Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup

In calendarul ortodox avem mai multe zile de cinstire si pomenire a Sfantului Ioan Botezatorul. Avem 3 zile inscrise cu cruce rosie: Soborul Sfantului Ioan Botezatorul la 7 ianuarie, Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul la 24 iunie, si Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 29 august. Iar zilele de pomenire inscrise cu culoare neagra sunt: Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul la 23 septembrie, Intaia si a doua aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul la 24 februarie si a treia aflare a Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 25 mai.

Sfantul Ioan s-a nascut in cetatea Orini. Fiul Elisabetei si al preotului Zaharia este cunoscut sub denumirea de "Inaintemergatorul", pentru ca a anuntat venirea lui Hristos.

Zaharia era preot al Legii Vechi, din neamul lui Abia, iar sotia lui era din neamul lui Aaron si erau rude cu Sfintii Parinti Ioachim si Ana. In timp ce Zaharia slujea la templu in Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil ca Elisabeta va naste un fiu la batranete si se va chema Ioan. Pentru ca Zaharia s-a indoit de aceasta veste, a ramas mut pana ce Elisabeta a nascut.

Prorocul Maleahi il vesteste ca fiind "Ingerul Domnului" care avea sa-I pregateasca calea. El este ultimul din prorocii Vechiului Testament, care face legatura cu Noul Testament. Si-a inceput activitatea in anul 26 d.Hr. (primul an al guvernarii lui Pilat din Pont).

Ca "inger" in trup, Ioan propovaduia "imparatia cerurilor" si savarsea "botezul pocaintei" celor ce veneau la el si isi marturiseau pacatele. Predica lui urmarea eliminarea nelegiuirilor, indreptarea moravurilor si intronarea dreptatii. Reprezentarea lui Ioan cu aripi de inger scoate in evidenta aspectul de trimis al lui Dumnezeu, de mesager al vointei divine, de mandatar al implinirii vointei lui Dumnezeu pe pamant. Ioan trece din Vechiul Testament in cel Nou, inchide o lume si deschide o alta. Aripile deschise larg prelungesc un zbor, al omului, daca avem in vedere ca antropos in limba greaca inseamna "a se desprinde", "a tinde in sus.

Ioan este numit inger, pentru ca in viata pamanteasca s-a asemanat mai degraba fapturilor ingeresti, prin ascultarea fata de Dumnezeu, prin libertatea fata de lume si prin negrija fata de trup. Ioan era ca un inger prin negrija fata de cele pamantesti. Imbracamintea lui era simpla: o camasa lunga din par de camila, peste care era incins cu o curea si se hranea cu lacuste si miere salbatica. Nu s-a ingrijit nici de locuinta, caci casa lui era pustiul.

Ioan Il descopera lumii pe Hristos ca fiind Mesia - Fiul lui Dumnezeu: "Acesta este despre care eu am zis: Dupa mine vine un barbat, Care a fost inainte de mine, fiindca mai inainte de mine era. Si eu nu-L steam; dar ca sa fie aratat lui Israel, de aceea a venit eu botezand cu apa... Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El. Si eu Nu-l cunosteam pe El. Dar Cel ce m-a trimis sa botez, Acela mi-a zis: peste Care vei vedea Duhul coborandu-Se si ramanand peste El, Acela este care boteaza cu Duh Sfant.Si eu am vazut si am marturisit ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu" In. I, 30-33.

Primele cuvinte ale Sfantului Ioan Boteaztorul

Primele cuvinte de invatatura ale Sfantului Ioan Botezatorul au fost: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor" (Matei 3, 2). Tot asa a inceput si Hristos Evanghelia Sa. Primele cuvinte pe care le-a rostit la Capernaum cand a iesit sa propovaduiasca sunt acestea: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor" (Matei 4, 17).

Pocainta poate fi definita ca intoarcere de la starea "impotriva firii" la cea "dupa fire" sau conforma cu firea, si ca intoarcere de la diavol la Dumnezeu. Pocainta este lepadarea pacatului si staruirea in virtute, departarea de rau si intoarcerea catre bine. Iar aceasta se intampla cand omul se osandeste pe sine ca pacatos si cauta cu zdrobire sufleteasca mila lui Dumnezeu. Pocainta nu este in ultima analiza un fapt moral, ci existential. Nu apartine nivelului psihologiei sau al comportamentului social, ci nivelului vietii duhovnicesti.

Daca pacatul nu consta in incalcarea poruncilor morale, ci in indepartarea de izvorul vietii, de Dumnezeu, tot asa si pocainta nu consta in indreptarea morala, ci in intoarcerea la Dumnezeu si in salasluirea inlauntrul vietii celei indumnezeite. Pocainta rupe mintea de pacat si o lipeste de pomenirea lui Dumnezeu; o duce la unirea cea dupa har si impreuna-petrecerea cu Dumnezeu, ce se savarseste tainic in inima omului, pe "tronul harului", si il unifica pe om.

Moartea Sfantului Ioan Botezatorul

Din Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelulul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.

Dupa moartea prorocului, ucenicii lui i-au luat trupul si l-au ingropat, dar capul Sfantului Ioan a avut, dupa traditia Bisericii, o istorie aparte. El a fost de trei ori pierdut si de trei ori aflat. Fiecare "aflare" a cinstitului cap este ca o noua intalnire a noastra, a crestinilor, cu prorocul si Botezatorul Domnului, adica un nou indemn spre pocainta si un indemn sa credem in Cel ce a venit dupa dansul, adica in Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Capul Sfantului Ioan Botezatorul a fost cinstit inca de dupa moartea sa. Prin anul 1204, in timpul cruciadei a IV-a, cand cruciatii occidentali au ocupat Constantinopolul, au luat si o parte din capul Sfantului Ioan si l-au dus in Franta, la Amiens, unde se afla si astazi.

Semnificatia numelui Ioan

Ioan este nume iudaic: "Iohanan" prescurtare din Iehohanan" si inseamna "Dumnezeu s-a milostivit", "Dumnezeu este milos" si aceasta se poate traduce si sub forma: Darul lui Dumnezeu. Deci, copilul Ioan inseamna darul lui Dumnezeu sau ca este nascut prin harul lui Dumnezeu. Foarte multi romani poarta numele de Ion (forma neaosa), Ioan, Ioana (fie ca atare, fie in diferite variante: Ionel, Nelu, Ionica, Nica, Ionut, Onut, Ionela, Nela, Ionica, Oana s. m. a.), alcatuind cea mai bogata familie onomastica de la noi.

Iulian Predescu

Citeste si articolul: Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi - IPS Bartolomeu Anania
 

Pe aceeaşi temă

25 Mai 2024

Vizualizari: 5387

Voteaza:

Sfantul Ioan Botezatorul - un inger in trup 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact