Simbolismul insemnelor arhieresti

 

Mitra este accesoriul liturgic folosit de arhierei pentru acoperirea capului, avand forma coroanei sau diademei de odinioara imparatilor bizantini. Mitra simbolizeaza "cununa de spini a Mantuitorului, precum si mahrama de pe capul Lui" (Sf. Simeon al Tesalonicului). Mitra reprezinta demnitatea slujirii imparatesti a Mantuitorului, precum si vrednicia primita de arhiereu de la Hristos ca principal savarsitor al celor sfinte.

 

Engolpionul este o insigna arhiereasa de forma unei iconite-medalion, confectionata din email, aur sau argint si infatiseaza pe Mantuitorul sau pe Maica Domnului.

El se poarta pe piept, fiind legat de un lantisor trecut peste gat. Engolpionul este specific Bisericilor Ortodoxe. Arhiereii poarta engolpionul atat in timpul serviciului divin, cat si in viata de toate zilele. Engolpionul simbolizeaza pecetea si marturisirea credintei cea din inima . Cand are pe el reprezentat chipul Maicii Domnului, simbolizeaza puterea mijlocitoare si ocrotitoare a Prea Sfintei Fecioare Maria, careia i se incredinteaza.

 

Crucea pectorala este o insigna a demnitatii arhieresti, pe care arhiereul o poarta la piept nu numai in timpul serviciului divin, ci si in timpul vietii de zi cu zi. Crucea pectorala simbolizeaza Crucea lui Hristos, semn al biruintei asupra pacatului si a mortii.

 

Carja sau toiagul pastoresc este un baston inalt confectionat din lemn sau metal, impodobit cu placute de aur, fildes sau argint. La capatul de sus se termina cu doi serpi incrustati peste care se suprapune un glob surmontat de o mica cruce. Pe manerul toiagului se infasoara de obicei o marama cusuta cu fir pentru a fi mai usor de purtat. Arhiereii primesc carja ori de cate ori intra in biserica si slujesc, iar cand asista numai la serviciul divin, ei raman cu carja pastorala obisnuita (mai simpla) pe care o poarta si in afara bisericii. Carja simbolizeaza puterea de a pastori Biserica si autoritatea pastorala a arhiereului. Cei doi serpi de la capatul de sus al carjei simbolizeaza intelepciunea arhiereului. In intregimea ei, carja simbolizeaza Crucea Mantuitorului Iisus Hristos in numele caruia slujeste arhiereul.

 

Mantia este un vesmant lung si larg de culoare purpurie, fara maneci, ca o pelerina bogata, imbodobita pe laturi cu niste benzi numite fasii. Se incheie la gat si jos in fata. Mantia isi are originea in mantaua monahala de odinioara, adoptata ca insemn arhieresc, deoarece episcopii (arhiereii) sunt recrutati din randurile calugarilor. Mantia simbolizeaza puterea si plenitudinea slujirii arhiereului.

 

Toate cele cinci insemne arhieresti sunt purtate de catre toti episcopii.

 

Patriarhul, pentru a se deosebi de mitropoliti si de ceilalti episcopi (care poarta o cruce si un engolpion - fie cu Mantuitorul, fie cu Maica Domnului), poarta doua engolpioane (unul cu Mantuitorul si unul cu Maica Domnului).

 

In Biserica Ortodoxa Romana vestimentatia (costumatia) Patriarhului este de culoare alba.

 

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI

 

.

28 Septembrie 2007

Vizualizari: 1727

Voteaza:

Simbolismul insemnelor arhieresti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact