O abordare superficiala si agresiva cu privire la viata religioasa din Romania

 

O abordare superficiala si agresiva cu privire la viata religioasa din Romania
- Raportul anual al Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii -


Biserica Ortodoxa Romana considera ca multe din observatiile facute in acest Raport sunt injuste si calomnioase la adresa sa.

Patriarhia Romana a luat cunostinta de publicarea, in data de 19 septembrie 2008, de catre Departamentul de Stat al Statelor Unite, a celui de-al zecelea raport anual privind respectarea libertatii religioase in lume, inclusiv a capitolului privitor la Romania. Continutul acestui document, cu precadere criticile si observatiile privitoare la Biserica Ortodoxa Romana, ne surprind in mod neplacut si ridica serioase semne de intrebare in ceea ce priveste obiectivitatea, onestitatea si competenta in problematica religioasa a autorilor acestui raport.

Se reproseaza Bisericii Ortodoxe Romane intoleranta fata de actiunile de prozelitism ale altor culte, nerestituirea unor proprietati care au apartinut Bisericii greco-catolice, promovarea unui discurs al urii in media si in manualele proprii de religie, dezacordul fata de decizia Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii privind limitarea simbolurilor religioase strict la cadrul desfasurarii orei de religie, opozitia preotilor ortodocsi referitor la inmormantarea membrilor altor culte in cimitirele confesionale, precum si unele chestiuni strict interne in legatura cu dogma si invatatura Bisericii.

Patriarhia Romana considera ca multe dintre aceste observatii au un caracter vadit exagerat si tendentios, fiind vorba de generalizarea unor situatii accidentale si izolate sau de reclamatii nefondate, avand o unica sursa si aceasta de obiectivitate discutabila, iar informatiile nu au fost verificate de catre autorii raportului.

Este greu de inteles de ce nu s-a apelat la principiul universal recunoscut si aplicat in toate statele democratice, audiatur et altera pars (sa fie ascultata si cealalta parte).

Cu privire la unele dintre aspectele semnalate, raportorii critica, de pe pozitii vadit partizane, hotarari ale instantelor judecatoresti sau incearca chiar sa se substituie acestor instante.

In ceea ce priveste acordarea de catre Guvernul Romaniei a unor sume importante catre Biserica Ortodoxa Romana, se ignora faptul ca s-a respectat criteriul proportionalitatii, respectiv al numarului de credinciosi inregistrati la ultimul recensamant, repartizarea fondurilor facandu-se in aceeasi proportie in care si credinciosii nostri contribuie financiar la bugetul de stat.

Din acest raport se constata ca, in mod eronat, se ia drept normativa experienta religioasa din SUA, care nu poate fi aplicata ca atare in Europa. Spiritul religios european, mult mai vechi si mai bogat in semnificatii decat cel american, nu se bazeaza pe separatie radicala intre Stat si Biserica, ci pe autonomie reciproca si cooperare sociala traditionala.

Acest raport ignora adevarul ca ceea ce este diferit nu este in mod necesar si discriminatoriu, iar influenta sociala a Bisericii majoritare in Romania nu este una exclusivista, ca, de pilda, cea a cultului majoritar mormon din statul american Utah. Desigur, este mai usor sa judeci pe altii decat pe tine insuti.

Criticile formulate la adresa Legii privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, in special cele aduse sistemului pe trei trepte de recunoastere a structurilor religioase (grupari religioase, asociatii religioase si culte), nu tin seama de numarul deosebit de mare al cultelor recunoscute de Statul roman (18), care beneficiaza de un consistent sprijin de la bugetul de stat. Cei ce aduc astfel de critici ignora si faptul ca, in perioada preliminara a redactarii acestei legi, in Romania au fost organizate seminarii internationale, cu participarea unor specialisti, atat din Europa, cat si din SUA, care au contribuit la redactarea legii in forma sa finala.

Cat priveste problemele patrimoniale existente intre unele culte din tara noastra, acestea sunt greu de inteles pentru cei ce nu s-au confruntat in decursul istoriei lor cu impunerea prin forta armelor a unei anumite credinte religioase sau cu situatia preluarilor abuzive de catre stat a averilor Bisericii. Ca atare, in majoritatea statelor democratice nu s-a ajuns la o solutie absolut echitabila in ceea ce priveste situatiile patrimoniale determinate de anumite fenomene istorice (Reforma, Contrareforma, uniatismul, persecutii religioase, migratii masive s.a.).

In acest context, pentru o informare corecta a opiniei publice, Patriarhia Romana doreste sa prezinte situatia reala a raporturilor sale cu Biserica Greco-Catolica.

Situatia proprietatilor din eparhiile ortodoxe romane din Transilvania si Banat, care au facut obiectul litigiilor dintre Biserica Ortodoxa Romana si Biserica Greco-Catolica, se prezinta astfel:

- imobile (biserici, case parohiale, terenuri agricole etc.) a caror situatie juridica a fost rezolvata prin dialog: un numar de 111.


- imobile retrocedate prin sentinte judecatoresti: un numar de 20.


- imobile ajunse in posesia Bisericii Greco-Catolice prin ocuparea abuziva a acestora: un numar de 81.


- biserici in care se slujeste alternativ: un numar de 15.


- cazuri in care, desi exista hotarari judecatoresti definitive favorabile Bisericii Ortodoxe Romane, respectivele sentinte nu au putut fi puse in aplicare: un numar de 14.


- cazuri de clerici ortodocsi romani care, desi supusi unor pedepse canonice din partea Bisericii Ortodoxe Romane, au fost primiti sa slujeasca in Biserica Greco-Catolica, fapt care a dus la tensionarea relatiilor dintre cele doua culte: un numar de 10 preoti.

Avand convingerea ca opinia publica romaneasca si internationala va putea cunoaste, in mod obiectiv si impartial, realitatile vietii religioase din Romania, speram ca cei ce redacteaza astfel de rapoarte anuale privitor la libertatea religioasa in Romania vor tine cont, pe viitor, si de informatiile oferite de Patriarhia Romana, astfel incat credibilitatea acestor rapoarte sa nu se diminueze si mai mult.


SECTORUL RELATII BISERICESTI SI INTERRELIGIOASE AL PATRIARHIEI ROMANE

Sursa: basilica.ro

.

16 Octombrie 2008

Vizualizari: 982

Voteaza:

O abordare superficiala si agresiva cu privire la viata religioasa din Romania 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 32.00 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 57.00 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 27.00 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact