Praznicul Botezului Domnului - Epifania sau 'Aratarea Domnului'

La 6 ianuarie credinciosii ortodocsi praznuiesc Botezul Domnului nostru Iisus Hristos, sarbatoare numita si Epifania sau Dumnezeiasca Aratare. Praznicul reprezinta reactualizarea momentului in care Fiul lui Dumnezeu Iisus Hristos, la 30 de ani, vine la Iordan, se boteaza cu botezul pocaintei – a lui Ioan –, El Cel fara de pacat, asumand pacatele intregii omeniri, pe care le va rascumpara prin scump sangele Sau, pe Golgota.

Botezul Domnului Iisus Hristos a fost lucrarea Sfintei Treimi: Tatal a marturisit despre El. „Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit (Mt. 3, 17; Mc. 1, 11; Lc. 3,22); Duhul Sfant S-a pogorat in chip de porumb peste El si Fiul a primit botezul lui Ioan.

Domnul Hristos era fara de pacat si nu avea nevoie de botezul pocaintei, botez cu care boteza Ioan in raul Iordanului. Si totusi, Mantuitorul s-a botezat cu botezul lui Ioan:
1 – ca sa se arate lumii (precum zice Troparul Praznicului) – „iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii (In. 1, 29)
2 – ca sa implineasca toata dreptatea (Mt. 3, 15) si
3 – ca sa sfinteasca firea apelor si intreaga creatie

Daca la Intrupare Domnul Iisus Hristos si-a asumat intreaga omenitate, intreaga natura umana, la Botez El si-a asumat si toate pacatele omenirii, pe care le va curatii prin jertfa Crucii – „Ingropati fiind impreuna cu El prin botez, cu El ati si inviat prin credinta in lucrarea lui Dumnezeu, Cel Ce L-a inviat pe El din morti” (Col. 2, 12)

Botezul Domnului este praznicul Aratarii lui Hristos si inceputul misiunii de mantuire si de recreare a lumii, care se va desavarsi prin trimiterea in lume a Duhului Sfant.

Sf. Grigorie Teologul vorbeste in scrierile sale de mai multe feluri de botez:
1. botezul lui Moise, in Vechiul Testament
2. botezul lui Ioan – un botez al pocaintei spre iertarea pacatelor
3. botezul lui Hristos
4. botezul in Hristos
5. botezul muceniciei sau al sangelui
6. botezul lacrimilor sau al pocaintei (spovedania – numita si al doilea botez)

Ultimele trei feluri de botez sunt botezuri crestine, ale Noului Testament.

Praznicul Botezului Domnului trebuie sa fie si pentru noi un prilej de re-constientizare a propriului botez. Nu trebuie sa uitam ca „toti cati in Hristos Iisus ne-am botezat, intru moartea lui ne-am botezat. Deci ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, ca precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa si noi sa umblam intru innoirea vietii.” (Rm. 6, 3-4)

Botezul nostru reprezinta iertarea pacatului stramosesc si a tuturor pacatelor, este taina renasterii si a recreari noastre, este Pastile si Cincizecimea personala. Botezul fiecarui crestin estre taina prin care omul intra, se integreaza in poporul lui Dumnezeu, este taina trecerii de la omul cel vechi la omul cel nou.

„Hristos se salasluieste in inima noastra de la botez – zice Marcul Ascetul in Filocalie – si se descopera pe masura implinirii poruncilor Lui”.

De aceea noi, crestinii, in care Hristos a luat chip in noi de la botez, trebuie „sa lepadam toata faradelegea si poftele lumii – cum zice Apostolul Praznicului – si in veacul de acum sa traim cu intreaga intelepciune, cu dreptate si cu cucernicie” (Tit 2, 12).

Sursa: Radio Reintregirea

05 Ianuarie 2011

Vizualizari: 1377

Voteaza:

Praznicul Botezului Domnului - Epifania sau 'Aratarea Domnului' 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact