Comunicat de presa privind oficierea Tainei Sfantului Botez si a Tainei Cununiei in manastiri

CALUGARIE IN MANASTIRE SI CUNUNIE IN PAROHIE

Arhiepiscopia Bucurestilor ne informeaza ca: Oficierea Tainei Sfantului Botez si a Tainei Cununiei in manastiri trebuie tratata sub aspect pastoral-sacramental si nu financiar, cum se intampla uneori, din cauza duhului de secularizare, care patrunde si in comunitatile monahale.

Taina cununiei creeaza o legatura aparte intre familia care se intemeiaza si comunitatea din care provine si in mijlocul careia se formeaza, cu semnificative implicatii duhovnicesti-sacramentale. In acest sens, dupa cum tunderea in monahism sau calugaria inseamna intrarea unei persoane in comunitatea monahala, aceasta savarsindu-se doar in manastire, nu in parohie, tot asa cununia inseamna intrarea noului cuplu (barbat si femeie) in viata unei comunitati euharistice parohiale, care este mediul normal de crestere spirituala si de participare duminicala la viata bisericeasca a parohiei.

In mod asemanator, Sfantul Botez se savarseste in parohia in care s-a nascut copilul, acesta adaugandu-se copiilor din parohie, unde creste fizic si duhovniceste pana ajunge la maturitate. De aceea, parohia, nu manastirea, elibereaza certificate de botez si de cununie celor care primesc aceste Sfinte Taine. Un copil nou botezat creste in parohie, nu in manastire. De asemenea, un cuplu traieste in parohie, nu in manastire.

Pogoraminte multe de la aceasta regula s-au facut mai ales in perioada comunismului, cand unele persoane care detineau functii importante in societate se cununau pe ascuns in manastiri, pentru a nu fi sanctionate pe linie de partid (Partidul Comunist Roman). In perioada respectiva, din lipsa de personal, la unele parohii au fost desemnati ca preoti parohi chiar unii dintre ieromonahi. Acestia puteau savarsi, cu binecuvantarea Chiriarhului locului, toate Sfintele Taine intr-o biserica parohiala.

Insa astazi, in libertate, trebuie sa se revina la practica normala, traditionala, de a se savarsi Tainele Sfantului Botez si a Sfintei Cununii in parohie (biserici de mir), nu in manastiri, de catre preotii de parohie, iar nu de catre calugari.

Experienta din ultimii 10 ani arata ca multe slujbe de cununii si botezuri savarsite in manastiri au adus mai multe pagube duhovnicesti decat castig material acestor comunitati monahale (unii monahi parasind manastirea si casatorindu-se, iar comunitatea monahala a inceput sa-si piarda specificul ei).

Potrivit canoanelor 3 si 4 ale Sinodului IV Ecumenic, monahilor li se interzicea a se ocupa cu treburi lumesti, civile, politice, militare sau de orice alt fel, iar mai tarziu li s-a interzis sa fie tutori, nasi de botez sau cununie, precum si sa savarseasca Sfanta Taina a Cununiei.

Atat Regulile calugaresti ale Sf. Teodor Studitul, cat si vechile pravile opresc, de asemenea, ieromonahii sa oficieze Taina Cununiei, ca unii care au depus votul castitatii si care nu pot lua parte nici la dansul ritual al cantarii „Isaie, dantuieste ...”, nici la ospatul sau petrecerea care urmeaza dupa nunta.

Acest aspect a fost reglementat si la romanii ortodocsi in Pravila Mare (Indreptarea Legii, 1652) care, la Glava 135, aliniat 2 arata ca “ieromonahul, adica popa calugar, nunta nu cununa, adica nu blagosloveste, ca si aceaia iaste fara da leage si far’de cale si nu se cuvine. Pre unul ca acela-l canonesc dumnezaestii parinti cu lipsa de preotia lui”.

Avand in vedere aceste motivatii canonice si pastorale, Sinaxa staretilor si a staretelor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurestilor, in anul 2007, a hotarat sa se revina la randuiala corecta traditionala din punct de vedere teologic si pastoral, anume sa se pastreze distinctia dintre manastire si parohie, fiecare avand rolul si misiunea sa proprie in viata Bisericii. Exceptiile sau pogoramintele de la aceasta regula, daca sunt bine motivate, pot fi aprobate de Chiriarhul locului, dar nu pot deveni o practica obisnuita.

Aceste doua comunitati eclesiale, manastirea si parohia, trebuie privite din punct de vedere duhovnicesc si nu financiar, iar responsabilitatea duhovniceasca a preotului de parohie si a nasilor fata de copiii botezati si tinerii casatoriti trebuie sa fie una permanenta, nu transferata preotilor monahi din manastiri.

Sursa: basilica.ro

16 Aprilie 2010

Vizualizari: 1776

Voteaza:

Comunicat de presa privind oficierea Tainei Sfantului Botez si a Tainei Cununiei in manastiri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact