Zeci de mii de oameni la slujba de Inviere

 

Zeci de mii de credinciosi din Suceava, dar si din alte colturi ale tarii sau lumii au participat la slujbele oficiate in noaptea de Inviere la bisericile si manastirile din judet. Nici macar ploaia care a cazut pe aproape intreg teritoriul judetului nu i-a fugarit pe oameni pe la casele lor, care au indurat cu stoicism rapaiala pentru a lua lumina. La Biserica Sf. Simion (Turnu Rosu), Slujba Invierii a inceput afara, unde credinciosii s-au adunat, cu mic cu mare, avand in maini lumanari care asteptau ora 24,00 pentru a fi aprinse. Chiar la miezul noptii Sfintelor Pasti, cand intunericul are cea mai mare intensitate, sub o ploaie marunta care, insa, nu a speriat multimea de oameni purtati de un crez comun, „Lumina Invierii”, in biserica Sfantul Simion s-au stins toate lumanarile (spatiul intunecos simbolizand „intunericul cel mai din afara al mortii si al iadului in care a coborat Hristos - Dumnezeu cu sufletul Sau”).

La miezul noptii preotii slujitori ai acestei biserici au prins lumanarea de Pasti din candela de pe Sfanta Masa si au iesit din altar, au ridicat „Lumina” in vazul tuturor, aceasta semnificand taina ridicarii lui Hristos din morti. „Veniti sa primiti lumina!” - a fost chemarea preotilor catre credinciosi, moment in care credinciosii aflati in interiorul bisericii au primit Lumina, impartind si semenilor Lumina Sfanta. Preotii si credinciosii din biserica, avand lumanari aprinse in mana, au iesit in curte pentru oficierea Slujbei de Inviere. Toti credinciosii au cantat in cor Troparul: Marturisirea: „Hristos a inviat din morti”, Talcuirea: „cu moartea pe moarte calcand”, Profetia: „si celor din morminte viata daruindu-le”. Toaca si clopotele au sunat in timp ce preotii si toti credinciosii cantau taina Invierii, pentru a amplifica bunavestirea si bucuria Invierii lui Hristos. In linistea noptii dinspre 23 spre 24 aprilie preotii au rostit cu glas tare de trei ori catre credinciosi, inspre apus, inspre miazazi si inspre miazanoapte: Hristos a inviat!, iar crestinii au raspuns: „Adevarat a inviat!”. Raspunsul credinciosilor a aratat ca adevarul Invierii lui Hristos a fost primit de ei pentru a-l transmite mai departe lumii.

 

Sfintirea cosurilor cu pasca si oua rosii

 

In acea noapte, fiecare crestin ortodox a devenit un vestitor al Invierii Domnului.

Slujba Sfintelor Pasti s-a continuat in biserica Sf. Simion, deoarece biserica este icoana Ierusalimului ceresc, a imparatiei cerurilor, doar ca din multimea de oameni aflata la inceputul Slujbei Invierii au ramas mai putini, multi dintre ei s-au grabit sa duca Lumina Invierii in casele lor, si au revenit spre dimineata, in jurul orei patru, cu cosurile pline de bucate specifice Sarbatorilor Pascale pentru ca preotii sa le sfinteasca cu Agheasma, si sa le imparta credinciosilor anafora. Dupa intrarea in biserica, Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce au fost puse pe Sfanta Masa in Sfantul Altar. Slujba Invierii a continuat pana dimineata, timp in care preotii au iesit de mai multe ori din Altar, cu cadelnita in care ardea tamaie, si rosteau catre credinciosi inaltatorul „Hristos a Inviat”, acestia raspunzand in cor „Adevarat a Inviat”. Tot in acea noapte magica s-a cantat si „Lumineaza-te, lumineaza-te, noule Ierusalime, ca slava Domnului peste tine a rasarit”.


Chiar daca ploaia din cer nu a contenit sa cearna, mai mult sau mai putin furioasa, in jur de ora patru dimineata, aleile din curtea bisericii precum si strada din fata locasului de cult erau pline de gospodine, de credinciosi care au venit cu cosurile la sfintit. Nu lipseau din nici un cos ouale rosii, pasca, cozonacul si Lumanarea Invierii.

 

Vecernia speciala sau a doua Inviere

 

Mai putini ca in alti ani, poate si din cauza vremii mai putin prietenoase, cateva sute de credinciosi au participat la Invierea Domnului, slujba oficiata la Catedrala „Nasterea Domnului” de pe Marasesti. Copii, tineri, adulti, feriti de ploaie pe sub umbrele sau pe sub stresinile magazinelor din jur, au luat Lumina Sfanta la miezul noptii, dupa care, o parte a ramas in continuare la Slujba Invierii oficiata in biserica, pana la orele diminetii, ceilalti plecand spre case cu luminile aprinse in maini, dupa ce au cantat impreuna „Hristos a Inviat”. Cei mai multi au revenit dimineata la sfintirea bucatelor din cosul pascal. Duminica, pe 23 aprilie, la toate bisericile din oras s-a oficiat, dupa ora 15,00, Vecernia speciala sau a doua Inviere, unde Evanghelia a fost citita de catre preoti in mai multe limbi. La sfarsitul acestei slujbe preotii au citit credinciosilor Pastorala la Invierea Domnului 2006, semnata de IPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor.

 

Spalarea cu „ou” in dimineata zilei de Pasti

 

In Bucovina se pastreaza obiceiul spalarii cu „ou” in dimineata zilei de Pasti. Intr-un lighean se pune un ou rosu, in unele locuri doua, si o moneda, in vechime moneda era de argint. Se toarna apa proaspata (neinceputa) adusa de la fantana. Toti ai casei se spala pe rand. Dupa aceea se ia moneda si trecand-o peste fata se zice: „Sa fiu mandru (mandra) si curat (curata) ca argintul”; fetele mai zic „sa trec la joc (dans) din mana-n mana ca si banul; sa fiu usoara ca si cojile de oua, care trec plutind pe apa”.


In unele sate, in lighean se pune si o crenguta de busuioc, deoarece se zice ca daca te speli cu dansul vei fi onorat ca busuiocul. Bucatele si lucrurile sfintite de Pasti au puteri magice, de aceea se pastreaza si se folosesc in tot timpul anului, ca leacuri si aparatoare de multe rele

Cand se simte un pericol credinciosii aprind lumanarea de la Pasti impreuna cu tamaia, ca sa intoarca piatra


In cosurile impletite din nuiele si acoperite cu stergare tesute cu motive nationale gospodinele din Bucovina aseaza tot ceea ce este bine sa fie sfintit in noapte de Pasti: pasti, mai multe oua rosii, dar si incondeiate, o bucatica de slanina, branza, unt, hrean, iarba mare, usturoi, mac, sare, leustean, tamaie, apoi busuioc, carpa cu care s-au sters ouale rosite si o lumanare. Cosul este dus la biserica de stapanul casei, capul familiei. Ouale inrosite, mielul, cozonacul si pasca sunt nelipsite.

 

Daniela MICUTARIU 

Monitorul de Suceava

 

.

26 Aprilie 2006

Vizualizari: 2544

Voteaza:

Zeci de mii de oameni la slujba de Inviere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact