Cum arata ingerii?

Cum arata ingerii?

Cuvantul inger inseamna "trimis, mesager" si se poate referi la oricare dintre creaturile netrupesti ale lui Dumnezeu. Sfanta Scriptura afirma fara echivoc existenta cetelor ingeresti si consemneaza diferite aparitii ale acestor fiinte transcendente. Dificultatea de a percepe si recunoaste ingerii este semnalata in Biblie prin numarul de chipuri sub care ei apar, ca si prin impresia pe care o lasa. Ingerii apar in textul scripturistic ca fiinte cu multe infatisari, care inspira teama, si la vederea carora martori precum Zaharia sunt coplesiti si raman fara grai (Luca 1 : 20-22). Ingerii apar sub forma de nor si de foc (Ies. 13:21-22), de glasuri fara chip (Facerea 21:17) sau, in viziunile lui Iezechiel si Isaia, ca fiinte coplexe si imposibil de descris in cuvinte.

Definitita scripturistica a firii ingeresti ca fiind alcatuita din foc sau din vant (Psalmul 103:5), subliniaza caracterul imaterial si tainic al acestor fiinte. De altfel, pentru teologia ortodoxa natura ingerilor a fost considerata mai presus de intelegerea omeneasca.

Probleme legate de reprezentarea ingerilor

Astfel, din cauza dificultatii de a defini natura ingerilor si a popularitatii cultului lor, inca de la inceputurile crestinismului au aparut intrebarile: cum arata ingerii si cum se poate reprezenta in imagini o fiinta necorporala?

Daca iconografia lui Hristos si a sfintilor reda chipul lor omenesc, asa cum fusese in timpul vietii lor in trup pe pamant, reprezentarile ingerilor nu pot face acest lucru. Chiar daca este adevarat ca ingerii aparusera uneori cu infatisare omeneasca, aceasta era numai una dintre multele forme sub care se puteau infatisa.

Confruntati cu problema unor creaturi atat de greu de descris ca ingerii, artistii crestini s-au gasit in fata unei dileme privind reprezentarea lor. Depasind dificultatile aparent de nedepasit legate de caracterul imaterial si incomprehensibil al puterilor ceresti, iconarii au facut apel la nenumaratele angelofanii consemnate in Sfanta Scriptura sau de vietile sfintilor, mai exact la acele forme simbolice, de regula umane, pe care ingerii le-au asumat circumstantial pentru a putea intra in contact cu anumiti oameni drepti. Acestia au dezvoltat o iconografie a ingerilor care le reda aparitiile pe pamant, cel mai adesea folosind aripile pentru a sugera caracterul simbolic al acestor reprezentari.

Iconografia ingerilor reda cu fidelitate anumite infatisari sub care au aparut pe pamant trimisii lui Dumnezeu. In arta crestina ingerii sunt reprezentati avand infatisarea unor tineri, cel mai adesea inaripati, figurile lor sunt generalizate pana la anonimat si numai arhanghelii sunt identificati cu consecventa prin inscriptii.

Heruvimii si serafimii pot fi adeseori recunoscuti, desi nu intotdeauna si deosebiti unul de altul, din cauza numeroaselor aripi si a ochilor cu care sunt descrisi in Scriptura. Totusi, heruvimii, serafimii si alte cete ingeresti - adica, Tronurile, Stapaniile, Domniile, Puterile si Incepatoriile mentionate de Scriptura - puteau fi, de asemenea, figurate prin reprezentarile generalizate ale tinerilor cu aripi. In mod clar, imaginea unui om inaripat nu trimitea doar la infatisarea umana sub care ingerii aparusera uneori, ci se referea in sens mai larg la toate fiintele angelice.

Aripile sunt in arta bizantina "un semn distinctiv consacrat si recognoscibil al slujirii si naturii angelice, care simbolizeaza, potrivit Sfantului Ioan Gura de Aur, "transcendenta, necorporalitatea, rapiditatea si si activitatea neincetata".

Antropomorfismul nu a constituit insa o modalitate exclusiva in reprezentarea iconografic a a ingerilor, iconarii crestini facand apel si la alte forme mentionate de Sfintele Scripturi, precum stalpul de nor si cel de foc (Ies. 13, 21-22).

O alta modalitate de a diferentia ingerii de persoanjele umane a fost stilul (maniera de reprezentare), dupa cum se poate observa in cazul icoanei in encaustica a Maicii Domnului cu Pruncul de la manastirea Sinai (sec. VI), a celei redand minunea Arh. Mihail din Chonae (Sinai, sec. XII) sau al mozaicurilor de la Sf. Sopfia din Constantinopol (sec. IX).

Au existat teologi care doreau sa demaste incapaciatea artei, bazata pe modelel pagane, de a reprezenta fiinte transcendente precum ingerii, opunandu-i acesteia o inchinare pur spirituala. Punctul lor de vedere a influentat doctrina eretica iconoclasta a secolelor VIII-IX. Respingerea reprezentarilor ingerilor era direct legata de teama de idolatrie dar implica sia late probleme de maxima importanta pentru Biserica primara, si anume venerarea ingerilor ca zeitati si incercarile paganilor de a-i identifica pe ingerii crestini cu proprii zei.

In acelasi timp, reprezentarile iconografice ale ingerilor si-au gasit numerosi aparatori in lumea bizantina, in randurile unor cunoscuti Parinti si Scriitori Bisericesti.

Insa piatra de temelie a angelologiei si, indirect, a iconografiei puterilor netrupesti o reprezinta, tratatul "Iearhia cereasca" a lui Pseudo-Dionisie Areopagitul, care a definit in rol magistral rolul gnoseologic si cultic al simbolurilor crestine: "Simbolurile sunt principala cale de cunoastere a lui Dumnezeu, deoarece sunt pogoraminte prin care Dumnezeu devine accesibil si Se lasa cunoscut intelegerii noastre."

Teologia icoanei, inclusiv a icoanei ingerilor, va fi pe deplin conturata abia in timpul disputei iconoclaste (726 -843), prin stradaniile unor cunoscuti teologi ai Bisericii, precum Sfintii Ioan Damaschin, Teodor Studitul, Nichifor Marturisitorul si Fotie.

Potrivit acestora principalele argumente iconofile sunt: caracterul circumscris al ingerilor, reprezentarea iconica a Heruvimilor poruncita lui Moise de catre Dumnezeu in Vechiul Testament si formele simbolice pe care ingerii le imbraca in angelofanii la porunca divina si care sunt reprezentate in arta.

Nevazuti, asadar, prin fire pentru ochii trupesti, ingerii au fost vazuti in diferite feluri si de aceea au putut fi reprezentati in icoana, potrivit "simbolurilor misiunii lor". Tocmai tensiunea dintre reprezentarea materiala si natura imateriala a ingerilor constituie o calitate captivanta a acestui tip de icoane.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

06 Noiembrie 2013

Vizualizari: 29029

Voteaza:

Cum arata ingerii? 5.00 / 5 din 6 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Gheorghe PepenePostat la 2019-10-31 15:07

    Am intalnit in Biblie urmatorul dialog intre un barbat si Domnul Iisus Hristos: Doamne, eu am avut cinci sotii. Cu care dintre ele voi fi dupa ce mor? Raspunsul a fost: In cer, toti vom fi ingeri. Ma framanta demult aceasta problema. Ma voi intalni, ca inger, cu parintii, prietenii sau cu cei pe care i-am cunoscut in timpul vietii? Nota: dialogul este dat din memorie, nu este exact cu cel din Biblie pentru ca nu mai tin minte la ce pagina l-am intalnit. Poate cineva sa ma lamureasca?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact