Pastele crestin si Pastele evreiesc
Importanta sarbatorii Pastelui este maximala, atat pentru iudei, cat si pentru crestini. Pentru evrei, taierea in fiecare an a mielului pascal a devenit amintirea de neuitat a eliberarii din amara robie egipteana, dar a indicat totodata si perspectiva eliberarii prin Mesia-Hristos. Profetii vor folosi imaginea mielului de jertfa cu referire expresa la lucrarea viitorului Mesia. Astfel, Isaia spune: "Cand a fost chinuit si asuprit, n-a deschis gura Sa spre a Se apara, ca un miel nevinovat, pe care-l duc la taiere si ca o oaie fara de glas impotriva celor ce o tund, nu si-a deschis gura sa" (cap. 53, 7).
Transpus in gandirea crestina, mielul pascal il prefigureaza tocmai pe Hristos-Pastele nostru. Prin Hristos s-a realizat trecerea noastra de la pacat la virtute si de la moarte la viata. Pastele, instituit prin vointa divina, constituie si pentru noi, cei care purtam numele de "crestini" de la "Hristos", marturia interventiei salvatoare a lui Dumnezeu in lume. De fapt, tot Vechiul Testament da marturie despre interventia proniatoare a lui Dumnezeu. Instituind si celebrand Pastele, crestinii nu au copiat, pur si simplu, sarbatoarea evreilor si nici nu au confiscat-o. Avem dovezi scripturistice imbatabile ca Hristos ne-a daruit noua Pastele, ca El, Cel ce i-a eliberat pe evrei din Egipt, ne-a adus si noua, crestinilor, o alta eliberare, de sub o alta tiranie, de sub stapanirea diavolului si a pacatului, ce ne apasa mai crunt decat pe evrei robia egipenilor.
Inegalabila Veste Buna adusa de Hristos in lume, cu acordul si vointa Tatalui, a fost tocmai spre a vesti incheierea pacii intre pamant si cer, dintre Dumnezeu si oameni. Sa nu se uite ca venirea lui Iisus in lume aproape ca a coincis cu perioada de varf a sclaviei si este posibil ca si din aceasta ratiune profetul sa-L fi numit "Ebed Yahweh", adica "Sluga Domnului".
Cu toate ca S-a autointitulat eliberatorul robilor si al prizonierilor de razboi, Hristos n-a eliberat pe nimeni din vreo robie pamanteasca, fiindca menirea Lui nu era aceea de a zdruncina ori desfiinta structurile socio-politice ale lumii. Chiar si asa, suntem indreptatiti sa-L numim pe Hristos, Pastele nostru sau Eliberatorul nostru suprem, deoarece a eliberat omenirea de sub robia stapanitorului acestei lumi, adica a satanei.
Cum serbam noi, crestinii, Pastele nostru?
Cu alte cuvinte ce trebuie sa facem noi pentru Hristos, daca El a facut totul pentru noi? Ca sa aflam raspunsul cel mai potrivit, trebuie sa ne raportam la invatatura si indemnul unor Sfinti Parinti care gasesc o noua interpretare si un nou continut Pastelui iudaic.
Daca iudeii celebreaza eliberarea temporara si pamanteasca, nutrind, in acelasi timp, si sperantele venirii unui Mesia, ca eliberator national, crestinii trebuie sa sarbatoreasca eliberarea de pacat si de moarte, si sa nutreasca si ei speranta unirii cu Hristos Cel rastignit si inviat, pentru a ramane in comuniune cu El in vesnicie. Pentru a realiza acest lucru este necesara o reala si consecventa pregatire.
Sfantul Chiril Alexandrinul le spunea crestinilor ca se impune sa invete din tinuta evreilor la cel dintai Paste celebrat de ei, imbracati si echipati pentru o calatorie, ca si ei sunt pelerini pe pamant si trebuie sa fie si ei permanent gata de o mutatie spirituala in fiinta lor, iar Sf. Ioan Gura de Aur preciza si el ca Pastele trebuie celebrat de crestini cu multa bucurie, dar si cu o oarecare pregatire, si sa nu uite niciodata ca li se cere si lor o iesire din prea multele imprastieri ale acestei lumi, adica sa nu zaboveasca numai in cele vremelnice. Sa treaca, adica, de la stilul de viata propriu acestui veac, la un alt fel de vietuire, la care ne invita Domnul Hristos, iar porunca data evreilor: Iar voi sa nu iesiti nici unul din usa casei, ni se poate aplica si noua crestinilor, cu sugestia ca cel care s-a impartasit de credinta in Hristos si a primit scumpul Lui Trup si Sange, sa ramana in viata de sfintenie, sa nu se mai amestece cu egiptenii vietii acesteia si sa nu mai traiasca in intunericul necunostintei.