Patriarhul Maxim, pe care il vedeam fotografiat in revistele bisericesti descinzand dintr-un Mercedes lung cat un transatlantic, in anii '80, cand ierarhii nostri se inghesuiau in stereotipele Dacii, a fost si mai este acuzat de colaborare cu puterea comunista in mod repetat si virulent. Si totusi nu l-a clintit nimeni de pe tron. Cine il tine acolo de 35 de ani?, ma intrebam. Sunt convins ca am gasit raspunsul la intrebare odata cu lectura volumului al doilea din jurnalul regretatului om de litere si scriitor Mircea Zaciu (ED. Dacia, Cluj, 1995, cf. pp. 267-268). Acesta povesteste pe larg despre o vizita facuta in casa lui Gogu Radulescu la inceputul anilor '80, unde fusese invitat la masa impreuna cu alti cativa scriitori proeminenti. Vicepresedinte al Consiliului de Stat, Gogu Radulescu era un economist cu studii autentice in epoca interbelica si unii sustin ca fusese chiar asistentul lui Virgil Madgearu. Era un protector si un prieten al oamenilor de litere in masura in care putea s-o faca, iar sotia sa cochetase cu literatura. In seara pe care o evoca Mircea Zaciu in jurnal, Gogu Radulescu le-a povestit, intre altele, despre intalnirea cu patriarhul Maxim care venise in vizita protocolara in biroul sau de la Consiliul de Stat din fostul Palat regal impreuna cu patriarhul roman de pe atunci, iustin Moisescu. In timpul convorbirii, Gogu Radulescu - scrie Mircea Zaciu - a spus ca toate religiile (crestini, musulmani, mozaici) trebuie sa colaboreze si sa aiba un statut egal, pentru ca asa o cere spiritul vremilor etc. etc.
Reactia patriarhului maxim a fost un pumn trantit in cristalul biroului si, il citez pe Mircea Zaciu: "Bulgarul explica apoi, ritos, ca tot ce e in afara ortodoxiei, care e singura credinta adevarata, cum si numele i-o arata, e erezie, e necredinta, e Raul." Patriarhul Iustin Moisescu a tacut malc, desi, doctor in teologie la Atena, era mai indrituit sa intareasca marturisirea de credinta a colegului sau de peste Dunare. Negresit ca patriarhul Maxim stia ca reactia si replica sa vor fi comunicate ocarmuirii de la Sofia, insa n-a incercat sa se scalde in apele. convergentei religiilor. Si-a marturisit in fata demnitarului unui stat ateu credinta cu o claritate inspaimantatoare. A facut ceea ce Hristos - Dumnezeu le cere sa faca credinciosilor Bisericii Sale. Dupa ce am citit pasajul respectiv din jurnalul lui Mircea Zaciu am inteles de ce nu-l clinteste nimeni pe patriarhul Maxim de pe tronul arhieresc de la Sofia si Cine il tine acolo. Totusi, episodul mi se parea incredibil. Nu auzisem ca vreunul dintre ierarhii nostri sa fi avut o reactie asemanatoare in imprejurari similare. Poate ca Gogu Radulescu sau Mircea Zaciu exagerasera. Mi se parea o scena demna de marturisirile de credinta din primul mileniu crestin. In vara anului 2002 am avut prilejul sa stau doua ceasuri de vorba cu persoana carre era ministrul Cultelor in timpul pomenitei vizite a patriarhului Maxim. Fostul ministru isi amintea fosrte bine scena respectiva, pentru ca fusese de fata, si mi-a confirmat veridicitatea ei. Mai mult: mi-a explicat de ce patriarhul Maxim fusese primit de Gogu Radulescu, si nu de Ion Dinca, raspunzator, la cel mai inalt nivel, cu problemele de Culte - pentru ca acesta lipsea din
Dan CIACHIR
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.