Judecata de apoi a culturii si civilizatiei


Fundamentele etice ale societatilor puternic secularizate se clatina. In ciuda democratiei prospere si a performantelor societale, societatile secularizate prezinta un mare dezavantaj: atitudinea lor fata de religie este una iresponsabila. Artizanii geopolitici si geostrategici pareau sa tina cont de adeziunea profunda a oamenilor la un anumit tip de valori si, implicit, la un anumit gen de cultura si civilizatie. Acest lucru il demonstreaza si teoria lui Samuel P. Huntington care are meritul de a fi evidentiat conexiunea dintre religie si geopolitica, pornind de la ideea ca la originea formarii civilizatiei se afla factorul religios: "Religia este caracteristica centrala a civilizatiilor si, asa cum afirma Christopher Dawson, <<marile religii sunt fundamentele pe care marile civilizatii se odihnesc>>" (Samuel P.

Huntington, Ciocnirea civilizatiior si refacerea ordinii mondiale, Editura Antet, Oradea, 1998, p. 67). Pentru a-si sustine teza, analistul american a impartit globul pamantesc in "falii" religioase, dupa modelul faliilor geografice, relevand, astfel, importanta geopolitica si geostrategica a religiei. Harta "faliilor" religioase indica faptul ca zonele centralizate - ale caror campuri de forta au dobandit in timp, prin cultura si civilizatie, o valenta si o identitate precisa si puternica - coincid cu zonele de influenta ale marilor religii.

Cu toate acestea, in mod provocator, o religie a fost ofensata. Recent, publicarea intr-un ziar danez a caricaturilor care-l infatiseaza pe profetul Mahomed purtand o bomba pe cap, si preluate ulterior de ziare din Norvegia si Franta, a declansat furia musulmana.

Cred ca, de fapt, asistam la ciocnirea dintre alte doua tipuri de civilizatii: cea secularizata si cea religioasa. Aceasta ciocnire a fost determinata de ceea ce Huntington considera ca fiind fenomenul redesteptarii religioase: "In prima jumatate a secolului XX elitele intelectuale au afirmat in general ca modernizarea economica si sociala a dus la disparitia religiei ca element semnificativ in existenta umana. A doua jumatate a secolului XX a dovedit ca aceste sperante si temeri sunt nefondate. Modernizarea economica si sociala a devenit globala in amploare si, in acelasi timp, s-a produs o redesteptare globala a religiei."

Intre civilizatia secularizata si cea religioasa pare a se fi declansat un adevarat razboi cultural. Spre deosebire de comunitatile musulmane, cele crestine - desi au fost provocate la randul lor (spre exemplu, pe plan mondial, prin publicarea romanului "Codul Da Vinci" al lui Dan Brown, sau, pe plan national, prin publicarea si punerea in scena a piesei "Evanghelistii" a Alinei Mungiu-Pippidi) - nu au reactionat violent. Cristian Tudor Popescu este de parerea ca acest lucru se datoreaza faptului ca civilizatia crestina, in special cea ortodoxa, este obosita, ca nu mai are putere sa lupte. Oare sa fi intrat - din punct de vedere religios - intr-o noua era, postcrestina? Oare mesajul crestin sa nu mai fie relevant pentru umanitatea de astazi? Oare sa fi sunat ceasul redesteptarii religioase pentru toate celelalte religii, dar mai putin pentru cea crestina? Nu putem fi de acord cu modul violent de a protesta atunci cand iti sunt ranite sentimentele religioase. Si totusi, parca, religiei crestine ii lipsesc dovezile de credinta ale practicantilor ei.

Acest razboi cultural nu trebuia sa coboare in strada! El se castiga cu oameni de valoare, capabili sa dea nastere unor autentice opere de cultura, si se pierde cu oameni ca cei care au realizat si publicat caricaturile care au ofensat religia musulmana (de fapt, caricaturistul Christoffer Zieler a incercat cu ceva timp in urma si ridiculizarea Mantuitorului nostru Hristos!). Din punct de vedere religios, aceasta confruntare nu trebuie sa ia atat forma razboiului, cat a apostolatului cultural. In acest sens, filozoful Constantin Noica, convins de valoarea soteriologica a culturii, considera extrem de importante certificatele cu care te puteai prezenta in fata Judecatii de Apoi a culturii la sfarsitul lumii. In acest caz putem afirma ca o dovada de credinta a religiei crestine, ca si a oricarei alte religii, o reprezinta existenta oamenilor de valoare capabili sa castige acest razboi cultural. Iar noi, civilizatia religioasa, avem nevoie de oameni de valoare capabili de performante culturale remarcabile!

Bogdan Aurel TELEANU

.

10 Februarie 2006

Vizualizari: 1861

Voteaza:

Judecata de apoi a culturii si civilizatiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact