Proclamarea anului euharistic si al Sfintilor Martiri Brancoveni

Dupa savarsirea Sfintei Liturghii si a slujbei de Te Deum, la 1 ianuarie 2014, in Catedrala Patriarhala, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a proclamat in mod oficial Anul 2014 ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Impartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni in Patriarhia Romana.

La inceput au fost intonate troparele Cinei Tale celei de Taina si Sfintilor Martiri Brancoveni.

Actul oficial a fost citit de catre Preasfintitul Parinte Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal si Secretarul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si il redam in continuare:

„Hotararea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane nr. 10.236 din 31 octombrie 2012.

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in sedinta sa de lucru din 29 octombrie 2012, a examinat referatul Cancelariei Sfantului Sinod in legatura cu initiativele Patriarhului Romaniei privind declararea anului 2014 in Patriarhia Romana ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei impartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni. In urma discutiilor care au avut loc in plen, la propunerea Comisiei teologice, liturgice si didactice, Sfantul Sinod a hotarat:

1. Aproba initiativele Preafericitului Parinte Patriarh Daniel privind declararea in Patriarhia Romana a anului 2014 ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei impartasanii) si ca Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni.

2. Aproba programul-cadru national bisericesc in vederea realizarii proiectului sub aspect liturgic, cultural si mediatic intitulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei impartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni, in Patriarhia Romana.

3. Aproba ca, in toate institutiile bisericesti centrale si eparhiale, precum si in fiecare institutie de invatamant teologic, sa se ia masurile necesare pentru a ilustra programul-cadru national bisericesc intitulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei impartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni, prin actiuni si manifestari locale (media, publicistice, conferinte, intruniri, simpozioane si seminarii pastorale, teologice, catehetice, duhovnicesti), prin contributia ierarhilor, a profesorilor de teologie, a preotilor si monahilor, precum si a altor specialisti.

4. Aproba ca, la Conferinta pastoral-misionara semestriala din primavara anului 2014, sa se trateze tema 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei impartasanii) in Patriarhia Romana, iar la Conferinta pastoral-misionara semestriala din toamna anului 2014, sa se trateze tema Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni, cu posibilitatea aprofundarii acestora si la conferintele preotesti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum si in cadrul cercurilor pastorale”.

La final, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de invațatura in care a evidentiat importanta celor doua sfinte taine si a vorbit despre Sfintii Martiri Brancoveni.

„Au fost propuse si aprobate aceste doua teme in primul rand pentru ca anul acesta 2014 se implinesc 300 de ani de la moartea martirica a Sfantului Domnitor al Ţarii Romanesti Constantin Brancoveanu si a celor patru fii ai sai Constantin, Ştefan, Radu si Matei si a sfetnicului Ianache. Pentru a sublinia aceasta implinire intr-o comemorare demna pentru un domnitor martir care si-a dat viata, el si cei patru fii ai sai si sfetnicul Ianache, desi putea sa scape cu viata daca devenea musulman sau mahomedan, dar el a preferat sa moara crestin decat sa treaca la alta credinta. In anii trecuti am acordat o importanta deosebita unor sfinte taine si ne-am gandit sa continuam sublinierea importantei altor sfinte taine din viata Bisericii pentru a intensifica viata crestina, pentru a intelege sensurile adanci ale sfintelor taine si mai ales legatura lor cu viata noastra si legatura lor cu lucrarea de mantuire a Bisericii pe baza lucrarii mantuitoare a lui Iisus Hristos, Capul Bisericii. Taina Sfintei Spovedanii este deosebit de importanta si este direct legata de Sfanta Euharistie, deoarece nu ne putem impartasi cu Sfanta Euharistie daca nu ne spovedim si nu primim iertarea pacatelor de la duhovnic. Deci, aceste doua sfinte taine sunt foarte strans legate intre ele. Vedem acest adevar in Sfanta Scriptura, in operele Sfintilor Parinti si in viata Bisericii de-a lungul secolelor. Sfanta Taina a Pocaintei este o taina de curatire de pacate, de iertare a pacatelor si de eliberare de un trecut apasator, pacatos. Este Taine schimbarii omului, innoirii vietii duhovnicesti. Despre aceasta Taina a Pocaintei, a marturisirii pacatelor si a iertarii pacatelor Mantuitorul Iisus Hristos a spus ca mare bucurie se face in Ceruri cand un pacatos se intoarce la Dumnezeu. Deci, este o taina care aduce bucurie nu numai celui care a primit iertarea pacatelor, ci si Bisericii intregi, ingerilor din Ceruri, pentru ca Dumnezeu voieste ca fiecare om sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina”, a explicat Preafericirea Sa.

Patriarhul Romaniei a aratat ca „Taina Pocaintei premerge impartasirii cu Sfanta Euharistie”: „Daca omul nu se curateste de pacat, spune Sfantul Apostol Pavel Corintenilor si in cartea Apocalipsei, nu poate intra in Imparatia Cerurilor. Şi pentru ca Sfanta Euharistie este pranzul prefigurat ca o arvuna a Imparatiei Cerurilor totdeauna Taina Pocaintei premerge impartasirii cu Sfanta Euharistie. Deci, ele sunt legate. Cine se judeca pe sine, ne spun rugaciunile de pocainta dinainte de Impartasanie, nu va mai fi judecat de Dumnezeu in Ziua Judecatii de Apoi. Noi cand ne spovedim nu ne aparam, ci ne judecam pe noi insine, spunem in fata duhovnicului care este slujitorul lui Hristos pacatele noastre osandindu-ne, adica cu un sentiment de regret, de cainta ca le-am facut si vrem sa ne lepadam de ele, sa ne eliberam de intunericul lor. De aceea, noi fiindca ne judecam in Taina Sfintei Spovedanii ne pocaim si nu vom mai fi judecati la judecata. Dumnezeu nu mai aminteste in Ziua Judecatii pacatele pe care le-am marturisit dupa ce le-am regretat cu cainta multa si cu lacrimi de pocainta. Taina Sfintei Impartasanii este izvor de sfintire a vietii crestine si de afirmare a unitatii Bisericii. Cu cat ne impartasim mai des dupa pregatire adecvata, dupa Pocainta si Spovedanie cu atat avem mai multa bucurie in suflet si avem mai multa pace. Hristos devine viata vietii noastre. Deci, Sfanta Taina a Impartasaniei inseamna viata lui Hristos daruita noua ca noi oameni pamanteni sa traim inca din lumea aceasta arvuna vietii vesnice. Foloasele duhovnicesti ale celor doua sfinte taine sunt atat de multe si de mari incat nu pot fi cuprinse de mintea omeneasca. Cand omul se impartaseste cu Trupul lui Hristos devine purtator de Hristos. El primeste iertarea pacatelor si arvuna vietii vesnice”.

Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a mai spus: „Constantin Brancoveanu este un marturisitor al credintei ca si Sfantul Constantin cel Mare, dar in plus el este martir si retinem faptul ca a fost ucis cu moarte de martir exact in ziua in care a implinit 60 de ani. Biserica Ortodoxa Romana l-a trecut in randul sfintilor in hotararea Sfantului Sinod din 20 iunie 1992 si a fixat zi de pomenire 16 august pentru ca 15 august este marea sarbatoare a Adormirii Maicii Domnului si nu se mai adauga alta sarbatoare. Deci, acesti Sfinti Brancoveni sunt pomeniti anul acesta 2014 cu o evlavie deosebita. Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul s-a ocupat si a initiat deja faurirea unei racle de argint cu motive brancovenesti si un baldachin pentru Biserica Sf. Gheorghe – Nou pentru ca la sase ani dupa moartea sa trupul sau a fost adus pe ascuns de sotia voievodului doamna Maria si asezat in ctitoria sa din Bucuresti Sfantul Gheorghe – Nou unde se afla si acum. Deci, vom avea o racla de argint si cu aceasta racla de argint se vor face pelerinaje la ctitoriile lui din Ţara Romaneasca si probabil si in Transilvania la Sambata de Sus pentru ca el a fost un mare ctitor de biserici si sprijinitor al lor. In plus, Sfantul Constantin Brancoveanu a ajutat nu doar pe ortodocsii romani, ci i-a ajutat foarte mult pe ortodocsii care se aflau sub stapanire otomana: in Siria, in Georgia, in diferite parti ale Orientului si desigur pe arabi. Este un ctitor de Biserici si un domn marinimos care a ajutat crestinatatea intreaga”.

La initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, in sedinta de lucru din 29 octombrie 2012, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat ca anul 2014 sa fie declarat Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Impartasanii) si Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni in Patriarhia Romana.

Sursa: basilica.ro

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 941

Voteaza:

Proclamarea anului euharistic si al Sfintilor Martiri Brancoveni 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact