Icoanele in cultul si viata Bisericii


Ca reprezentare picturala, icoana poate avea aspectul ei istoric, estetic si arheologic, dar ea nu apartine artei sacre, ci cultului Bisericii. Icoana este sfintita in numele lui Dumnezeu si in cinstea prietenilor Lui, adica sfintii, si primeste harul Duhului Sfant. Ea il preamareste pe Dumnezeu si sfinti dupa principiul afirmat de Sf. Vasile cel Mare „cinstea data icoanei trece la cel zugravit pe ea“ sau la prototip. In istoria crestinismului se intalnesc icoane facatoare de minuni, ele ne urca rugaciunea catre Dumnezeu si ne pogoara si fac prezent harul.

In bisericile ortodoxe, catapetesma este alcatuita din registre de sfinte icoane, iar peretii interiori, uneori si exteriori sunt pictati sau impodobiti cu icoane. Ele sunt o adevarata cateheza prin care credinciosul ajunge la cunoasterea lui Dumnezeu, caci ceea ce Scriptura ne invata prin cuvantul scris, icoana ne invata si ne incredinteaza prin culori (Sinodul IV local din Constantinopol, 869). Inlesnind intrarea in comuniune cu chipul reprezentat pe ele, icoanele indeplinesc si o functie soteriologica, iar in masura in care infatiseaza cele viitoare, ca mesaj al vietii vesnice (Apocalipsa 2, Petru 3), ele indeplinesc un rol eshatologic. Dar icoanele au si un rol misionar, intrucat sunt o predica vizuala permanenta a tot ceea ce invata si propovaduieste Biserica pe calea adevarului si a indreptarii.


In istoria Bisericii, cultul icoanelor a avut de suferit datorita conceptiilor extremiste venite din mentalitatea evreiasca sau musulmana si care a gasit sustinere printre crestini. Si modul de reprezentare a fost corectat in timp, asa incat Sinodul Quinisext sau Trulan din septembrie 692 in canonul 82 precizeaza: „Pe anumite picturi se afla mielul pe care Inaintemergatorul il arata cu degetul; acest miel a fost pus acolo ca model al harului, prefigurand - prin mijlocirea Legii - adevaratul Miel, Hristos Dumnezeu. Desigur ca onoram figurile si umbrele ca pe niste simboluri si inchipuiri ale Bisericii, dar preferam harul si adevarul, primind acest adevar ca plinire a Legii. Hotaram deci ca de acum inainte plinirea aceasta sa fie tuturor vadita prin picturi, astfel incat in locul mielului din vechime sa fie reprezentat - dupa firea Sa omeneasca - Cel ce a ridicat pacatele lumii, Hristos Dumnezeul nostru. Asa intelegem marirea smereniei lui Dumnezeu-Cuvantul si ajungem sa-I pomenim locuirea in trup, patima, moartea Lui mantuitoare si, de aici, izbavirea pe care a daruit-o lumii“.


Notiunea iconoclasta de icoana este exprimata in tratatul lui Constantin Copronimul, care traduce in acest sens punctul de vedere comun al tuturor promotorilor iconoclasmului. Dupa el, o icoana veritabila trebuie sa aiba aceeasi natura cu cel pe care il reprezinta, fiindu-i in mod obligatoriu consubstantiala. Plecand de la acest principiu, iconoclastii ajung la concluzia inevitabila ca numai Euharistia este icoana lui Hristos. Pentru ortodocsi Sfintele Daruri nu sunt o icoana tocmai pentru ca sunt identice cu prototipul lor. Patriarhul Nechifor ne lumineaza in acest sens: „Icoana este o asemanare a prototipului…sau o imitare si un reflex al prototipului, dar prin natura ei ea se deosebeste de prototip. Icoana se aseamana cu prototipul datorita perfectiunii artei imitative, dar se deosebeste de prototip prin natura. Iar daca nu s-ar deosebi cu nimic de prototipul ei, atunci nu ar mai fi o icoana, ci chiar prototipul“. Icoana nu reprezinta natura, ci persoana, rezuma Teodor Studitul.


Biruinta impotriva iconoclastilor nu se incheie in 787 la Sinodul 7, desi poarta 307 semnaturi, ci abia in 11 martie 843 prin imparateasa Teodora, de aceea si asezarea Duminicii Ortodoxiei in prima Duminica a Postului Mare apare ca o biruinta definitiva impotriva ereziilor.


Cinstirea sfintelor icoane isi are temeiul si nevoia de concret in dorinta de apropiere fata de Dumnezeu a credinciosului. Omul simte necesitatea de a avea redata in forma vizibila chipul persoanei apropiate si indragite. Si cum sa nu-L indragesti pe Cel care a murit pentru tine?

 

de Pr. Puiu Dumitru Cristinel, Parohia „Sf. Nicolae“, Mogosesti, Iasi

.

13 Martie 2006

Vizualizari: 3083

Voteaza:

Icoanele in cultul si viata Bisericii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact