaginea lui Hristos rastignit pe Cruce. Ca urmare a “tragerii de sireturi cu Dumnezeu”, cum se exprima cineva foarte corect, acesti rataciti nu pot sa inteleaga de ce iti trebuie Sfanta Biserica, Sfintele Slujbe, clerul, “daca vorbesti direct cu Sefu’”! Iar smerenia e deja un cuvant prea greu si prea strain lumii de azi, ca si pronuntia in romaneste a lui body piercing pentru bunica mea

Sa fim indrazneti si curajosi, dar sa nu uitam de “cei sapte ani de acasa”!

Laurentiu Dumitru

.

03 Februarie 2006

Vizualizari: 2354

Voteaza:

Familiaritas Dei, dar pana unde? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact