Mesajul IPS Arhiepiscop Nicolae Condrea la Duminica Ortodoxiei, 2006

 

Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini ai Sfintei noastre Arhiepiscopii,

Prea Cucernici Parinti,

Iubiti credinciosi,

 

Biserica Ortodoxa a dedicat prima duminica a Postului Sf. Pasti biruintei credintei ortodoxe asupra ereziilor. Aceasta duminica poarta numele de Duminica Ortodoxiei si fiecare suntem invitati sa reflectam si adancim sensul acestui cuvant, ortodoxie.


Conform traducerii din limba greaca, cuvantul ortodoxie inseamna dreapta credinta sau dreapta cinstire a lui Dumnezeu. Ceea ce inseamna ca acest cuvant se refera la modul cum il marturisim pe Dumnezeu, dar si la modul cum il slavim pe Dumnezeu.

Ortodoxia inseamna a crede drept, nu in ceva, ci in Cineva, in Hristos ca Dumnezeul cel adevarat revelat lumii; si inseamna dreapta cinstire nu a unui lucru abstract, ci a lui Dumnezeu Celui in Treime: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Dar, Biserica Ortodoxa are nu numai invatatura dreapta despre Hristos, ci pe Hristos insusi ca si Cap al Bisericii care se daruieste tuturor madularelor, credinciosii. Cunoasterea adevarului este astfel viata si nu un simplu act intelectual. O spune Mantuitorul insusi in Rugaciunea arhiereasca: 'Si aceasta este viata vesnica: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Hristos pe care l-ai trimis' (Ioan 17, 3). Astfel, viata ca si cunoastere a adevarului se implineste in relatia personala dintre credincios si Izvorul adevarului, Hristos, prin rugaciune. Biserica a exprimat de la inceputurile ei acest adevar, anume ca legea credintei (lex credendi) isi afla cea mai adecvata exprimare in legea rugaciunii (lex orandi). Ortodoxia este credinta cea adevarata ce se exprima plenar in rugaciunea cea adevarata. Rugaciunea este glasul omului care il cauta pe Dumnezeu, glas ce porneste din adancul fiintei lui cautandu-L pe Cel ce-i poate descoperi rostul acestei vieti. Rugaciunea este daruire catre Dumnezeu, acest fapt fiind evident in rugaciunea comunitara ce culmineaza in Sf. Liturghie. In Sf. Liturghie ne aducem pe noi insine si-L cerem pe Hristos care ne poate schimba firea dupa chipul Lui, chipul cel adevarat al lui Dumnezeu. Prin rugaciune si prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului, fiinta noastra cea dezbinata primeste puterea de a se recompune si a se pacifica. In rugaciune, mintea se uneste cu inima si intreaga faptura isi regaseste unitatea dintru inceputuri cu Dumnezeu si cu lumea.

Nu poate fi gand mai potrivit pe care sa-l adresez preotilor si credinciosilor, in aceasta Duminica a Ortodoxiei, decat acela de a crede drept si de a verifica aceasta credinta prin rugaciunea cea dreapta. Si alatur acestui gand pe acela de a petrece postul Sf. Pasti cu aceasta rugaciune dreapta care sa ne aduca pacea lui Hristos in aceasta perioada de pregatire pentru praznicul Invierii Domnului.

 

NICOLAE,

Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane in America si Canada

IPS Nicolae Condrea

.

13 Martie 2006

Vizualizari: 1880

Voteaza:

Mesajul IPS Arhiepiscop Nicolae Condrea la Duminica Ortodoxiei, 2006 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact