Traditionalistul Petru si modernistul Pavel


"Traditionalistul" Petru si "modernistul" Pavel

Petru si Pavel intruchipeaza doua tendinte aproape opuse in sanul Bisericii primare. Desi Mantuitorul poruncise ca invatatura Lui sa fie propovaduita la toata faptura, desi cuvintele Evangheliei rostite la Cincizecime de apostoli, in limbi pe care nu le cunoscusera inainte - semn clar ca evanghelizarea era un proces care nu intalnea frontiere de nici un tip -, Petru a dat, intr-un anumit moment, dovada de ipocrizie. Iar Pavel nu l-a iertat, ci l-a "taxat" imediat. Chiar in public.

Care era motivul? Extraordinara comuniune creata in mijlocul primei comunitati crestine a generat si probleme de ordin - sa zicem - intercultural.

Oricat de mult ar fi fost cautata simplitatea credintei, membrii Bisericii, de natii si culturi diferite, nu se puteau debarasa de unele obiceiuri si prejudecati. Cele mai mari dificultati de adaptare la starea de har le intampinau iudeii convertiti care, oricat de des li s-ar fi repetat ca in Hristos "nu mai este iudeu, nici elin.", nu puteau renunta la sentimentul de superioritate, hranit secole de-a randul de constiinta de a fi popor ales.

Unii dintre fariseii convertiti la crestinism faceau presiuni in a impune prescriptiile legii mozaice crestinilor de alte natii, transformandu-L astfel pe Hristos intr-un simplu pretext pentru convertirea la iudaism. Apostolul Petru, probabil timorat de conservatorismul manifestat de noua "inteligentia crestina", oscila intre intronarea ritualismului mozaic, cand se afla in prezenta crestinilor proveniti dintre iudei, si relativizarea acestuia, cand se afla in compania crestinilor proveniti dintre pagani, pe care nu-i lega nimic de prescriptiile levitice. Atitudinea ezitanta a Sfantului Petru avea sa conduca la prima criza majora din istoria Bisericii.

Apostolul Pavel, in pofida formatiei sale traditionalist-rabinice, si cu toate ca nu batuse praful Galileii in urma lui Hristos, nu Ii ascultase trei ani, zi de zi, invataturile, nu fusese martor al Patimilor si al Invierii, nu avea varsta lui Petru, il "urecheaza", totusi, pe cel care se bucura de cel mai mare prestigiu in randul apostolilor, pentru ca "era vrednic de infruntare" (Gal. 2, 9).

Rezolvarea problemei iscate in Biserica si a diferendului dintre Petru si Pavel s-a rezolvat intr-o maniera care s-a dovedit o solutie atat de buna, incat a devenit nota distinctiva a consensului bisericesc.

In jurul anului 50, apostolii s-au intalnit la Ierusalim si, probabil nu fara discutii si contraziceri, au hotarat, in cadrul primului sinod din istoria Bisericii, ce era nesemnificativ si ce era important in discutia iscata, concluzionand: "parutu-s-a Duhului Sfant si noua sa nu vi se puna nici o greutate in plus in afara de cele ce sunt necesare". In acest fel, a fost rezolvata prima ciocnire intre doua viziuni diferite, care, neconciliate, puteau conduce fie la o strivire a Evangheliei sub presiunea ritualismului rigid, fie la o sciziune in randurile Bisericii. Desigur, acest lucru nu s-a intamplat, pentru ca apostolii aveau constiinta ca nu fac voia lor, ci a Celui Care s-a rastignit pentru a lumii mantuire.

Talcul primei crize din istoria Bisericii intereseaza si astazi. Desi nu trecusera nici 20 de ani de la intemeierea sa, Biserica a dat primele semne ale tendintei de inchidere in ea insasi. Paradoxal e ca venerabilul Apostol Petru, care-l cunoscuse atat de bine pe Hristos, care putea sa inteleaga natura "imparatiei" pe care o intemeiase cu jertfa Sa, nu a stiut cum sa se raporteze la frictiunile cu tenta etnica si culturala, aparute intre primii crestini. In acel moment, Apostolul Petru a dovedit, pur si simplu, ca nu era in stare sa inteleaga viitorul Bisericii.

Apostolul Pavel, in schimb, desi nu il intalnise pe Mantuitorul in timpul propovaduirii, gratie culturii si cunostintelor despre lumea timpului sau, adaugate convertirii de pe drumul Damascului, a fost singurul care a inteles si a crezut cu adevarat ca Hristos este un bun al lumii intregi. Ceilalti apostoli, luminati de Duhul Sfant, nu s-au incapatanat sa-l contrazica, sa-l numeasca "modernist" sau "ecumenist" pentru ca strica "Legea" si prea invita toti paganii la Cina Domnului; ori sa-i puna la indoiala calitatea de "apostol", datorita alegerii sale "neconventionale".

Nu mai are rost sa ne intrebam cum ar fi aratat azi Biserica fara un Pavel la inceputurile sale, insa trebuie remarcat faptul ca "solutia Pavel" e dovada ca, in ce priveste provocarile noi din viata Bisericii, solutiile traditionale sunt falimentare, daca nu sunt strabatute de iubirea Celui care ne-a adus mantuirea.

De ce sunt, totusi, Sfintii Apostoli Petru si Pavel serbati impreuna? Pentru ca au fost cele mai proeminente personalitati ale Bisericii Primare si pentru ca amandoi si-au dat viata pentru Hristos, pare-se in acelasi an.

Iar daca exista intr-adevar motive sa-i numim pe Apostolul Petru "traditionalist", iar pe Apostolul Pavel "modernist", probabil ca Parintii din vechime au randuit impreuna-serbarea lor pentru a intelege ca, in Imparatia lui Dumnezeu, astfel de distinctii nu functioneaza, ci conteaza numai ravna pentru Evanghelia Dumnezeului Intrupat si pentru pastrarea unitatii Bisericii.

Diac. Nicolae PASCAL

.

29 Iunie 2008

Vizualizari: 628

Voteaza:

Traditionalistul Petru si modernistul Pavel 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact