Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi

Ioan Botezatorul - sfantul pictat cu aripi

Ingerul ii vesteste Fecioarei Maria ca-L va naste pe Fiul lui Dumnezeu prin zamislire de la Duhul Sfant. E o taina de care ea nu se indoieste, dar pe care inca nu e in stare s’o priceapa. Spre a-i spulbera nedumerirea, Gavriil ii ofera un argument verificabil: Elisabeta, rudenia ei, femeie cunoscuta ca stearpa si, mai mult, acum inaintata in varsta, se afla in stare binecuvantata. Un miracol poate fi adeverit printr’un altul. Drept urmare, Maria se grabeste sa plece in Iudeea, dar gestul ei depaseste intentia ingerului.

Mobilul emotionantei intalniri dintre cele doua femei nu este indoiala Fecioarei asupra mesajului divin, ci, pur si simplu, impartasirea unei bucurii. In momentul in care o saluta pe Elisabeta, ea stie ca-L poarta in pantece pe Fiul lui Dumnezeu, dar acesta este un adevar pe care il stie si pruncul din pantecele gazdei, de vreme ce el tresalta intru bucurie si o face pe maica-sa sa-si simta fiinta napadita de Duhul Sfant; prin el, de acum, si femeia lui Zaharia stie in fata cui se afla si cum trebuie s’o intampine pe Fecioara. Miscarea launtrica a lui Ioan prefigureaza gestul de cunoastere, recunoastere si recomandare cu care-L va desemna mai tarziu pe Iisus inaintea multimilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu!" (Ioan 1, 29). Este prima marturie omeneasca asupra dumnezeirii lui Hristos, rostita duhovniceste chiar mai inainte ca Maria sa se fi rostit prin grai; o marturie care o indreptateste pe Elisabeta s’o numeasca pe Fecioara "Maica Domnului", asa cum aceasta va fi numita de-a lungul veacurilor.

In numeroase fresce si icoane bizantine, Ioan Botezatorul este pictat cu aripi. Imagine stranie a unui barbat paros care-si arata de dupa umeri insemnele serafimilor, ea a fost inspirata, desigur, de profetia lui Maleahi: ,,Iata, Eu trimit pe ingerul Meu inaintea fetei Tale, care va pregati calea Ta" (Mal. 3, 1), un text cu rezonante - directe sau indirecte - in toate cele patru evanghelii. Ea nu poate fi straina nici de gandul ca, prin viata sa aspra si feciorelnica, Ioan a fost un inger in trup; el a devenit, prin aceasta, prototipul monahilor de mai tarziu. Un inger in trup a fost insa si Maica Domnului, patroana din totdeauna a calugaritelor. In pridvorul bisericii din manastirea Govora, ea este infatisata cu doua aripi larg desfacute’n vazduh, de sub care se deschide - ca un cort atotcuprinzator - acoperamantul-mantie, Omoforul sarbatorit la 1 octombrie si slavit in imnografia bisericeasca. Cei doi devin astfel, prin reprezentare iconografica, singurele fiinte omenesti intraripate, simbol ce sugereaza, printre altele, si capacitatea lor exceptionala de a se ridica duhovniceste in marile inaltimi ale cerului.

Aripile Inaintemergatorului sunt un simbol personal, numai al lui, fara nici o extindere in semnificatia eclesiologica, in timp ce aripile Maicii Domnului, plutind pe deasupra Omoforului, adapostesc Biserica. In cazul ei, simbolul transcende persoana si sporeste pana la dimensiunea universalitatii crestine. In tendinta sa evidenta de a impinge asemanarea dintre Ioan si Maria pana la identitate, Paul Evdokimov exagereaza afirmand ca acestia sunt asezati, deopotriva, in dreapta si in stanga Sfantului Agnet pe discul proscomidierii. In realitate, numai particica pentru Nascatoarea de Dumnezeu este extrasa dintr-o prescura aparte si asezata in dreapta, figurand astfel starea de exceptie a Sfintei Fecioare, singularitatea imparatesei Cerurilor fata de sfintii cerurilor; in timp ce toti ceilalti (prooroci, apostoli, ierarhi, mucenici, marturisitori, cuviosi etc.) sunt alcatuiti in cete (asa cum sunt si ingerii) Maica Domnului are un vazduh numai al ei, pe potriva starii sale de sfanta mai presus decat toti sfintii, "mai cinsita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii". Particica Botezatorului se afla intr’adevar, in imediata apropiere din stanga Sfantului Agnet, dar ea a fost extrasa dintr-o prescura comuna si incepe primul rand al celor noua cete de sfinti, in aliniere cu proorocii si apostolii. (…)

IPS Bartolomeu ANANIA
 

.
Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2019

Vizualizari: 11978

Voteaza:

5.00 / 5 din 3 voturi.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2019-08-29 09:02

    „De ce îl numesc pe Ioan înger, când el nu era înger, ci om? Mai întâi pentru că Ioan a fost, în viața sa, ca un înger ceresc, dintre toți oamenii, apropiindu-se cel mai mult de viața îngerilor. În al doilea rând, pentru că trebuia să fie limpede învățătura, că scopul preoției pământești a lui Hristos era de a face îngeri din oameni – din oameni muritori și păcătoși, din oameni după firea lor înrobită, de a face ființe libere în mod firesc, fără de moarte și fără de păcat, întocmai ca sfinții îngeri din cer”. (Sfântul Nicolae Velimirovici)

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact