Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi

Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi

Ingerul ii vesteste Fecioarei Maria ca-L va naste pe Fiul lui Dumnezeu prin zamislire de la Duhul Sfant. E o taina de care ea nu se indoieste, dar pe care inca nu e in stare s’o priceapa. Spre a-i spulbera nedumerirea, Gavriil ii ofera un argument verificabil: Elisabeta, rudenia ei, femeie cunoscuta ca stearpa si, mai mult, acum inaintata in varsta, se afla in stare binecuvantata. Un miracol poate fi adeverit printr’un altul. Drept urmare, Maria se grabeste sa plece in Iudeea, dar gestul ei depaseste intentia ingerului.

Mobilul emotionantei intalniri dintre cele doua femei nu este indoiala Fecioarei asupra mesajului divin, ci, pur si simplu, impartasirea unei bucurii. In momentul in care o saluta pe Elisabeta, ea stie ca-L poarta in pantece pe Fiul lui Dumnezeu, dar acesta este un adevar pe care il stie si pruncul din pantecele gazdei, de vreme ce el tresalta intru bucurie si o face pe maica-sa sa-si simta fiinta napadita de Duhul Sfant; prin el, de acum, si femeia lui Zaharia stie in fata cui se afla si cum trebuie s’o intampine pe Fecioara. Miscarea launtrica a lui Ioan prefigureaza gestul de cunoastere, recunoastere si recomandare cu care-L va desemna mai tarziu pe Iisus inaintea multimilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu!" (Ioan 1, 29). Este prima marturie omeneasca asupra dumnezeirii lui Hristos, rostita duhovniceste chiar mai inainte ca Maria sa se fi rostit prin grai; o marturie care o indreptateste pe Elisabeta s’o numeasca pe Fecioara "Maica Domnului", asa cum aceasta va fi numita de-a lungul veacurilor.

In numeroase fresce si icoane bizantine, Ioan Botezatorul este pictat cu aripi. Imagine stranie a unui barbat paros care-si arata de dupa umeri insemnele serafimilor, ea a fost inspirata, desigur, de profetia lui Maleahi: ,,Iata, Eu trimit pe ingerul Meu inaintea fetei Tale, care va pregati calea Ta" (Mal. 3, 1), un text cu rezonante - directe sau indirecte - in toate cele patru evanghelii. Ea nu poate fi straina nici de gandul ca, prin viata sa aspra si feciorelnica, Ioan a fost un inger in trup; el a devenit, prin aceasta, prototipul monahilor de mai tarziu. Un inger in trup a fost insa si Maica Domnului, patroana din totdeauna a calugaritelor. In pridvorul bisericii din manastirea Govora, ea este infatisata cu doua aripi larg desfacute’n vazduh, de sub care se deschide - ca un cort atotcuprinzator - acoperamantul-mantie, Omoforul sarbatorit la 1 octombrie si slavit in imnografia bisericeasca. Cei doi devin astfel, prin reprezentare iconografica, singurele fiinte omenesti intraripate, simbol ce sugereaza, printre altele, si capacitatea lor exceptionala de a se ridica duhovniceste in marile inaltimi ale cerului.

Aripile Inaintemergatorului sunt un simbol personal, numai al lui, fara nici o extindere in semnificatia eclesiologica, in timp ce aripile Maicii Domnului, plutind pe deasupra Omoforului, adapostesc Biserica. In cazul ei, simbolul transcende persoana si sporeste pana la dimensiunea universalitatii crestine. In tendinta sa evidenta de a impinge asemanarea dintre Ioan si Maria pana la identitate, Paul Evdokimov exagereaza afirmand ca acestia sunt asezati, deopotriva, in dreapta si in stanga Sfantului Agnet pe discul proscomidierii. In realitate, numai particica pentru Nascatoarea de Dumnezeu este extrasa dintr-o prescura aparte si asezata in dreapta, figurand astfel starea de exceptie a Sfintei Fecioare, singularitatea imparatesei Cerurilor fata de sfintii cerurilor; in timp ce toti ceilalti (prooroci, apostoli, ierarhi, mucenici, marturisitori, cuviosi etc.) sunt alcatuiti in cete (asa cum sunt si ingerii) Maica Domnului are un vazduh numai al ei, pe potriva starii sale de sfanta mai presus decat toti sfintii, "mai cinsita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii". Particica Botezatorului se afla intr’adevar, in imediata apropiere din stanga Sfantului Agnet, dar ea a fost extrasa dintr-o prescura comuna si incepe primul rand al celor noua cete de sfinti, in aliniere cu proorocii si apostolii. (…)

IPS Bartolomeu ANANIA
 

.
Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2019

Vizualizari: 11796

Voteaza:

Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi 5.00 / 5 din 3 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2019-08-29 09:02

    „De ce îl numesc pe Ioan înger, când el nu era înger, ci om? Mai întâi pentru că Ioan a fost, în viața sa, ca un înger ceresc, dintre toți oamenii, apropiindu-se cel mai mult de viața îngerilor. În al doilea rând, pentru că trebuia să fie limpede învățătura, că scopul preoției pământești a lui Hristos era de a face îngeri din oameni – din oameni muritori și păcătoși, din oameni după firea lor înrobită, de a face ființe libere în mod firesc, fără de moarte și fără de păcat, întocmai ca sfinții îngeri din cer”. (Sfântul Nicolae Velimirovici)

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact