Traditionalistul Petru si modernistul Pavel


"Traditionalistul" Petru si "modernistul" Pavel

Petru si Pavel intruchipeaza doua tendinte aproape opuse in sanul Bisericii primare. Desi Mantuitorul poruncise ca invatatura Lui sa fie propovaduita la toata faptura, desi cuvintele Evangheliei rostite la Cincizecime de apostoli, in limbi pe care nu le cunoscusera inainte - semn clar ca evanghelizarea era un proces care nu intalnea frontiere de nici un tip -, Petru a dat, intr-un anumit moment, dovada de ipocrizie. Iar Pavel nu l-a iertat, ci l-a "taxat" imediat. Chiar in public.

Care era motivul? Extraordinara comuniune creata in mijlocul primei comunitati crestine a generat si probleme de ordin - sa zicem - intercultural.

Oricat de mult ar fi fost cautata simplitatea credintei, membrii Bisericii, de natii si culturi diferite, nu se puteau debarasa de unele obiceiuri si prejudecati. Cele mai mari dificultati de adaptare la starea de har le intampinau iudeii convertiti care, oricat de des li s-ar fi repetat ca in Hristos "nu mai este iudeu, nici elin.", nu puteau renunta la sentimentul de superioritate, hranit secole de-a randul de constiinta de a fi popor ales.

Unii dintre fariseii convertiti la crestinism faceau presiuni in a impune prescriptiile legii mozaice crestinilor de alte natii, transformandu-L astfel pe Hristos intr-un simplu pretext pentru convertirea la iudaism. Apostolul Petru, probabil timorat de conservatorismul manifestat de noua "inteligentia crestina", oscila intre intronarea ritualismului mozaic, cand se afla in prezenta crestinilor proveniti dintre iudei, si relativizarea acestuia, cand se afla in compania crestinilor proveniti dintre pagani, pe care nu-i lega nimic de prescriptiile levitice. Atitudinea ezitanta a Sfantului Petru avea sa conduca la prima criza majora din istoria Bisericii.

Apostolul Pavel, in pofida formatiei sale traditionalist-rabinice, si cu toate ca nu batuse praful Galileii in urma lui Hristos, nu Ii ascultase trei ani, zi de zi, invataturile, nu fusese martor al Patimilor si al Invierii, nu avea varsta lui Petru, il "urecheaza", totusi, pe cel care se bucura de cel mai mare prestigiu in randul apostolilor, pentru ca "era vrednic de infruntare" (Gal. 2, 9).

Rezolvarea problemei iscate in Biserica si a diferendului dintre Petru si Pavel s-a rezolvat intr-o maniera care s-a dovedit o solutie atat de buna, incat a devenit nota distinctiva a consensului bisericesc.

In jurul anului 50, apostolii s-au intalnit la Ierusalim si, probabil nu fara discutii si contraziceri, au hotarat, in cadrul primului sinod din istoria Bisericii, ce era nesemnificativ si ce era important in discutia iscata, concluzionand: "parutu-s-a Duhului Sfant si noua sa nu vi se puna nici o greutate in plus in afara de cele ce sunt necesare". In acest fel, a fost rezolvata prima ciocnire intre doua viziuni diferite, care, neconciliate, puteau conduce fie la o strivire a Evangheliei sub presiunea ritualismului rigid, fie la o sciziune in randurile Bisericii. Desigur, acest lucru nu s-a intamplat, pentru ca apostolii aveau constiinta ca nu fac voia lor, ci a Celui Care s-a rastignit pentru a lumii mantuire.

Talcul primei crize din istoria Bisericii intereseaza si astazi. Desi nu trecusera nici 20 de ani de la intemeierea sa, Biserica a dat primele semne ale tendintei de inchidere in ea insasi. Paradoxal e ca venerabilul Apostol Petru, care-l cunoscuse atat de bine pe Hristos, care putea sa inteleaga natura "imparatiei" pe care o intemeiase cu jertfa Sa, nu a stiut cum sa se raporteze la frictiunile cu tenta etnica si culturala, aparute intre primii crestini. In acel moment, Apostolul Petru a dovedit, pur si simplu, ca nu era in stare sa inteleaga viitorul Bisericii.

Apostolul Pavel, in schimb, desi nu il intalnise pe Mantuitorul in timpul propovaduirii, gratie culturii si cunostintelor despre lumea timpului sau, adaugate convertirii de pe drumul Damascului, a fost singurul care a inteles si a crezut cu adevarat ca Hristos este un bun al lumii intregi. Ceilalti apostoli, luminati de Duhul Sfant, nu s-au incapatanat sa-l contrazica, sa-l numeasca "modernist" sau "ecumenist" pentru ca strica "Legea" si prea invita toti paganii la Cina Domnului; ori sa-i puna la indoiala calitatea de "apostol", datorita alegerii sale "neconventionale".

Nu mai are rost sa ne intrebam cum ar fi aratat azi Biserica fara un Pavel la inceputurile sale, insa trebuie remarcat faptul ca "solutia Pavel" e dovada ca, in ce priveste provocarile noi din viata Bisericii, solutiile traditionale sunt falimentare, daca nu sunt strabatute de iubirea Celui care ne-a adus mantuirea.

De ce sunt, totusi, Sfintii Apostoli Petru si Pavel serbati impreuna? Pentru ca au fost cele mai proeminente personalitati ale Bisericii Primare si pentru ca amandoi si-au dat viata pentru Hristos, pare-se in acelasi an.

Iar daca exista intr-adevar motive sa-i numim pe Apostolul Petru "traditionalist", iar pe Apostolul Pavel "modernist", probabil ca Parintii din vechime au randuit impreuna-serbarea lor pentru a intelege ca, in Imparatia lui Dumnezeu, astfel de distinctii nu functioneaza, ci conteaza numai ravna pentru Evanghelia Dumnezeului Intrupat si pentru pastrarea unitatii Bisericii.

Diac. Nicolae PASCAL

.

29 Iunie 2008

Vizualizari: 596

Voteaza:

Traditionalistul Petru si modernistul Pavel 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact