O decizie majora privind combaterea discriminarii religioase

 

Sunt aproape convins ca, in timp, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) va deveni o referinta institutionala. CNCD a ajuns cunoscut mai ales prin "scandaluri" precum sanctionarea Liei Epure ori a lui Mircea Mihaies in situatii care s-ar numi "delicte de opinie". Pana acum, instantele au intervenit in sprijinul libertatii de expresie, sarind in apararea inclusiv a amendatilor amintiti mai sus. Iata de ce este de presupus ca CNCD sa isi dezvolte o noua doctrina in materie. In Romania, fenomenul discriminarii ramane atat de amplu, atat de pernicios, incat CNCD este supus unor solicitari venite din foarte multe directii.

Pentru a le raspunde, tanara echipa care conduce Consiliul are nevoie de resurse. CNCD este nevoit sa infrunte tot felul de actori, de la patroni anonimi pana la principalele institutii ale statului. Ca sa fiu mai concret, as aminti ca in luna iulie 2004, CNCD recomanda Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC) sa initieze procedurile de modificare a Legii statutului personalului didactic intrucat acesta defavorizeaza inacceptabil cadrele didactice din mediul rural in raport cu cele din mediul urban. Or, nici pana astazi MEC nu a raspuns cerintei, in ciuda caracterului evident al responsabilitatii sale.


Iata ca, la orizont, CNCD este pus in situatia de a infrunta Ministerul Justitiei, Administratia Nationala a Penitenciarelor, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Culturii si Cultelor si Ministerul Apararii Nationale, caci acestea sunt presupuse a da viata unei recente decizii ale sale. In luna august 2005, CNCD a analizat problematica asistentei religioase in unitatile militare si in penitenciare, stabilind ca normele specifice au caracter discriminatoriu.


Cateva detalii. Legea privind constituirea si organizarea clerului militar cere preotilor militari sa fie licentiati in Teologie pastorala, conditie considerata de Colegiul Director al CNCD discriminatorie fata de cultele care nu au aceasta forma de invatamant religios. La fel este calificata prevederea care nu permite slujitorilor unor asociatii ori grupari religioase sa fie preoti militari. Obligatia ca statul sa construiasca in unitatile militare lacasuri de cult nu are in vedere consecintele asupra militarilor, "grup care traieste si isi desfasoara activitatea in conditii de autoritate si captivitate". Iar faptul ca lacasurile nu sunt ecumenice, ci au identitate confesionala determinata, constituie o discriminare "In raport cu militarii care apartin unor religii nerecunoscute drept cult, dar care se bucura in aceeasi masura de dreptul la asistenta religioasa".


Colegiul Director al CNCD noteaza ca protocolul dintre Ministerul Justitiei si Patriarhia Romana poate acoperi cel mult problematica asistentei religioase pentru detinutii ortodocsi. Nu si asistenta religioasa a celorlalte confesiuni. Citez: ".aceasta discrimineaza atat in raport cu alte culte egale in drepturi cu ale BOR, cat si in raport cu detinutii care apartin unor credinte nerecunoscute drept cult". Discriminatorie este si impunerea unei limite pentru angajarea reprezentantului unui cult recunoscut intr-un penitenciar (300 de detinuti), care nu e insa valabila in cazul ortodocsilor. Ramane de neinteles pentru membrii Colegiului Director al CNCD cum o autoritate publica neutra precum Ministerul Justitiei isi asuma impunerea de preoti ortodocsi ca si consilieri pe langa directorii inchisorilor.


CNCD face in final cateva observatii care vor fi folosite probabil ca referinte in domeniu. Conform Colegiului Director, persoanele private de libertate pot fi usor supuse presiunilor de orice fel, inclusiv celor de ordin religios. In acest sens, detinutii nu au o capacitate de optiune cu adevarat libera. Apoi, daca se asigura asistenta religioasa pentru cultele recunoscute prin lege, atunci, in conditii de egalitate, trebuie asigurata si asistenta religioasa si persoanelor care fac parte din asociatii sau grupari religioase.


In final, decizia CNCD invoca o hotarare a Curtii Europene a Drepturilor Omului privind statutul insemnelor religioase. In anumite contexte "reprezentarile provocatoare a unor obiecte de veneratie religioasa" reprezinta o incalcare a spiritului de toleranta ce trebuie sa caracterizeze o societate democratica. Colegiul Director al CNCD nu este explicit in legatura cu implicatiile practice ale acestei observatii. Contextul sugereaza insa ca se are in vedere tot dominatia lacasurilor de cult ortodoxe in unitatile militare si in inchisori.


Cum spuneam, CNCD urmeaza sa infrunte pozitiile mai multor ministere. Colegiul Director al CNCD are de partea sa o decizie curajoasa, corect argumentata si statutul de institutie menita sa identifice si sa combata discriminarile.

 

Gabriel ANDREESCU

.

01 Septembrie 2005

Vizualizari: 1650

Voteaza:

O decizie majora privind combaterea discriminarii religioase 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact