Patriarhul Romaniei a sfintit noile clopote ale Bisericii Domnesti de la Curtea Veche

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României a sfinţit duminică, 7 decembrie 2014, noile clopote ale Bisericii - Paraclis Patriarhal - Sfântul Anton Curtea Veche din Bucureşti. Slujba de sfinţire a fost oficiată în jurul orei 12:00, după Sfânta Liturghie, în faţa bisericii, în prezenţa a sute de credincioşi.

Clopotele au fost realizate în atelierele celebrei turnătorii Grassmayr, de la Tirol, Austria.

Clopotele reprezintă glasul lui Dumnezeu care cheamă pe oameni la rugăciune

În cuvântul adresat cu acest prilej, Patriarhul României a vorbit despre semnificaţia clopotelor în viaţa Bisericii: „Clopotele în viața Bisericii au o deosebită importanță și semnificație. Ele reprezintă glasul lui Dumnezeu care cheamă pe oameni la rugăciune şi, de asemenea, ele alungă în timp de furtună trăsnetele fulgerele şi înseninează văzduhul.

Clopotele, aşa cum ne spune rugăciunea de sfinţire a lor, au în primul rând o semnificaţie liturgică, dar şi una de ocrotire a comunităţilor creştine care se roagă lui Dumnezeu atunci când aud sunetul clopotelor. In istorie, clopotele au apărut prima dată în China, cu 3000 de ani îHs. Din China au pătruns încet în Europa, astfel că în secolul al VIII-lea îHs se întâlnesc clopote în Armenia şi în Egipt. Creştinii nu le-au folosit la început deoarece erau adesea legate de sărbătorile păgâne şi de unele momente civile. În Grecia, de pildă, clopotele anunţau când se deschidea piaţa pentru cumpărarea peştelui, iar la Roma când se deschideau băile publice, deci aveau o utilitate practică".

În Egipt clopotele au început să fie folosite în mănăstiri pentru a chema obştea la rugăciune

Clopotniţele aveau şi rol de apărare deoarece acestea erau ridicate în turnuri înalte care aveau şi funcţia de supraveghere, de observare a celor care venau să atace o cetate sau un oraş.

„La început creştinii foloseau toaca pentru a chema pe oamenii la biserică sau diaconii anunţau din casă în casă pe creştini ce evenimente urmează la Biserică. Totuşi, începând cu secolul al IV-lea, în Egipt, clopotele au început să fie folosite în mănăstiri pentru a chema obştea la rugăciune iar apoi şi în parohii. În secolul al VI-lea clopotele au fost folosite foarte mult în Europa Occidentală, în Irlanda prima dată şi apoi în Italia. Aceste clopote au fost de o utilitate deosebită pentru viaţa Bisericii, atât în mănăstiri, cât şi în parohii şi ele au început să fie ridicate în turnuri înalte care aveau şi funcţia de supraveghere, de observare a unor duşmani care vin să atace o cetate sau un oraş. Aşa se face că unele clopotniţe supraetajate erau şi turnuri de observare a ceea ce poate fi periculos pentru comunitatea, cetatea sau oraşul respectiv. În Occident, clopotniţele au fost încadrate în clădirea bisericii, iar în Răsărit clopotniţele au fost în general independente, separate de biserică şi au fost plasate la poarta intrării în incinta bisericilor sau mai ales a mănăstirilor şi astfel se trecea pe sub clopotniţă, iar clopotniţa era şi un turn de veghe pentru a observa din timp cine se apropie de mănăstire sau de satul respectiv”, a spus Preafericirea Sa.

Clopotele prin glasul lor reprezintă glasul lui Dumnezeu care ne cheamă la rugăciune

În cuvântul său, Patriarhul României a evidenţiat utilitatea liturgică a clopotelor. Preafericirea Sa a arăta că ele laudă pe Dumnezeu prin însuşi felul lor de a suna.

„Ceea ce este important este faptul că în Răsărit, în partea Constantinopolului clopotele au fost aduse din Occident în anul 857 când Dogele Veneţiei numit Ursus a dăruit împăratului bizantin Manuel 12 clopote, iar el le-a pus într-o clopotniţă de lângă Biserica Sfânta Sofia din Constantinopol. Îndată după aceea s-au făcut clopote şi pentru alte Biserici din Constantinopol şi aşa s-au răspândit clopotele în zona aceasta a Balcanilor, ele având o utilitate liturgică şi o utilitate civilă. Astăzi, clopotele îşi păstrează în primul rând utilitatea liturgică, ele au valoare de simbol. Clopotele prin glasul lor reprezintă glasul lui Dumnezeu care ne cheamă la rugăciune. Ele combat lenevirea, uitarea şi nepăsarea. Când se aud clopotele, spune rugăciunea, trebuie să ne trezim şi cu multă râvnă să ne pregătim să mergem la Biserică pentru a ne aduna în iubirea Preasfintei Treimi. Deci, clopotele adună, cheamă la rugăciune pe cei vii. Clopotele cu glasul lor duios plâng pe cei care au trecut la Domnul şi sunt duşi spre mormânt. Clopotele cu sunetul lor puternic risipesc norii şi aduc văzduh liniştit când sunt furtuni mari. Ele laudă pe Dumnezeu prin însuşi felul lor de a suna. Ele nu sunt instrumente muzicale, dar glasul lor încântă auzul atunci când noi răspundem glasului clopotelor prin rugăciunile noastre şi prin cântările noastre aduse lui Dumnezeu. De asemenea, clopoţele mai mici se folosesc în Biserică şi mai ales în mănăstiri. Se spune că Sfântul Antonie cel Mare, ocrotitorul acestei Biserici avea în vârful toiagului său în formă de litera T un clopoţel şi prin acest clopoţel când suna se şi ruga lui Dumnezeu ca duhurile rele să nu se apropie de locurile unde erau călugării. Deci, această unire a rugăciunii cu sunetul de clopoţel ne arată de ce în slujba de sfinţire a clopotelor se spune că prin ele se alungă şi duhurile rele", a spus Patriarhul României.

Clopotele acestea noi înseamnă şi o chemare la înnoirea duhovnicească

La finalul cuvântului său, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române i-a felicitat pe cei care au contribuit la dotarea cu clopote noi a clopotniţei parohiei Sfântul Anton Curtea Veche.

„Felicităm pe părintele paroh, pe toţi preoţii slujitori şi pe toţi cei care au contribuit ca aceste patru clopote noi să fie astăzi sfinţite şi să fie, zilele următoare, ridicate în clopotniţa din apropierea bisericii acesteia foarte frumoasă şi plină de semnificaţie istorică. Clopotele acestea noi înseamnă şi o chemare la înnoirea duhovnicească, la sfinţirea noastră şi la întărirea glasului rugăciunilor noastre ca mulţumire adusă lui Dumnezeu pentru darul vieţii, pentru toate binefacerile primite de la El spre slava Preasfintei Treimi şi pentru a noastră mântuire”, a mai spus Preafericirea Sa.

***

În anul 1559, luna septembrie, când a fost construită Biserica Domnească de la Curtea Veche de către ctitorul Mircea Ciobanul, a primit ca hram Buna Vestire. După incendiul din 23 martie 1847 când mare parte din orașul București a ars, fiind distrusă de foc biserica Sf. Anton Pușcărie, din imediata apropiere a Bisericii Domnești, biserica Buna Vestire de la Curtea Veche a primit ca al doilea ocrotitor pe Sfântul Antonie cel Mare folosindu-se de atunci prescurtarea numelui marelui avă egiptean, Sf. Anton. Datorită evlaviei credincioșilor la una dintre icoane salvate din incendiul de la 1847 și adusă de la Biserica Sf. Anton Puşcărie la Biserica Domnească, în timp numele bisericii, în actele oficiale și în conștiința populară, a devenit biserica Sf. Anton - Curtea Veche.


Sursa: basilica.ro

.

08 Decembrie 2014

Vizualizari: 744

Voteaza:

Patriarhul Romaniei a sfintit noile clopote ale Bisericii Domnesti de la Curtea Veche 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact