Slujba de pomenire pentru Fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

 


Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Astazi, 11 septembrie 2007, de la ora 12, dupa oficierea Sfintei Liturghii, in Catedrala patriarhala a fost oficiata o slujba de pomenire la 40 de zile de la trecerea in vesnicie a fericitului intru adormire Parintele nostru Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

Slujba de pomenire a fost oficiata de catre Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolit al Moldovei si Bucovinei si Loctiitor de Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.

Au fost prezenti numerosi preoti din capitala, precum si cateva sute de credinciosi.

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

La finalul slujbei, Inalt Prea Sfintitul Daniel a evocat personalitatea vrednicului de pomenire Parintele nostru Patriarh Teoctist, adresand tuturor celor prezenti urmatorul cuvant:

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

"Inalt Prea Sfintiile si Prea Sfintiile Voastre,

Prea Cuviosi si Prea Cucernici Parinti,

Iubiti Credinciosi,

Neasteptata trecere la Domnul a Parintelui nostru Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in data de 30 iulie 2007, a produs durere multa in intreaga Biserica Ortodoxa Romana din tara si din afara granitelor Romaniei, in societatea romaneasca, la toate nivelurile ei, in Bisericile Ortodoxe Surori, in alte Biserici crestine, in organizatiile crestine internationale si intre reprezentantii altor religii, care l-au cunoscut si stimat.

Marturie in aceasta privinta este multimea persoanelor care au adus un omagiu pios memoriei Patriarhului Romaniei, fie personal, fie prin mesaje de condoleante trimise la Patriarhie sau exprimate public in diferite momente.

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

Slujba inmormantarii insasi a fost, de asemenea, o marturie graitoare a respectului si pretuirii de care s-a bucurat Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist din partea romanilor si strainilor, ierarhilor, clericilor si mirenilor. A fost o slujba de inmormantare solemna si demna in care durerea pricinuita de moarte a fost invesmantata in haina nadejdii Invierii.

Apoi in perioada celor patruzeci de zile de doliu, pe cuprinsul intregii Patriarhii, s-au savarsit multe slujbe de pomenire a Patriarhului nostru plecat la Domnul, in catedralele eparhiale, in manastiri, in parohii, in paraclise din institutii publice. Doliul a fost exprimat cu evlavie si demnitate, cu multa pretuire si recunostinta pentru Intaistatatorul celei mai respectate institutii din Romania: Biserica. De fapt, clericii, monahii si credinciosii care respecta si pretuiesc pe Arhipastorii lor spirituali se respecta pe ei insisi, ca slujitori si fii ai Bisericii lui Hristos (cf. Evrei 13, 7 si 17; 1 Tesaloniceni 5, 12).

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

Apreciind aceasta atitudine demna, de respect si pretuire pentru memoria Parintelui nostru Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in numele Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, multumim tuturor celor ce au adus omagiu pios memoriei vrednicului de pomenire Parintelui nostru Teoctist, Arhipastor al Bisericii neamului nostru romanesc.

Pomenirea sa in rugaciune va continua potrivit randuielilor Bisericii Ortodoxe Romane, mai ales in timpul savarsirii Sfintei Liturghii. Insa pe langa aceasta pomenire in rugaciune, cinstirea memoriei Parintelui nostru Patriarh Teoctist se va exprima si prin pretuirea mostenirii luminoase pe care a lasat-o Bisericii Ortodoxe Romane. Aceasta mostenire spirituala se vede in multimea cartilor liturgice si teologice tiparite, multimea bisericilor restaurate sau construite din temelii, pictate si sfintite, multimea manastirilor si schiturilor infiintate, multimea scolilor de teologie infiintate si integrate in invatamantul de stat, multimea posturilor de profesori de religie in scolile de stat, multimea posturilor de preoti de caritate in spitale, unitati militare si penitenciare, eparhiile nou infiintate sau reactivate in tara si in afara hotarelor Romaniei, relatii echilibrate, de respect reciproc si cooperare pentru binele comun, cu institutiile Statului roman, relatii fratesti cu Bisericile Ortodoxe Surori, relatii de dialog si cooperare cu alte Biserici crestine si cu institutii crestine internationale, relatii de respect reciproc cu reprezentanti ai altor religii, indeosebi evrei si musulmani, precum si deschidere spre dialog si cooperare cu multe institutii si organizatii academice, culturale si umanitare din tara si strainatate. In toate aceste relatii luminoase, Parintele nostru Patriarh Teoctist a exprimat adesea intelepciunea si bunatatea sufletului romanesc, unind smerenia cu speranta, fidelitatea fata de valorile Ortodoxiei Romanesti cu deschiderea ei spre alte Biserici si popoare, potrivit Evangheliei Mantuitorului nostru Iisus Hristos, "Care voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina"(I Timotei 2, 4).

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

In mod deosebit Parintele nostru Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, ne-a lasat mostenire spirituala grija permanenta pentru unitatea de credinta si comuniunea bisericeasca la toate nivelurile: sinodal, eparhial, parohial, monahal, dar si la nivelul pan-ortodox, in relatiile fratesti cu Bisericile Ortodoxe Surori.

Aceasta mostenire spirituala binecuvantata trebuie pastrata, pretuita si cultivata, cu sfintenie si responsabilitate, spre slava Prea Sfintei Treimi, pentru binele Bisericii Domnului nostru Iisus Hristos, Arhiereul vesnic, pentru binele poporului roman si pentru pomenirea cu demnitate a memoriei Parintelui nostru Patriarh Teoctist.

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

Multumim lui Dumnezeu pentru toate darurile revarsate asupra Bisericii noastre prin slujirea si calauzirea ei, timp de peste doua decenii, de catre vrednicul de pomenire Patriarhul Teoctist, vrednicie inscrisa si pe piatra de pe mormantul sau din Catedrala Patriarhala din Bucuresti: "Aici odihneste intru asteptarea Invierii Parintele nostru TEOCTIST, al V-lea Patriarh al Romaniei (1986 - 2007), vrednic arhipastor la cumpana de milenii, nascut la 7 februarie 1915 si trecut la Domnul in 30 iulie 2007".

Slujba de pomenire pentru fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist

Rugam pe Milostivul Dumnezeu sa aseze sufletul sau impreuna cu dreptii, sfintii si fericitii ierarhi slujitori si rugatori ai Bisericii lui Hristos Cel Inviat din morti, intru lumina, pacea si bucuria Imparatiei Prea Sfintei Treimi!

Vesnica lui pomenire din neam in neam!"

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1747

Voteaza:

Slujba de pomenire pentru Fericitul intru adormire Parintele nostru Teoctist 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact