Câteva sute de credincioşi veniţi din toate cartierele oraşului au întâmpinat sărbătoarea Botezului Domnului la Catedrala mitropolitană „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din Craiova. Încă de la orele dimineţii, ostenitorii sfântului locaş au pregătit esplanada din faţa Catedralei pentru săvârşirea slujbei de sfinţire a Aghiasmei celei Mari, precum şi vasele cu apă. Momentele liturgice ale zilei au debutat cu slujba Utreniei, urmată de Sfânta Liturghie şi slujba de sfinţire a apei săvârşite de Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei, înconjurat de un numeros sobor de preoţi şi diaconi.
„Suntem chemaţi să fim copii ai Tatălui Ceresc”
În cuvântul de învăţătură adresat credincioşilor la finalul slujbei, IPS Părinte Mitropolit Irineu a subliniat importanţa şi semnificaţia teologică a Marelui Praznic al creştinătăţii. „Botezul Domnului semnifică nu numai începutul activităţii mesianice a Mântuitorului Hristos şi descoperirea Lui în faţa întregii lumi ca Mesia, ca Mântuitor al neamului omenesc, ci şi arătarea lui Dumnezeu în Treimea Persoanelor Sale. Astfel, s-a auzit glasul Tatălui Ceresc, iar Duhul Sfânt, ca un porumbel, a coborât peste Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul Iisus Hristos, aflat în apele Iordanului. Se arată aşadar Sfânta Treime în toată pelenitudinea Sa. De aceea, Botezul Domnului este un eveniment care ne relevă şi deschiderea cerurilor. Dacă odinioară Adam închisese raiul prin neascultarea sa, iată că Mântuitorul îl deschide sfărâmând capul şarpelui celui înşelător. Există în iconografia noastră o imagine foarte sugestivă, care Îl arată pe Mântuitorul Hristos stând în apele Iordanului pe o cărămidă pe care diavoulul scrisese zapisul de robire, de subordonare a lui Adam şi Eva. Iisus Hristos zdrobeşte această tiranie a diavolului şi a morţii, şi ne deschide iarăşi intrarea în Împărăţia Cerească, pentru a reveni în comuniune cu Dumnezeu Creatorul. Mai trebuie subliniat şi faptul că Duhul Sfânt pogoară şi rămâne peste Mântuitorul Hristos. Vorbim aici de firea umană a Mântuitorului, deoarece relaţia cu Sfântul Duh a Fiului lui Dumnezeu este din veşnicie. Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh sunt deofiinţă şi nedespărţiţi. Dacă la începutul creaţiei «Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor» (Facere 1, 2), El a intrat în firea noastră umană atunci când Dumnezeu a suflat viaţă peste Adam şi acesta a devenit fiinţă vie, posesor al puterii Duhului Sfânt. Dar după cădere, omul a pierdut harul Sfântului Duh. De aceea, prin Sfântul Botez se reface legătura cu Sfântul Duh, cu Tatăl Ceresc şi cu Mântuitorul Hristos. Mai mult, ca arătare a Preasfintei Treimi, acest Mare Praznic devine o certitudine că suntem chemaţi din nou la comuniunea dumnezeiască, că ni s-a deschis din nou raiul, iar vrăjmaşul diavol a fost zdrobit. De aceea, în această zi apele s-au sfinţit, cerul s-a luminat, văzduhul s-a curăţit şi toată firea a fost binecuvântată. Prin Botezul Domnului suntem aşadar chemaţi să fim cu adevărat copii ai Tatălui Ceresc, spre a moşteni veşnicile bunătăţi împreună cu toţi sfinţii, cu drepţii şi îngerii din ceruri”, a spus IPS Părinte Irineu.
Pr. Gheorghe Cioiu
Sursa:mitropoliaolteniei.ro
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.