Ignoranta ca spiritualitate

 

Moldova nu este numai tinutul in care multi, prea multi insi se cred poeti. Ea nu este exclusiv locul de bastina al marelui razboinic Stefan ori al inspiratului reformator Cuza Voda. Din pacate, azi, la fel ca intotdeauna, Moldova este si una din zonele cele mai inapoiate economic din Romania. Situatia s-a agravat dupa Revolutie, atingand cote de-a dreptul tragice, caci numerose centre industriale locale au fost falimentate, inchise si privatizate haotic. Consecinta? Sute de mii de moldoveni au ramas fara lucru, iar standardul lor de viata a scazut ingrijorator, fara mari sperante de redresare intr-un viitor aproximabil realist.

Pe acest fundal de saracie si neputinta, apetenta locuitorilor Moldovei romanesti pentru credinta religioasa a crescut exponential. (In treacat fie spus, vocatia mistica si potentialul liturgic al moldovenilor au constituit intotdeauna coordonate tari ale specificului local, iar inflatia de manastiri si de lacasuri de cult confirma o asemenea observatie.)


In fond, este banal: intr-o regiune
care economic abia de mai gafaie, ce alt refugiu decat alcoolismul si credinta mistica poate exista? Iar apropierea de spatiul slav, recte vecinatatea cu Republica Moldova, accentueaza ponderea acestui tip de refugiu. Fireste ca e infinit mai nobil sa accesezi transcendentul decat sa te ineci in aburii alcoolici, insa nici unul dintre gesturi nu rimeaza cu o noua mentalitate, reformata si adaptata, pragmatica si realista, productiva si europeana.


Asemenea reflectii mi-au fost inspirate de recentul "eveniment" al crimei de la Manastirea "Sfanta Treime" de la Tanacu. Povestea, in sine, este chiar. o poveste, indeplinind conditia de neverosimilitate a ori
carei fictiuni care se respecta. Caci fictiune ar trebui sa fie un caz in care un preot conduce cu sange rece la moarte o maicuta, sub pretextul, patologic caci e delirant, ca exorcizeaza din biata victima niste presupusi demoni. De altfel, posedarea maicutei este diagnosticata drept schizofrenie de psihiatri membri ai ordinului medical. Insa parintele exorcist Corogeanu stie mai bine despre ce este vorba, desi nici Patriarhia, foarte atenta la distribuirea sarcinilor ecumenice, nu ii recunoste calitatea de exorcist. Bref, tinerelul cu alura de Aliosa Karamazov, ratacit in secolul celularului si al interventiei chirurgicale prin laser, isi permite sa sechestreze, sa infometeze, sa schingiuiasca si, finalmente, sa asiste pana la moarte o nefericita (dupa cum atesta raportul medico-legal). Evident, cu participarea "competenta" a unui sobor de maicute isterice, "clarvazatoare" in a vedea legiuni de demoni plutind amenintatori asupra zonei lor de habitat. Natural, sub obladuirea tacita a politistilor din Tanacu, care, ca mai toti localnicii, stiau despre exercitiul de exorcizare al superdoctului Corogeanu, dar n-au catadicsit sa intervina. Fireste, sub protectia procurorului bastinas, care, anchetand cazul, nu a gasit necesar sa-l aresteze imediat pe baiatul mesianic, caci, nu-i asa, acesta nu reprezenta un pericol public. Mai mult, episcopul trimis in prima instanta de Patriarhie sa-l decada din drepturi pe staretul Corogeanu abia de a scapat cu fuga de la linsaj, caci maicutele si satenii, ca si niste studenti in teologie veri buni ai talibanilor afgani, s-au dovedit extrem de solidari cu iluminatul parinte, fost fotbalist.


Iata povestea. Ea s-a intamplat in Moldova romaneas
ca, in anul de gratie 2005. Din pacate, in ciuda neverosimilitatii sale, povestea este. adevarata. Ea indica fara rest obscurantismul, inapoierea si infantilismul unei bune parti a locuitorilor acestei tari care nazuieste sa devina membra a UE. Si sa nu ne facem iluzii: nu este vorba doar despre nefericita populatie a Moldovei, caci mesajele de solidaritate cu genialul exorcist trimise in talk-show-urile TV veneau din toate colturile tarii. Pe urma, cazul acesta, oricat s-ar chinui Patriarhia sa ne faca a crede, nu este unul izolat. Daca facem cercetari, siamezele sale vor rasari ca ciupercile dupa ploaie. Doar ca nu stim inca despre ele. Prin urmare, cazul Tanacu este simptomul, iar nu accidentul unei situatii generale, prilejuite constant de atitudinea foarte putin spirituala pe care asa-zisa credinta religioasa o pune in practica. Insa cine stie, poate ca nu am priceput eu corect talcul faptelor de mai sus. Poate ca acolo unde eu vad ignoranta si prostie baleteaza gratios ori poate subtil evlavia si profunzimea spirituala. Asa sa fie. Dar ma indoiesc.


                                                                                                      Valentin PROTOPOPESCU

 

.

04 Iulie 2005

Vizualizari: 1603

Voteaza:

Ignoranta ca spiritualitate 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact