O marturisire de credinta ad-hoc

 

Bulgaria are si ea un patriarh nonagenar, care sta pe tronul de la Sofia de 35 de ani. Patriarhul Maxim a fost virulent contestat din interiorul Bisericii Ortodoxe Bulgare, iar faptul ca a refuzat sa se retraga in anii de dupa prabusirea regimului comunist in tara sa a creat o schisma al carei orchestrator a fost un preot de mir, Sabev. A aparut astfel o ierarhie "alternativa", numerosi preoti au refuzat sa-l mai pomeneasca la Liturghie pe Patriarh, iar Ocarmuirea lumeasca le-a dat tot concursul. Presedintele bulgar de la inceputul anilor '90 ai secolului trecut, Jelio Jelev, ar fi facut orice pentru depunerea sau retragerea patriarhului Maxim. Si totusi, el a ramas neclintit in scaun, schisma s-a aplanat, desi mai mocneste, unii din episcopii "alternativi" si-au cerut iertare, apele s-au mai linistit, iar pe 29 octombrie 2004 actualul presedinte al Bulgariei, Gheorghi Parvanov, i-a conferit patriarhului Maxim cea mai mare distinctie a tarii pe care o conduce: Ordinul Stara Planina, decernat cu prilejul implinirii varstei de 90 de ani.


Patriarhul Maxim, pe care il vedeam fotografiat in revistele bisericesti descinzand dintr-un Mercedes lung cat un transatlantic, in anii '80, cand ierarhii nostri se inghesuiau in stereotipele Dacii, a fost si mai este acuzat de colaborare cu puterea comunista in mod repetat si virulent. Si totusi nu l-a clintit nimeni de pe tron. Cine il tine acolo de 35 de ani?, ma intrebam. Sunt convins ca am gasit raspunsul la intrebare odata cu lectura volumului al doilea din jurnalul regretatului om de litere si scriitor Mircea Zaciu (ED. Dacia, Cluj, 1995, cf. pp. 267-268). Acesta povesteste pe larg despre o vizita facuta in casa lui Gogu Radulescu la inceputul anilor '80, unde fusese invitat la masa impreuna cu alti cativa scriitori proeminenti. Vicepresedinte al Consiliului de Stat, Gogu Radulescu era un economist cu studii autentice in epoca interbelica si unii sustin ca fusese chiar asistentul lui Virgil Madgearu. Era un protector si un prieten al oamenilor de litere in masura in care putea s-o faca, iar sotia sa cochetase cu literatura. In seara pe care o evoca Mircea Zaciu in jurnal, Gogu Radulescu le-a povestit, intre altele, despre intalnirea cu patriarhul Maxim care venise in vizita protocolara in biroul sau de la Consiliul de Stat din fostul Palat regal impreuna cu patriarhul roman de pe atunci, iustin Moisescu. In timpul convorbirii, Gogu Radulescu - scrie Mircea Zaciu - a spus ca toate religiile (crestini, musulmani, mozaici) trebuie sa colaboreze si sa aiba un statut egal, pentru ca asa o cere spiritul vremilor etc. etc.


Reactia patriarhului maxim a fost un pumn trantit in cristalul biroului si, il citez pe Mircea Zaciu: "Bulgarul explica apoi, ritos, ca tot ce e in afara ortodoxiei, care e singura credinta adevarata, cum si numele i-o arata, e erezie, e necredinta, e Raul." Patriarhul Iustin Moisescu a tacut malc, desi, doctor in teologie la Atena, era mai indrituit sa intareasca marturisirea de credinta a colegului sau de peste Dunare. Negresit ca patriarhul Maxim stia ca reactia si replica sa vor fi comunicate ocarmuirii de la Sofia, insa n-a incercat sa se scalde in apele. convergentei religiilor. Si-a marturisit in fata demnitarului unui stat ateu credinta cu o claritate inspaimantatoare. A facut ceea ce Hristos - Dumnezeu le cere sa faca credinciosilor Bisericii Sale. Dupa ce am citit pasajul respectiv din jurnalul lui Mircea Zaciu am inteles de ce nu-l clinteste nimeni pe patriarhul Maxim de pe tronul arhieresc de la Sofia si Cine il tine acolo. Totusi, episodul mi se parea incredibil. Nu auzisem ca vreunul dintre ierarhii nostri sa fi avut o reactie asemanatoare in imprejurari similare. Poate ca Gogu Radulescu sau Mircea Zaciu exagerasera. Mi se parea o scena demna de marturisirile de credinta din primul mileniu crestin. In vara anului 2002 am avut prilejul sa stau doua ceasuri de vorba cu persoana carre era ministrul Cultelor in timpul pomenitei vizite a patriarhului Maxim. Fostul ministru isi amintea fosrte bine scena respectiva, pentru ca fusese de fata, si mi-a confirmat veridicitatea ei. Mai mult: mi-a explicat de ce patriarhul Maxim fusese primit de Gogu Radulescu, si nu de Ion Dinca, raspunzator, la cel mai inalt nivel, cu problemele de Culte - pentru ca acesta lipsea din tara, fiind plecat intr-o vizita in Coreea de Nord.

 

Dan CIACHIR

.

31 August 2005

Vizualizari: 1592

Voteaza:

O marturisire de credinta ad-hoc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact