Viata in Hristos (XCIV) - De vorba cu Maica Siluana (VIII)


Trustul GAZETA a inaugurat o rubrica de dialog cu Maica Siluana, stareta la manastirea Jitianu si coordonator al Centrului de Formare si Consiliere "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril" din Craiova. Gratie unei experiente de viata deosebite, Maica Siluana desfasoara o bogata activitate duhovniceasca, cu un impact puternic mai ales in rndul tinerilor. Prin intermediul paginilor GAZETEI, Maica raspunde intrebarilor cititorilor, trimise pe adresele de e-mail redactia@gazetadehunedoara.ro sau ibutiurca@yahoo.com.
Cum pot lupta femeile cu afectivitatea, in sensul de sentimentalism? (Ruxandra)
Draga Ruxandra,

Multumesc pentru atentia pe care o atragi asupra dimensiunii de luptator a femeii. Oare, ar intreba iarasi si iarasi sarpele cel viclean, vocatia femeii este lupta? Nu intrupeaza si lucreaza ea puterile mngietoare ale sufletului uman? Cum poate intruchipa cele ale razboiului o faptura att de delicata si adusa pe lume pentru a face vazuta nevazuta tandrete a Creatorului ei? Nu e "mai feminin" sa cedeze? Sa se daruiasca pe sine pna la jertfa? Si, mai ales, cum sa lupte tocmai cu afectivitatea, cu puterile ei cele mai de pret si mai pretuite?

Si totusi, da. Aceasta delicata faptura este imputernicita, invrednicita si inarmata de Dumnezeu, la nasterea ei din Duh si din apa, Lui pentru a declara razboi celui de care se leapada si pe care il scuipa in fata. De trei ori il scuipa cea care intra in turma blndelor oite ale lui Hristos. Aici, in Hristos, pentru acest razboi, nu exista barbat si femeie. Fiecare este ostas al lui Hristos Biruitorul.
Asadar, razboiul este declarat, lupta inceputa, nu avem dect sa ne inarmam mereu mai bine si sa invatam mereu mai profund strategiile de lupta.

Mai inti: cine este vrajmasul meu? Afectivitatea mea? Sa nu fie! Afectivitatea este o minunata si complexa simfonie de puteri sufletesti pe care mi-a daruit-o Dumnezeu ca sa simt si sa ma bucur de darul vietii si al creatiei. Nu, vrajmasul meu este ispititorul pentru ca prin el, "tatal minciunii", am cazut din ascultarea de Dumnezeu si mi-am ranit firea, mi-am corupt puterile cele minunate ale sufletului. Asa a ajuns afectivitatea sentimentalism. Sentimentalismul nu este dect reaua folosire a afectivitatii ranite de pacat. De pacatul Protoparintilor, de pacatul parintilor, de pacatul meu… Este afectivitatea nerestaurata de harul mntuitor al lui Dumnezeu.

Afectivitatea sanatoasa este o putere in care primesc harul, puterea cea necreata de la Dumnezeu, iubirea Lui si pentru a-I raspunde la iubire. Este impreuna lucrare a mea cu harul pentru a implini porunca iubirii, pentru a-l intmpina, sustine si mngia pe aproapele meu ca sa creasca si sa inainteze pe calea asemanarii. Sentimentalismul este folosirea afectivitatii fara conlucrarea cu harul. El are cele mai diferite forme de manifestare si traire, de la cele mai subtile si rafinate, pna la cele mai impulsive si vulgare.

De cele mai multe ori e folosit pentru a obtine o placere imediata sau pentru a fugi de durere. De durerea singuratatii, de durerea lipsei de intelegere si de comunicare, de durerea din spatele oricarui gest de neiubire din partea celor din jur. Uneori, sentimentalismul pare nevinovat si induiosator, cum ar fi stradania unei pisicute de a se mngia singura, frecndu-si capsorul de piciorul tau si torcnd provocator. Dar nu este asa. El este intotdeauna viclean, pentru ca este inspirat de cel viclean care ne sugereaza "o scurtatura" catre iubire, o solutie ieftina si imediata! Este o oferta cu att mai ispititoare cu ct varianta sanatoasa este intotdeauna cruce, cale strmta. Cine sa aleaga de buna voie o asemenea cale?

Tu, tu, surioara mea cea insetata de dragoste, de tandrete, de comunicare! Cum? Înarmndu-te cu armele duhovnicesti si luptnd. Dar sa nu te lupti impotriva afectivitatii si nici impotriva nevoilor tale firesti de iubire si afectiune pentru ca nevoia de iubire e buna, nevoia de tandrete e buna, nevoia de mngiere e buna. Numai calea prin care ne satisfacem aceste nevoi poate sa fie buna, daca e cea adusa de Dumnezeu, sau rea daca e implinita fara Dumnezeu si impotriva poruncilor Lui.

Si lupta ta sa fie, in primul rnd indreptata spre dobndirea si pastrarea Duhului Sfnt Celui ce mereu se poarta pe deasupra apelor sufletului nostru pentru a-l incalzi si lumina pe calea lui catre Împaratie. Cu El vei birui si ispita. Cu El, in El vei iubi si vei fi iubita. Alta Cale nu exista! Dar curaj! Domnul este cu noi! În noi!

Cu dragoste si nadejde Maica Siluana
 
Ziarul de Sibiu

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2112

Voteaza:

Viata in Hristos (XCIV) - De vorba cu Maica Siluana (VIII) 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact