Brandul Romania se da de ceasul mortii

 

Din luna mai, in Palatul Victoria, niste baieti doldora de know-how,   inarmati cu laptopuri, reuniti in Grupul de Lucru pentru Elaborarea Conceptului de Brand al Romaniei, se dau de ceasul mortii sa ne vanda tara. S-o ambaleze cat mai iscusit si s-o dea cu profit maxim. Un branduitor avant la lettre a fost si ostapbenderul Viorel Hrebenciuc, pe vremea cand dadea pe sub mana „Eterna si fascinanta Romanie”. Atunci, clienta (Eterna si fascinanta) a cam luat teapa, dar asta e alta poveste.
Ce e brandul? E marca, e stampila pe care o aplici unui produs, fie el si o tara, incercand sa sintetizezi ce are mai bun.

Creezi si raspandesti o imagine, un concept, „pozitiv, dar credibil”, „unic si atractiv”, cum spun specialistii din Palatul Victoria.

Toate bune si frumoase, dar cand, in noaptea de marti, la Taizé, o romanca din Iasi il injunghia pe fratele Roger – un brand al ecumenismului –, la Bucuresti, „reprezentarea externa comprimata a specificului pozitiv al Romaniei” primea o lovitura naucitoare.

De 6 ani incoace, de cand ne opintim sa fim primiti in structurile UE, europenii de rand ne privesc cu raceala. Mereu in coada clasamentelor, dupa Bulgaria, la capitolul perceptie publica, asa-zisa „infractionalitate de vitrina” a rom-romanilor in strainatate a ingrozit  Vestul. Mult mai putin periculosi decat mafiile albaneze, cosovare sau sarbesti, concetatenii nostri sunt priviti in afara, cand nu cu teama, cu dispret. Cersetori, prostituate, gainari, talhari patetici si cam batuti in cap – la intervale din ce in ce mai scurte, tarile civilizate umplu cu ei avioane si ni-i trimit ramburs. Din cauza lor suntem rau vazuti, ei festelesc brandul. Daca, la aceste povesti, se adauga ororile din tara lui Dracula, cate razbat peste granita, daca asasinatul ritualo-imbecil de la Tanacu face inconjurul lumii, chiar ca ne-a lovit ghinionul fix in moalele brandului.

Crima de marti a deschis stirile in toata Europa, tocmai fiindca n-a fost o infractiune oarecare, o reglare de conturi, un omor pasional, un act de dementa in care etnia e cel mai putin relevanta. A fost o lovitura de cutit in inima crestinatatii ecumenice. Fratele Roger era aproape de sfintenie, era un simbol, un liman, o candela a credintei. Cand stingi cu brutalitate o candela care lumineaza sufletul a milioane de tineri, pe fisa medicala de la Socola a unei  nefericite din Iasi nu mai scrie „schizofrenie”, ci „Romania”. Cum isi va rascheta tara noastra obrazul patat de acest asasinat care atarna sub zodia dementei, cum va reusi sa convinga Europa ca e, totusi, patria lui Ionescu, Cioran, Eliade, Brancusi (un argument destul de ros pe la incheieturi de prea multa purtare) si a sute de mii de romani straluciti, a milioane de oameni cumsecade – la aceasta intrebare va raspunde greu, daca va raspunde, chiar si brainstormingul convocat in sesiune de urgenta la Palatul Victoria.

Vrafurile de pliante turistice, saltaretele clipuri publicitare, povestile cu oameni harnici si inimosi, fetele rumene in obraji cu cofita pe umar, mosnegii cu barba alba de un cot cosind intelept iarba verde, toate acestea nu mai au valoare de intrebuintare nici cat toalele murdare pescuite de sub malul din Vadu Rosca.

Imaginea Romaniei, brandul, a devenit brusc asemenea pisicii de Cheshire: intr-o parte, felina de carne si blana, in cealalta parte – zambetul, ranjetul in cazul nostru. Sa stergi ranjetul si sa le pui laolalta nu prea se mai poate.

Ce se mai poate e sa rasucim butonul, dand pe muteste trancaneala politica si, inainte de a lansa brandul Romania, sa rezolvam cateva probleme vitale. Una dintre ele – aceeasi in tragedia Tanacu si in tragedia Taizé – e Sanatatea. Oameni care ar trebui tinuti sub ingrijire si sub supraveghere in spitalele psihiatrice nu mai trebuie (din lipsa de personal, de medicamente, de bani si de bun-simt) sa fie lasati sa cutreiere tara, sa bantuie Europa.
Altfel, in vreme ce lucram asiduu la imagine, realitatea ne trage copite mortale.

.

19 August 2005

Vizualizari: 1770

Voteaza:

Brandul Romania se da de ceasul mortii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact