Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

In calendarul ortodox avem mai multe zile de cinstire si pomenire a Sfantului Ioan Botezatorul. Avem 3 zile inscrise cu cruce rosie: Soborul Sfantului Ioan Botezatorul la 7 ianuarie, Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul la 24 iunie, si Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 29 august. Iar zilele de pomenire inscrise cu culoare neagra sunt: Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul la 23 septembrie, Intaia si a doua aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul la 24 februarie si a treia aflare a Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 25 mai.

Sfantul Ioan s-a nascut in cetatea Orini. Fiul Elisabetei si al preotului Zaharia este cunoscut sub denumirea de "Inaintemergatorul", pentru ca a anuntat venirea lui Hristos.

Zaharia era preot al Legii Vechi, din neamul lui Abia, iar sotia lui era din neamul lui Aaron si erau rude cu Sfintii Parinti Ioachim si Ana. In timp ce Zaharia slujea la templu in Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil ca Elisabeta va naste un fiu la batranete si se va chema Ioan. Pentru ca Zaharia s-a indoit de aceasta veste, a ramas mut pana ce Elisabeta a nascut.

Prorocul Maleahi il vesteste ca fiind "Ingerul Domnului" care avea sa-I pregateasca calea. El este ultimul din prorocii Vechiului Testament, care face legatura cu Noul Testament. Si-a inceput activitatea in anul 26 d.Hr. (primul an al guvernarii lui Pilat din Pont).

Ca "inger" in trup, Ioan propovaduia "imparatia cerurilor" si savarsea "botezul pocaintei" celor ce veneau la el si isi marturiseau pacatele. Predica lui urmarea eliminarea nelegiuirilor, indreptarea moravurilor si intronarea dreptatii. Reprezentarea lui Ioan cu aripi de inger scoate in evidenta aspectul de trimis al lui Dumnezeu, de mesager al vointei divine, de mandatar al implinirii vointei lui Dumnezeu pe pamant. Ioan trece din Vechiul Testament in cel Nou, inchide o lume si deschide o alta. Aripile deschise larg prelungesc un zbor, al omului, daca avem in vedere ca antropos in limba greaca inseamna "a se desprinde", "a tinde in sus.

Ioan este numit inger, pentru ca in viata pamanteasca s-a asemanat mai degraba fapturilor ingeresti, prin ascultarea fata de Dumnezeu, prin libertatea fata de lume si prin negrija fata de trup. Ioan era ca un inger prin negrija fata de cele pamantesti. Imbracamintea lui era simpla: o camasa lunga din par de camila, peste care era incins cu o curea si se hranea cu lacuste si miere salbatica. Nu s-a ingrijit nici de locuinta, caci casa lui era pustiul.

Ioan Il descopera lumii pe Hristos ca fiind Mesia - Fiul lui Dumnezeu: "Acesta este despre care eu am zis: Dupa mine vine un barbat, Care a fost inainte de mine, fiindca mai inainte de mine era. Si eu nu-L steam; dar ca sa fie aratat lui Israel, de aceea a venit eu botezand cu apa... Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El. Si eu Nu-l cunosteam pe El. Dar Cel ce m-a trimis sa botez, Acela mi-a zis: peste Care vei vedea Duhul coborandu-Se si ramanand peste El, Acela este care boteaza cu Duh Sfant.Si eu am vazut si am marturisit ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu" In. I, 30-33.

Primele cuvinte ale Sfantului Ioan Boteaztorul

Primele cuvinte de invatatura ale Sfantului Ioan Botezatorul au fost: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor" (Matei 3, 2). Tot asa a inceput si Hristos Evanghelia Sa. Primele cuvinte pe care le-a rostit la Capernaum cand a iesit sa propovaduiasca sunt acestea: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor" (Matei 4, 17).

Pocainta poate fi definita ca intoarcere de la starea "impotriva firii" la cea "dupa fire" sau conforma cu firea, si ca intoarcere de la diavol la Dumnezeu. Pocainta este lepadarea pacatului si staruirea in virtute, departarea de rau si intoarcerea catre bine. Iar aceasta se intampla cand omul se osandeste pe sine ca pacatos si cauta cu zdrobire sufleteasca mila lui Dumnezeu. Pocainta nu este in ultima analiza un fapt moral, ci existential. Nu apartine nivelului psihologiei sau al comportamentului social, ci nivelului vietii duhovnicesti.

Daca pacatul nu consta in incalcarea poruncilor morale, ci in indepartarea de izvorul vietii, de Dumnezeu, tot asa si pocainta nu consta in indreptarea morala, ci in intoarcerea la Dumnezeu si in salasluirea inlauntrul vietii celei indumnezeite. Pocainta rupe mintea de pacat si o lipeste de pomenirea lui Dumnezeu; o duce la unirea cea dupa har si impreuna-petrecerea cu Dumnezeu, ce se savarseste tainic in inima omului, pe "tronul harului", si il unifica pe om.

Moartea Sfantului Ioan Botezatorul

Din Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelulul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.

Dupa moartea prorocului, ucenicii lui i-au luat trupul si l-au ingropat, dar capul Sfantului Ioan a avut, dupa traditia Bisericii, o istorie aparte. El a fost de trei ori pierdut si de trei ori aflat. Fiecare "aflare" a cinstitului cap este ca o noua intalnire a noastra, a crestinilor, cu prorocul si Botezatorul Domnului, adica un nou indemn spre pocainta si un indemn sa credem in Cel ce a venit dupa dansul, adica in Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Capul Sfantului Ioan Botezatorul a fost cinstit inca de dupa moartea sa. Prin anul 1204, in timpul cruciadei a IV-a, cand cruciatii occidentali au ocupat Constantinopolul, au luat si o parte din capul Sfantului Ioan si l-au dus in Franta, la Amiens, unde se afla si astazi.

Semnificatia numelui Ioan

Ioan este nume iudaic: "Iohanan" prescurtare din Iehohanan" si inseamna "Dumnezeu s-a milostivit", "Dumnezeu este milos" si aceasta se poate traduce si sub forma: Darul lui Dumnezeu. Deci, copilul Ioan inseamna darul lui Dumnezeu sau ca este nascut prin harul lui Dumnezeu. Foarte multi romani poarta numele de Ion (forma neaosa), Ioan, Ioana (fie ca atare, fie in diferite variante: Ionel, Nelu, Ionica, Nica, Ionut, Onut, Ionela, Nela, Ionica, Oana s. m. a.), alcatuind cea mai bogata familie onomastica de la noi.

Iulian Predescu

Citeste si articolul: Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi - IPS Bartolomeu Anania
 

Pe aceeaşi temă

25 Mai 2024

Vizualizari: 5286

Voteaza:

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact