Reinvierea perpetua a Marelui Urs

 

Complexitatea Cetei ursului este intregita, la Darmanesti, de prezenta irozilor, personaje misterioase, costumate supradimensional, care evolueaza cu un spectacol aparte de ceata, sustinut mai ales de ritmul propriu al fluierelor metalice, evoluand intr-un dans perfect, punctat de alternanta antifonica a dobelor. Irozii - obicei quasi-religios initial - s-au alaturat, se pare, Cetei ursilor in anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial, ca urmare a prigoanei exercitate asupra tuturor obiceiurilor populare legate de nasterea lui Iisus. Un obicei religios a gasit astfel refugiu, supravietuind prin alaturarea la o traditie ancestrala cat se poate de pagana, dar care nu deranja prea mult simtirea materialist-dialectica a autoritatilor. Pentru gospodarii din Darmanesti, primirea ursului este un prilej de a-si pune in valoare harnicia si bogatia. Un calic incuie poarta in ajunul Anului Nou, el nu are cu ce omeni alaiul ursului, n-are cu ce-i iesi in fata.

E o mare rusine sa nu fii in stare sa primesti ursii si, pe Valea Uzului sau a Trotusului, chiar daca esti invitat sa-ti petreci noaptea de Anul Nou la prieteni, cineva ramane acasa pana la miezul noptii sa primeasca ursii. Altminteri, de Sfantul Vasile gasesti in curte un vitel mort. E o gluma pe care mascatii din alaiul ursului o fac cu cei neatenti sau neputinciosi in fata traditiei, o gluma care lasa, insa, impricinatului un gust amar. In fata satului el devine mai mic, cuvantul lui nu mai are nici o importanta in obste. Cel ce nu primeste ursul e lipsit de noroc un an intreg. Pare-se ca in vechime o singura masca si un singur purtator ursar, care era si tobosar, erau exponenti ai datinii. In zilele noastre, la Darmanesti, Agas, Asau, Comanesti, Dofteana, cu cat mai multe personaje are, cu atat Ursul este mai pretuit. Cu atat mai vestita din sat in sat este existenta unei cete de urs, cu cat mai multe piei are. Aici, la Darmanesti, sase piei sunt ceva curent, dar cand cineva reuneste in aceeasi trupa douasprezece sau chiar douazecisipatru de piei, carora li se adauga proportional Uritii si Irozii, zvonul face repede inconjurul satelor. Cu o suta de oameni mascati se poate face chiar o revolutie. Trupele mici, de incepatori, cu un singur urs, renunta sa mai cutreiere asezarile din poarta in poarta. Desi obiceiul vine din antichitate, elemente specifice il deconspira ca fiind foarte modern. Ursul, personajul principal, are un comportament uman, masca nu e hidoasa; dimpotriva, e simpatica. Interpretul comenteaza prin jocul/dansul lui comportamentul personajului, il infrumuseteaza. Nu e aceasta o trasatura moderna, comparabila cu a personajelor brechtiene? Pe de alta parte, textul ursarului se raporteaza mereu la evenimentele actuale, ironizandu-le, prilej de buna dispozitie pentru gazdele-spectatori. Si apoi, Uritii, Mosii si Babele, nu realizeaza un adevarat happening prin miscarile lor ritmice sau dezordonate, purtand conotatii ludice, prin comentariile rostite cu voce transformata, groasa sau pitigaiata, rautacioase in aparenta, dar adevarate? Nimeni nu are dreptul sa smulga masca de pe fata personajelor, sa le deconspire, indiferent ce-ar spune, indiferent ce-ar face, fara a se supune unui risc, pe vremuri mortal, cum arata chiar Dimitrie Cantemir in a sa "Descriptio.". La Darmanesti se pastreaza inca intact dreptul secretului la masca, dat de o traditie care respecta uzanta magic-initiatica.

Pentru cineva dinafara, vanzoleala, zarva carnavalesca generata de Jocul Ursului este inexplicabila si infricosatoare. Fazele spectacolului - chemarea ursului, urcarea pe parul ghintuit, bataia, moartea si invierea, apoi hora ursului si, in final, dansul irozilor - pot fi decriptate insa ca fiind cuminti simboluri ale fecunditatii si fertilitatii, ale invierii perene a naturii. Un joc, la urma-urmei un spectacol colorat si inofensiv, plin de umor si vigoare. Dupa ce nebunia ia sfarsit si interpretii - departe de a iesi din transa - isi binemerita rasplata (bani, colaci, vin, nuci, mere), gospodarii isi vad de asteptarea Anului Nou, firesc, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Dar daca ai putea patrunde in sufletele lor, ai vedea negresit cat de tulburati sunt. Nici nu se poate altfel. Dobele se mai aud inca in departare. Au aceeasi forta. Ele fac Zeul sa joace. Ele fac sa vibreze aerul. Universul. Sunetul lor vine din alta parte, din alta lume, e un semnal ca viata invie din nou, mereu si mereu. Poti sa nu vibrezi, poti ramine nesimtitor? Poti sa nu crezi in speranta ca maine va fi mai bine, pe care ti-o da reinvierea perpetua a Marelui Urs? Dupa o saptamana de joc, in care emotia initierii la Scoala Ursului, de fapt Scoala Vietii, se pierde, transformandu-se in inertie, in oboseala fara margini, in rutina, ultimii care depun mastile sunt cei care au jucat in pielea de urs. Eroii obositi se lasa dezbracati de proprietarii pretioasele lor trofee si dispar din atentia publica. La anul o vor lua de la capat. Focul patimii ludice si al mandriei de a fi devenit barbat in pielea unui urs care a fost candva viu, arde mereu in ei. Eroul si-a facut datoria. Eroul poate sa plece.

 

Sursa: Ziarul de Bacau

.

28 Decembrie 2006

Vizualizari: 5122

Voteaza:

Reinvierea perpetua a Marelui Urs 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact