Un arhimandrit doctor in filologie

 
Parintele arhimandrit Emanuil Rus, ucenic al lui Nicolae Steinhardt, caruia i-a ascuns la Rohia un exemplar dactilografiat din "Jurnalul fericirii", este starostele vechii manastiri maramuresene Bixad. Parintele Emanuil a publicat la editura Eikon lucrarea "Silviu Dragomir si raporturile romano-slave", redactata sub indrumarea profesorului Onufrie Vinteler, care i-a adus titlul de doctor in filologie al Universitatii din Cluj.

Exista astazi in Romania o moda a doctoratelor in teologie; una stearpa intrucat nu are in vedere cercetarea autentica, ci vanatoarea de titluri academice menite sa propulseze autorii intr-o parohie centrala sau intr-un post administrativ bisericesc. Nu o data, lucrarile post-decembriste de doctorat in teologie s-au dovedit a fi plagiate patente ori insailari aride si terne destinate lecturii a cel mult zece persoane.

Cartea parintelui Emanuil Rus constituie o exceptie si se citeste nu numai cu interes, ci si cu placere. Este o teza cu miza majora si canava epica. Este, de asemenea, a doua lucrare de doctorat consacrata lui Silviu Dragomir, istoric roman de prima marime, luptator pentru reintregirea tarii si om politic; a detinut in cateva guverne din anii '30 ai secolului trecut portofoliul de ministru al Minoritatilor.

Biografia lui Silviu Dragomir (1888-1962), ca si formatia sa intelectuala inchegata la inceputurile secolului al XX-lea, il evoca pe V. Parvan si Gheorghe I. Bratianu. Si aceasta, intrucat Silviu Dragomir a devenit doctor in istorie la 22 de ani, membru corespondent al Academiei la 28, membru titular la 40. Silviu Dragomir cunostea limbilemaghiara, germana, sarbo-croata, rusa si slavona. Ion Metianu, mitropolitul de atunci al Ardealului, incercase sa-l inscrie la studii la Novi Sad, constient de faptul ca Bisericii noastre ii lipseau specialisti in limbile slave si in slavistica. Mitropolitul il trimite pe tanarul teolog Silviu Dragomir sa studieze atat in Rusia, cat si in Occident. Asa incat demersul lui Nicolae Balan, de a-i trimite la studii, in anii '30, pe parintele Staniloae si pe alti teologi merituosi, in Apus si in Rasarit deopotriva, avea precedente si radacini la mitropolia din Sibiu. Insa Silviu Dragomir practica si gazetaria si se implica in procesul de reunificare a tarii. Va fi apoi profesor la Universitatea din Cluj, consacrat prin numeroase studii si cercetari, dar mai ales prin lucrarea "Istoria dezrobirii religioase a romanilor din Ardeal in secolul XVIII". Tot parintele arhimandrit Emanuil Rus a reeditat, in anul 2002, aceasta opera istoriografica insumand - in doua volume - aproape o mie de pagini.

Elev si apoi continuator al slavistului Ioan Bogdan, Silviu Dragomir, care era si istoric, lingvist si teolog, dorise sa se preoteasca. Ca si alt savant ardelean contemporan (Sextil Puscariu), Silviu Dragomir a fost profund legat de Biserica sa si a respins cu fermitate orice tentativa catolica sau catolicizanta. Asa cum arata parintele Emanuil Rus, contactele politice si bisericesti ale Tarilor Romane cu Rusia incep in secolul al XVII-lea si se amplifica spre sfarsitul lui, cand ofensiva catolica asupra Ortodoxiei, indeosebi cea iezuita, pornea atat din Viena habsburgica, cat si din Polonia. Dramatice sunt, in acest context, strigatul de alarma si cererea de ajutor ale lui Serban Cantacuzino din ultimul an al domniei sale (1688). Dupa tentativele de calvinizare, cateva decenii mai tarziu, se dezlantuia asupra Ardealului ofensiva catolica. In secolul al XVIII-lea, ofensiva devine prigoana si ii pune la grea incercare pe romanii din aceasta provincie. Consecintele se cunosc.

Cartea contine pagini la fel de interesante si bine scrise despre raporturile si contactele romano-ruse din epoca domnitorilor Vasile Lupu, Gheorghe Stefan si Dimitrie Cantemir. Intrucat Silviu Dragomir a cercetat in arhivele rusesti corespondenta celor doua parti, ampla si expresiva stilistic, autorul cartii de care ne ocupam reproduce citate si pasaje elocvente. Demna de retinut este corespondenta mitropolitului Dosoftei cu patriarhul Ioachiam al Moscovei pentru elogiile formulate de acesta la adresa ierarhului nostru.

Spatiul nu ingaduie decat sa spun ca si ultimul capitol al lucrarii, despre raporturile romano - sarbo-croate, este redactat cu aceeasi temeinicie eleganta. In parintele Emanuil Rus, Silviu Dragomir si-a gasit un exeget si un editor pe masura. Este o forma de compensatie postuma pentru cei sase ani de inchisoare ispasiti de savant sub regimul comunist, pentru epurarea sa din Academie, in 1948, pentru izgonirea din propria locuinta si pentru sfarsitul petrecut in anonimat si amaraciune.Parintele arhimandrit Emanuil Rus, ucenic al lui Nicolae Steinhardt, caruia i-a ascuns la Rohia un exemplar dactilografiat din "Jurnalul fericirii", este starostele vechii manastiri maramuresene Bixad. Parintele Emanuil a publicat la editura Eikon lucrarea "Silviu Dragomir si raporturile romano-slave", redactata sub indrumarea profesorului Onufrie Vinteler, care i-a adus titlul de doctor in filologie al Universitatii din Cluj.

Dan Ciachir

.

30 August 2006

Vizualizari: 2455

Voteaza:

Un arhimandrit doctor in filologie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact