Sfantul Voievod Stefan cel Mare

Sfantul Voievod Stefan cel Mare Mareste imaginea.

Sfantul Stefan cel Mare s-a nascut din binecredinciosii crestini Bogdan Voda, fiul lui Alexandru cel Bun, din neamul Musatinilor, si din Doamna Oltea Maria, din neamul Basarabilor. Sfantul Stefan cel Mare a fost domnitor al Moldovei intre anii 1457-1504 si este cunoscut ca aparator al crestinatatii. Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a canonizat pe 20 iunie 1992. Potrivit Traditiei mergea de tanar la cuviosul David Daniil Sihastru. Asa ne explicam de ce nu a fost numai un aparator al tarii, ci si un marturisitor al credintei.

Slujirea Sfintei Biserici era o ratiune a existentei sale. Nenumarate documente ale cancelariei domnesti stau marturie peste veacuri: "Io Stefan Voievod, din mila lui Dumnezeu domn al Tarii Moldovei, care arzand de dumnezeiasca credinta si iubire al cuvantului lui Dumnezeu fiind ...". In pisania bisericii mari din Manastirea Neamtu, din 1497, citim: "Doamne Hristoase, primeste biserica aceasta, pe care am zidit-o cu ajutorul Tau, intru slava si cinstea Sfintei si slavitei Tale Inaltari de la pamant la cer; si Tu, Stapane, acopera-ne cu mila Ta de acum si pana in veac. Io Stefan Voievod ...".

Plina de semnificatie duhovniceasca este ruga Sfantului Stefan cel Mare infatisata pe steagul biruintelor sale cu chipul Marelui Mucenic Gheorghe "purtatorul de biruinta" ucigand balaurul cel cu multe capete. "O, rabdatorule de patimi si purtatorule de biruinta, Mare Mucenic Gheorghe, care in nevoi si nenorociri esti grabnic aparator si ajutator si celor necajiti bucurie nespusa, primeste de la noi si aceasta rugaciune a smeritului robului Tau, domnul Io Stefan Voievod, din mila lui Dumnezeu domn al Tarii Moldovei ...".

Sfantul Voievod Stefan a trecut la cele vesnice in anul 1504 si a fost inmormantat la Manastirea Putna.

Pentru ca multi contemporani resping sfintenia lui Stefan cel Mare, vom reda cateva marturii ale Pr. Prof. Dr. Constantin Coman:

"Atunci cand pun in discutie problema sfinteniei lui Stefan cel Mare, intelectualii in discutie fac dovada unei incorecte cunoasteri a conceptului de sfintenie asa cum este el perceput in Biserica Ortodoxa. Mentalitatea ai carei exponenti sunt cei in cauza opereaza cu o acceptie putin deformata a sfinteniei, socotind ca aceasta tine de performantele mai ales morale ale unui om. Este o acceptie inexacta sau cel putin incompleta. Aceasta ar fi ceea ce noi numim indeobste curatenia sau puritatea, care este o premisa, dar nici suficienta si nici absolut necesara sfinteniei. Acceptiunea consacrata a sfinteniei in Rasaritul ortodox este data in mod necesar de raportarea la Dumnezeu. Aceasta este confirmata si de sensul dat in limbajul comun familiei de cuvinte: sfintenie, sfant, sfintire.

Este sfant cineva sau ceva care a fost sfintit, care a primit ceva de la Dumnezeu, care a primit intr-un anume fel pecetea dumnezeirii. Sfintenia se dobandeste prin impartasirea de ceea ce este dumnezeiesc, de Dumnezeu Insusi. Numai Dumnezeu este sfant prin Sine si singurul izvor al sfinteniei. Omul devine sfant prin impartasirea de sfintenia lui Dumnezeu ... De aceea, simtamantul suficientei de sine - pe care-l cultiva inclusiv constiinta cuminteniei morale si indreptatirea de sine intemeiata pe stiinta - este cea mai mare piedica in calea omului spre Dumnezeu si, prin urmare, in calea omului spre sfintenie, si nu pacatele lui. Mantuitorul Hristos limpezeste odata pentru totdeauna aceste lucruri, deschizand usa Imparatiei cerurilor vamesilor, talharilor, desfranatelor etc. Sfintele Evanghelii ne arata foarte clar ca nu cei drepti, ci cei pacatosi se apropiau de Hristos si tot acestia sunt cei care-L primesc si-si ofera sansa impartasirii de puterea Sa dumnezeiasca. Cei drepti, sau mai curand cei care se considerau drepti se inchid asfixiant in limitele proprii si in propria logica si Il resping pe Hristos cam cu aceleasi argumente cu care resping contemporanii nostri sfintenia lui Stefan cel Mare.

Cine judeca in felul acesta sfintenia lui Stefan cel Mare va fi nevoit, pentru a fi consecvent cu sine - sa rastoarne complet criteriile Mantuitorului Hristos si ale Sfintelor Evanghelii si pe cele cu care Biserica a operat de-a lungul veacurilor, umpland calendarul sau cu pacatosi si nu cu drepti. De altfel, o evidenta usor de constatat pana astazi este faptul ca bisericile noastre nu sunt pline nici de carturari, nici de cei puternici, nici de cei drepti, ci de cei pacatosi, simpli, care nu se gasesc suficienti lorusi si cauta implinire in afara lor”. (Fragment din lucrarea „Prin fereastra bisericii sau o lectura teologica a realitatii”, Editura Bizantina)

Tot astazi, Biserica face pomenirea:
- Aducerii vesmantului Nascatoarei de Dumnezeu in Vlaherne;
- Sfantului Iuvenalie;
- Sfantului Mucenic Coint.

Maine, facem pomenirea Sfantului Mucenic Iachint.

Calendar Ortodox



02 Iulie 2010

Vizualizari: 24619

Voteaza:

Sfantul Voievod Stefan cel Mare 5.00 / 5 din 4 voturi. 5 review utilizatori.

Comentarii (5)

  • simona turkPostat la 2015-07-02 11:45

    Sfinte Voievod Stefan cel Mare roaga-te catre scaunul Domnului Iisus Hristos pentru tara Romaneasca si pentru toti romanii de pretudindeni,sa ne izbaveasca Domnul de razboaie,de foamete,de boli,de saracie,de toti vrajmasii vazuti si nevazuti! Amin!

  • Iulian PopaPostat la 2013-07-02 19:07

    Eu nu sunt teolog, deci nu ma pot baga in comentarii filosofice. Retinerea mea pentru sanctificarea Voievodului Stefan cel Mare este una simpla. Eu stiu ca sfintii au moaste. Ca sunt 3 semne obligatorii ca cineva sa poate fi numit sfant. 1- cadavrul sa nu fie in putrefactie, 2- sa aibe un miros de mir si 3- sa fie usor ca pana. Ca sunt motive sa il facem pe Stefan cel Mare sfant nu pot sa contrazic, da eu stiu ca nici un om nu poate sa judece pt el daca ajunge in rai sau iad, cu atat mai putin pe altii daca au fost sau nu sfinti. De aia, Dumnezeu ne ajuta sa ii vedem pe cei ce merita sa fie sfinti prin cele de semne scrise mai sus. Daca am gresit undeva va rog sa ma corectacti ca sanctificarea lui Stefan cel Mare e un subiect controversat care da apa la moara celor care ajuta la indepartarea crestinilor de Biserica.

  • Valeriu TanasaPostat la 2012-07-02 17:00

    Spune asa, Voievodul Stefan cel Mare si Sfant dupa dezastrul de la Razboieni: "Pentru pacatele mele Domnul m-a pedepsit, dar Tara n-a pierit". Acestea sunt cuvinte care numai sfintii le pot rosti. Este prezenta in ele smerenie care, iata dupa cinci sute de ani aprinde sufletele noastre de romani. Dar si modul de adresare al Papei de la Roma este unul de admiratie fata de un Principe care AVEA CURAJUL SI BUNATATEA unui mare Crestin. E adevarat ca multi intelectuali satirizeaza canonizarea Voievodului Stefan. Insa sunt dintre aceia cu sufletele murdare si evident lipsite de Dumnezeu. Voevodul Stefan cel Mare (este)- s-a ridicat cu ajutorul lui Dumnezeu prin faptele si trairea sa la masura Sfintilor. Poporul roman, purtator de Dumnezeu, il are in inima ca sfant pe Stefan cel Mare inca din timpul vietii. De la Putna (Ierusalimul Romanilor), cum numea Mihai Eminescu Manastirea -, Maria Sa vegheaza la apararea tarii in veac. Doamne ajuta!

  • TRAIAN IOACHIM NICULAPostat la 2012-07-02 12:04

    Sfinte Stefane Cel Mare ;ROAGATE PENTRU TARA NOASTRA SI PENTRU LOCUITORII AI.Marit si Laudat si Inchinat sa fie numele Tau !!!AMIN!!!

  • viorel suceavaPostat la 2011-07-02 08:19

    super acest site afli foarte multe despre credinta noastra desi subreda

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.



RETELE SOCIALE

Afiseaza Calendarul Ortodox