Masuri pastorale pentru intarirea institutiei familiei preotului ortodox

Precizari in legatura cu o recenta hotarare a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in sedinta de lucru din 11 februarie 2010 (temei nr.1092/2010) a luat in examinare statutul preotilor divortati sau divortati si recasatoriti, in vederea adoptarii unor masuri cu caracter unitar si obligatoriu in eparhiile Patriarhiei Romane.

Hotararea are ca scop intarirea institutiei familiei preotului ortodox prin masuri pastorale care au rolul de a consolida si evidentia personalitatea religios-morala a preotului si a intregii lui familii in comunitate, ca exemplu de traire morala si comportament crestin, precum si ca factor esential pentru o buna pastoratie a credinciosilor.

In acelasi timp, pentru a pastra, potrivit indatoririlor sale, "unitatea dogmatica, liturgica si canonica, precum si comuniunea cu intreaga Biserica Ortodoxa”(art.14 lit.

a) din Statut) si fidelitatea fata de disciplina Bisericii Ortodoxe Universale, Sfantul Sinod a hotarat ca la nivelul eparhiilor Inaltpreasfintitii si Preasfintitii Chiriarhi sa respecte cu strictete prevederile canonice, statutare si regulamentare bisericesti, care nu admit recasatorirea clericilor, sanctionand, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflati in aceasta situatie.

In acest sens, pentru intarirea stabilitatii si unitatii familiei crestine, sporirea disciplinei si moralitatii in randul preotilor de mir, precum si pentru diminuarea cazurilor care influenteaza in mod negativ viata si activitatea bisericeasca, hotararea Sfantul Sinod prevede urmatoarele: clericii divortati sau divortati si recasatoriti, precum si cei vaduvi si recasatoriti nu pot ocupa posturi de conducere in administratia bisericeasca, la nivel de protopopiat, eparhie si Patriarhie; nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova in alte parohii; nu pot fi propusi si nu pot primi ranguri bisericesti; nu pot fi incadrati si nu pot functiona in invatamantul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decat cu observarea atenta a situatiei canonice si mentionarea acesteia in fisa personala.

Preotii care divorteaza si se recasatoresc vor fi sanctionati cu pedeapsa depunerii din treapta preotiei. Daca se va constata ca preotul care a primit aceasta sanctiune a fost parasit de sotie, are rezultate pastorale deosebite, dovedeste calitati misionar – pastorale si comportament bisericesc, are relatii bune cu credinciosii din parohie, are o pregatire teologica deosebita, are copii in intretinere, ca masura pastorala si de pedagogie crestina, vor fi identificate modalitati de folosire a unor astfel de preoti, de la caz la caz, in administratia bisericeasca, in activitati filantropice, in activitati cu caracter cultural-educational, in invatamantul de stat sau in posturi neclericale de cantareti bisericesti pentru a nu fi indepartati din cadrul bisericii, chiar daca nu mai slujesc la Sfantul Altar.


In concluzie, solutiile pastorale prevazute de recenta hotarare a Sfantului Sinod evidentiaza modalitatea de mentinere a ordinii canonice in Biserica Ortodoxa Romana in paralel cu ajutorarea preotilor divortati sau divortati si recasatoriti.

Cancelaria Sfantului Sinod si Biroul de presa al Patriarhiei Romane

.

13 Martie 2010

Vizualizari: 1925

Voteaza:

Masuri pastorale pentru intarirea institutiei familiei preotului ortodox 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Virgil GradinaruPostat la 2010-03-16 13:20

    Preotii, divortul si Hotararea Sf.Sinod Am aflat de curand de Hotararea Sf.Sinod din 11 martie a.c. cu privire la interdictia aplicata preotilor divortati de a ocupa (chiar si) postul de preot paroh si de a sluji. Va expun un caz: duhovnicul meu este un preot tanar (in jur de 30 de ani), parintele V. Din auzite stiu ca a divortat, nu din vina lui. Biserica pe care o construieste se afla pe un teren (aproape de centrul unui municipiu) donat de parintii lui. Parintele V. a facut eforturi extraordinare sa construiasca biserica. A plecat de la o capela din lemn, apoi a reusit sa construiasca subsolul ALA, care va servi ca praznicar si in care se tin actualmente slujbele. Biserica este si ea aproape gata. Va fi, este deja, o adevarata perla de arhitectura ortodoxa. Bun, veti spune, un om vrednic, care a reusit sa construiasca o biserica. Dar nu e numai atat, ba chiar e cu mult mai mult. Prin daruirea cu care slujeste, parintele V. a atras o multime de credinciosi la participarea la sfintele slujbe, chiar multi crestini care pana de curand nu prea frecventau biserica. La Sfanta Liturghie incinta este plina (si mai stau si 50-100 credinciosi afara, nefiind loc). Vine mult tineret, multe cupluri tinere cu copii mici. Poate nu se cade sa spun asta, dar dupa epicleza capat un sentiment de fratietate, de prietenie dezinteresata cu toti participantii la Sf.Slujba. Nu spun mai mult, cei care au trait asta inteleg. Cum se va aplica Hotararea Sf.Sinod? Parintele V. va fi depus din cauza ca a fost parasit de preoteasa? Nu va mai fi paroh, i se va interzice sa mai slujeasca? Bineinteles ca voi accepta hotararea ierarhului local, nu incape aici revolta, dar daca parintelui V. i se va interzice sa slujeasca, voi ramane cu un gol urias in suflet si cu multe intrebari despre dreptate, nedreptate, asprime, blandete…Si la fel ca mine vor simti probabil multi alti credinciosi… Va rog sa ma iertati daca am indraznit sa vorbesc.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact