Soborul Sfintilor 70 de Apostoli; Cuv.Teoctist

Soborul Sfintilor saptezeci de Apostoli

(4 ianuarie)

Dupa alegerea celor doisprezece apostoli, Domnul nostru Iisus Hristos a luat inca saptezeci de apostoli mai mici, ca sa-i trimita la propovaduire. Despre acest lucru scrie Sfantul Evanghelist Luca astfel: Dupa acestia a aratat Domnul si alti saptezeci (si doi), si i-a trimis cate doi inaintea fetei Sale; pentru ca pe cei doisprezece ii avea langa Dansul, ca pe niste martori ai vietii Sale, iar pe cei saptezeci ii trimitea.

Dar care erau numele celor saptezeci nu este adeverit, de vreme ce, precum scrie Sfantul Evanghelist Ioan: Multi din ucenicii Lui s-au dus si dupa aceea nu mai umblau cu Dansul. Si a zis Iisus celor doisprezece: Oare si voi voiti sa va duceti? Si a fost asa, caci aproape de patima cea de bunavoie a Domnului, se imputinasera foarte mult ucenicii lui si abia citiva din cei saptezeci ramasesera langa El, dar si din cei doisprezece a cazut unul. Iar dupa Inviere, ceata sfintilor doisprezece apostoli s-a implinit cu Matia; iar ceata celor saptezeci nu indata, ci incet s-a implinit cu cei nou incredintati prin buna vestire a celor care erau in ceata celor doisprezece si prin propovaduirea Sfantului Pavel, cel chemat de sus, fiind in aceeasi ceata cu Sfantul Petru.

Deci se afla despre cei saptezeci de apostoli o istorie, sub numele Sfantului sfintit Dorotei, episcopul Tirului, scrisa si la inceputul cartii faptele apostolilor, care si in Prolog este pomenita.

Dar acolo sant scrisi unii care numai la inceput au fost apostoli, iar dupa aceea au cazut din credinta si din apostolie, precum Nicolae, nemernicul antiohian, fiind din cei sapte diaconi, care cu Simon vrajitorul s-a abatut de la credinta; la fel Figel, Hermogen si Dimas, despre care scrie Sfantul Apostol Pavel catre Timotei: "Stii ca s-au intors de la mine toti cei din Asia, dintre care este Figel si Hermogen" (II, 1, 15). Si iarasi: "Dimas m-a lasat, iubind veacul de acum, pentru ca s-a facut mai pe urma jertfitor idolesc in Tesalonic" (II, 4, 10). Pentru aceasta scrie si Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu in epistola sa cea soborniceasca dintai: "De la noi a iesit , dar n-a fost de la noi. De ar fi fost de la noi, ar fi fost cu adevarat cu noi" (I, 2, 19). Si nu se cuvine pe unii ca aceia sa-i cinstim in numarul sfintilor celor saptezeci ai soborului, ce acum se praznuieste. Caci ce impartasire este luminii cu intunericul? Insa multi sant in acea istorie trecuti sub tacere, pe care Sfanta Biserica in sinaxarul lunilor ii numeste sfinti, din cei saptezeci de apostoli, cum sant Timotei, Tit, Epafras, Arhip, Ahila, Olimp, Codrat, Ahaic. Sant inca si altele multe cu indoire, in acea istorie sub numele Sfantului Dorotei, scrise de cineva. Deci s-a adunat acestea aici cu multa cercetare, din dumnezeiasca Scriptura, din invataturile Sfintilor Parinti si de la vechi istorici si povestitori bisericesti vrednici de crezare, facand o enumerare ca aceasta, dupa numele si randuiala sfintilor apostoli saptezeci, care in aceasta zi se praznuiesc.

Cel dintai din cei saptezeci de apostoli era Sfantul Iacob, fratele Domnului, pe care Sfantul Apostol Pavel, in epistola sa catre Galateni, il pomeneste, zicand: M-am suit in Ierusalim ca sa vad pe Petru, iar pe altul din apostoli n-am vazut, decat numai pe Iacob, fratele Domnului (I, 18-19). Acesta a fost intaiul episcop al Ierusalimului, pus de insusi Domnul, pe care propovaduindu-L, evreii l-au dat jos de pe aripa bisericii si cu pietre l-au ranit; apoi lovindu-l cu un lemn in cap, s-a sfarsit.

Sfantul Marcu Evanghelistul, care a scris Sfanta Evanghelie, indemnandu-l Sfantul Apostol Petru, care pomeneste in cea dintai soborniceasca epistola, zicand: Inchina-se voua Biserica cea adunata in Babilon si Marcu, fiul meu (I, 5, 13). Acesta a fost asezat episcop in Alexandria de acelasi Sfant Petru, unde inchinatorii de idoli l-au legat cu o funie, apoi, tirandu-l si batandu-l cu pietre, Domnul i S-a aratat si, chemandu-l la slava cea cereasca, si-a dat duhul sau.

Sfantul Luca Evanghelistul, care a scris Sfanta Evanghelie, povestind faptele Sfantului Apostol Pavel, care il si pomeneste in epistola catre Coloseni, zicand: Inchina-se voua Luca, doctorul cel iubit (IV, 14). Acelasi a scris si Faptele Apostolilor; dupa multe osteneli, si-a sfarsit apostolia sa muceniceste, in Teba Beotiei.

Sfantul Cleopa, fratele mai mic al Sfantului Iosif logodnicul Fecioarei, care, calatorind in Emaus cu Sfantul Luca (care pomeneste de el in Evanghelia sa, iar al sau nume il trece sub tacere), a vazut pe Domnul dupa Inviere; si dupa o vreme, evreii l-au ucis in aceeasi casa, unde a cunoscut pe Hristos inviat, prin frangerea painii.

Sfantul Simeon, rudenia Domnului, dupa Iacob, a fost al doilea episcop in Ierusalim si a fost si el rastignit pentru Hristos.

Sfantul Barnaba, cel numit astfel de apostoli, iar mai inainte se numea Iosie, care se pomeneste in Faptele Apostolilor, de catre Sfantul Pavel, in epistola catre Galateni, zicand: M-am suit in Ierusalim cu Barnaba (II, 1). Acesta cu Sfantul Pavel a slujit Cuvantului si mai intai a propovaduit pe Hristos in Roma; apoi a fost episcop in Mediolan, cum si in patria sa, insula Ciprului; si a fost ucis de evrei si de elini cu pietre, apoi l-au ingropat cu Evanghelia Sfantului Matei, cea scrisa de dansul.

Sfantul Iosie sau Iosif, numit Varsava si Iust, cel numarat impreuna cu Matia, dupa Iuda cel cazut, care se pomeneste in Faptele Apostolilor (I, 23); iar de Sfantul Pavel in epistola sa catre Coloseni se numeste si Isus, care se mai zice Iust; si se povesteste de catre dascali ca acest Iosie este fiul lui Iosif logodnicul, ca si Iacob, Simeon si Iuda (nu Iscarioteanul); a fost episcop in Eleuteropolis, unde s-a sfarsit muceniceste.

Sfantul Tadeu, care a fost mai inainte ucenic al Sfantului Ioan Botezatorul, apoi al lui Hristos, altul decat Sfantul Apostol Iuda Tadeul, care se numeste si Levi, unul din cei doisprezece, care a botezat pe Avgar, imparatul Edesei, si l-a curatat de lepra; care dupa multe osteneli intru bunavestirea lui Hristos, a adormit intru Domnul, in Berit, cetatea Feniciei.

Sfantul Anania, care a botezat pe Pavel apostolul, a fost episcop in Damasc; iar in Eleuteropolis si-a sfarsit alergarea si fiind ucis cu pietre, s-a dus catre Domnul nostru Iisus Hristos, pe Care L-a vazut stand in cerurile cele deschise.

Sfantul Filip, unul din cei sapte diaconi, care a botezat pe Simon vrajitorul in Samaria si pe famenul Candachiei; el a fost episcop in Tralia Asiei, si luminand pe multi in credinta, a trecut in adanci batraneti la viata cea neimbatranita.

Sfantul Prohor, unul din cei sapte diaconi, impreuna calator cu Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu si partasul ostenelilor sale. Intai a fost episcop in Nicomidia, cetatea Bitiniei; apoi, propovaduind pe Hristos in Antiohia, muceniceste s-a savarsit.

Sfantul Nicanor, unul din cei sapte diaconi, in aceeasi zi in care a fost ucis intaiul Mucenic Stefan, dupa cum se scrie in Faptele Apostolilor - fiind prigoana mare asupra Ierusalimului - a fost ucis impreuna cu doua mii, din cei ce credeau in Hristos.

Sfantul Timon, unul din cei sapte diaconi, a fost episcop in cetatea Bostrica din Arabia si, propovaduind numele lui Hristos, a patimit multe de la iudei si de la elini. Fiind aruncat intr-un cuptor aprins, a iesit viu, nevatamat; apoi s-a dus catre Domnul.

Sfantul Parmena, unul din cei sapte diaconi, savarsind slujba cea incredintata lui de apostoli, intru propovaduirea cea plina de credinta, si-a dat sfarsitul muceniceste, inaintea fetei apostolilor.

Sfantul Timotei, ostenindu-se intru buna vestire cu Sfantul Pavel, care i-a trimis doua epistole, a fost episcop in Efes, iar la praznicul elinesc, ce se numea Katagoghion, s-a sfarsit muceniceste.

Sfantul Tit, asemenea s-a ostenit in buna vestire cu Sfantul Pavel, care i-a scris o epistola; el a fost episcop al Gortinei, in Creta.

Sfantul Filimon, catre care Sfantul Pavel s-a ostenit a-i trimite scrisoare, a fost episcop de Gaza.

Sfantul Onisim, despre care Sfantul Pavel scrie catre Filimon, chinuindu-se de catre Tertul, eparhul Romei, s-a sfarsit in Puteoli.

Sfantul Epafras, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in Epistola trimisa catre Filimon, zicand: Se inchina tie Epafras, cel robit impreuna cu mine, pentru Iisus Hristos (I, 23). A fost episcop in Colose, in Biserica Laodiceii si in Ierapole; apoi cu Sfantul Pavel au fost la Roma in legaturi, de unde Pavel, scriind catre Coloseni, zice:

Inchina-se voua Epafras, cel de la voi, robul lui Iisus Hristos, care totdeauna se nevoieste in rugaciuni, ca sa fiti desavarsiti intru toata voia lui Dumnezeu. Ca marturisesc pentru dansul ca are multa ravna si durere pentru voi si pentru cei ce sant in Laodiceea si in Ierapole (IV, 12-13).

Sfantul Arhip, cel pomenit in aceeasi Epistola catre Filimon, a fost, dupa Sfantul Eprafas (cel tinut la Roma in legaturi), episcop in Colose, catre care scrie Sfantul Pavel, zicand: Sa spuneti lui Arhip: Pazeste-ti slujba pe care ai luat-o de la Dumnezeu ca s-o savarsesti (IV, 17).

Sfantul Sila, care cu Sfantul Apostol Pavel a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si impreuna cu dansul a suferit multe chinuri, batai si temnite, despre care se scrie in Faptele Apostolilor: Iar Pavel alegand pe Sila, a intarit Bisericile. A fost episcop in Corint, ostenindu-se foarte mult in propovaduirea cuvantului lui Dumnezeu; si facand semne si minuni, s-a dus catre Domnul.

Sfantul Silvan, pe care Sfantul Petru, in scrisoarea sa cea soborniceasca, il pomeneste astfel: Prin Silvan, credinciosul frate, precum mi se pare, putin am scris voua (I, 5, 12). Asemenea si Sfantul Pavel, in a doua Epistola catre Corinteni, zice: Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Care la voi prin noi S-a propovaduit de mine si de Silvan. Acesta cu Sfantul Pavel a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si a fost episcop in Tesalonic; apoi multe primejdii suferind pentru nevointa credintei, s-a suit la incununatorul de nevointa, Hristos.

Sfantul Crescent, pe care-l pomeneste Sfantul Pavel in a doua epistola a sa, catre Timotei, zicand: Crescent in Galatia, s-a trimis de mine la propovaduire (II, 4, 10). Acesta a fost episcop in Galatia, apoi a propovaduit in Galia pe Hristos, iar in Viena, cetatea Galiei, a numit episcop pe ucenicul sau Zaharia; apoi iarasi s-a intors in Galatia, unde a murit muceniceste, in timpul imparatului Traian (98-117).

Sfantul Crisp, pe care Faptele Apostolilor il pomenesc astfel: Iar Crisp, incepatorul soborului, a crezut in Domnul cu toata casa sa. Despre care si Sfantul Pavel in Epistola catre Corinteni, zice ca "pe Crisp l-a botezat" (I, 1, 14). Si a fost episcop in insula Eghina, care se afla langa Pelopones, intre Marea Egeei si a Ioniei.

Sfantul Epenet, pe care Sfantul Pavel in Epistola sa catre Romani il pomeneste, zicand: Inchinati-va iubitului meu Epenet, care este incepatorul Asiei, intru Hristos (16, 15). A fost episcop in Cartagina.

Sfantul Andronic, pe care in aceeasi epistola Sfantul Apostol Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Andronic (16, 7). Apoi, numindu-l rudenie, impreuna cu dansul robit si vestit intre apostolii cei mai inainte de el care au crezut in Hristos. A fost episcop in Panonia.

Sfantul Stahie, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste: Inchinati-va, zice, si iubitului meu Stahie (16, 9). El a fost pus episcop de catre Sfantul Apostol Andrei, cel intai chemat, in Arghiropolis, din Bizant.

Sfantul Amplie, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Amplie, iubitul meu in Dumnezeu (16, 8). A fost episcop, propovaduind pe Hristos in Diospol si in cetatea Odessos si acolo, fiind ucis de elini, s-a sfarsit.

Sfantul Urban, pe care in aceeasi epistola Sfantul Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Urban, iubitorul nostru in Hristos (16, 9). A fost episcop in Macedonia si s-a sfarsit muceniceste.

Sfantul Narcis, pe care in aceeasi epistola il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va celor ce sant din casa lui Narcis in Domnul (16, 11). A fost episcop in Atena.

Sfantul Apelie, pe care in aceeasi epistola il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Apelie, cel incercat in Hristos (16, 10). A fost episcop in Heracleea.

Sfantul Aristobul, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste, zicand: Inchinati-va celor ce sant de la Aristobul (16, 10). A fost episcop in Bretania si acolo, dupa multe osteneli si patimiri, s-a sfarsit.

Sfantul Irodion, pe care in aceeasi epistola Sfantul Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Irodion, rudeniei mele (16, 11). A fost episcop in Patras.

Sfantul Agab a luat darul proorociei. Pe sfantul acesta il pomenesc Faptele Apostolilor, zicand ca intr-o vreme s-a pogorat un prooroc din Iudeea, anume Agab, care, luand braul lui Pavel si legandu-si mainile sale si picioarele, a zis: Asa graieste Duhul Sfant: pe barbatul care are braul acesta, asa il vor lega iudeii in Ierusalim si-l vor da in mainile limbilor.

Sfantul Ruf, pe care in Epistola catre Romani il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Ruf, cel ales in Domnul (16, 13). A fost episcop in Teba din Elada.

Sfantul Asincrit, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Ircania, din Asia.

Sfantul Flegon, cel pomenit in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Maraton, in cetatea Traciei.

Sfantul Hermes, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Filipopoli.

Sfantul Patrova, cel pomenit in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Neapole si in Puteoli (Italia).

Sfantul Hermas, care in aceeasi epistola se pomeneste (16, 14), a fost episcop in Dalmatia. Pentru acesti cinci sfinti, care s-au pomenit aici mai sus, scrie Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Asincrit, Flegon, Hermes, Patrova si Hermas (16, 14).

Sfantul Linos, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (II, 4, 21), a fost episcop in Roma.

Sfantul Gaius, pe care, in Epistola catre Romani (16, 23), il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Se inchina voua Gaius, ospatatorul meu si a toata Biserica. A fost episcop in Efes, dupa Sfantul Timotei.

Sfantul Filolog, pe care il pomeneste in aceeasi epistola (16, 15) Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Filolog. A fost pus de Sfantul Apostol Andrei, episcop in Sinope.

Sfantul Lucius, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola (16, 21) il pomeneste, a fost episcop in Laodiceea Siriei.

Sfantul Iason, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 21), a fost episcop in Tars.

Sfantul Sosipatru, cel pomenit in aceeasi epistola, a fost episcop in Iconiu. Despre acesti trei sfinti aici pomeniti, scrie Sfantul Pavel, dupa ce spune despre Sfantul Timotei, zicand: Se inchina voua Lucius, Iason si Sosipatru, rudeniile mele (16, 21).

Sfantul Olimpan, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in aceeasi epistola (16, 15), urmand Sfantului Apostol Petru, pana la patimirea lui de moarte, a fost taiat in Roma, impreuna cu Sfantul Apostol Irodion, de catre Nero (54-68); precum scrie Metafrast la ziua Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.

Sfantul Tertius, care a scris catre Romani epistola spusa de Sfantul Pavel, in care singur pe sine se pomeneste asa: Ma inchin voua si eu Tertius, cel ce am scris epistola aceasta, intru Domnul. A fost episcop in Iconiu, al doilea dupa Sfantul Sosipatru, unde a castigat si muceniceasca cununa.

Sfantul Erast, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in aceeasi epistola (16, 23), a fost iconom al Bisericii Ierusalimului, iar dupa aceea episcop al Paneadei.

Sfantul Cvartus, care in aceeasi epistola (16, 23) se pomeneste, a fost episcop in Beirut. Despre acesti doi sfinti, Sfantul Pavel scrie: Se inchina voua Erast, dregatorul cetatii, si Cvartus, fratele (16, 23).

Sfantul Evod a fost episcop in Antiohia, dupa un alt sfant apostol; pe el il pomeneste Sfantul Ignatie, purtatorul de Dumnezeu, in epistola sa catre Antiohieni, zicand: "Aduceti-va aminte de fericitul Evod, parintele nostru, care intai a fost pastor pus voua de sfintii apostoli". El s-a sfarsit muceniceste.

Sfantul Onisifor, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (I, 16), zicand: Sa dea Domnul mila casei lui Onisifor, ca de multe ori m-a odihnit si de lanturile mele nu s-a rusinat. A fost episcop in Colofon si in Cirene.

Sfantul Clement, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola catre Filipeni (4, 3), zicand: S-a nevoit cu mine si Clement. El a fost episcop in Roma, dupa episcopii Lin si Clit; apoi surghiunit fiind in Chersones, s-a sfarsit muceniceste, prin inecare in adancul marii.

Sfantul Sostene, care dupa Sfantul Crisp a fost incepator soborului iudaicesc, intorcandu-se la credinta de catre Sfantul Pavel, si despre care se scrie in Faptele Apostolilor: Si prinzand toti elinii pe Sostene, incepatorul soborului, il bateau inaintea divanului. Despre el pomeneste Sfantul Pavel in Epistola I catre Corinteni, inceputa asa: Pavel, chematul apostol al lui Iisus Hristos, cu voia lui Dumnezeu, si Sostene fratele (I, 1, 1). El a fost episcop in Colofon.

Sfantul Apolo, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, astfel: Iar un iudeu anume Apolo, de neam din Alexandria, barbat cuvantator, a venit in Efes, fiind puternic in Scripturi. Acesta era invatat in calea Domnului si, arzand cu Duhul, invata cu dinadinsul despre Domnul. Il pomeneste Sfantul Pavel in epistola I catre Corinteni (I, 3, 6): Eu am sadit, Apolo a udat, iar Dumnezeu a crescut. El a fost episcop in Smirna, mai inainte de Sfantul Policarp.

Sfantul Tihic, cel pomenit in Faptele Apostolilor si in epistolele Sfantului Pavel catre Efeseni (6, 21) si Coloseni (4, 7), zicand: Iar cele pentru mine, pe care le lucrez, toate le va spune voua Tihic, iubitul meu frate, si credinciosul slujitor in Domnul, pe care l-am trimis la voi ca sa stiti cele pentru noi si ca sa se mangiie inimile voastre. In Epistola a doua catre Timotei (4, 12) zice: Iar pe Tihic l-am trimis in Efes. El a fost episcop in Colofon, dupa Sfantul Sostene.

Sfantul Epafrodit, pe care-l pomeneste Sfantul Pavel in Epistola catre Filipeni (2, 25; 4, 18), zicand: Iar mai de folos am socotit ca pe Epafrodit, fratele, ajutatorul si impreuna ostasul meu, iar al vostru apostol si slujitor trebuintei mele, a-l trimite la voi. A fost episcop in Adriania.

Sfantul Carp, despre care Sfantul Pavel in a doua Epistola catre Timotei (4, 13), dupa Sfantul Tihic, pomeneste zicand: Felonul pe care l-am lasat in Troada, la Carp, venind aici, sa-l aduci, precum si cartile. El a fost episcop in Veria Traciei.

Sfantul Codrat a fost episcop in Atena si in Magnesia unde, cuvantul Domnului propovaduind, si-a luat sfarsitul prin mucenicie de la atenieni, in vremea imparatului Adrian (117-138).

Sfantul Marcu, care se numeste si Ioan, pe care Faptele Apostolilor il pomenesc de multe ori, ca a fost calator impreuna cu Pavel si cu Barnaba, zicand: Iar Barnaba si Saul s-au intors din Ierusalim la Antiohia, implinindu-si slujba si a luat cu sine pe Ioan, care se chema Marcu. El a fost episcop in Biblos, din Fenicia, si umbra lui gonea bolile.

Sfantul Zina, care se zice legiuitor, adica invatatorul legii lui Moise, despre care Sfantul Pavel, in Epistola sa catre Tit (III, 13), zice: Pe Zina, legiuitorul, degraba sa-l trimiti la mine. El a fost episcop in Diospoli.

Sfantul Aristarh, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, precum si Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Coloseni si catre Filimon. El a fost episcop in Apameia Siriei.

Sfantul Pudentiu, despre care pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (4, 21), zicand: Se inchina tie si Pudentiu. El a fost la romani barbat drept-credincios, primind in casa sa pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel si adunarea celorlalti credinciosi, a carui casa s-a schimbat dupa aceea in biserica, ce se numea pastoreasca si in care se zice ca Sfantul Petru slujea Liturghia.

Sfantul Trofim, despre care Faptele Apostolilor pomenesc, ca si Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (4, 20), zicand: Iata pe Trofim l-am lasat bolnav in Milet. El cu Pudentiu si cu Aristarh au urmat in toate calatoriile pe Sfantul Pavel si la sfarsit, in vremea taierii lui in Roma de catre Nero, toti acesti trei au fost taiati.

Sfantul Marcu, nepotul lui Barnaba, a fost episcop in Apolonia, despre care pomeneste Sfantul Pavel in Epistola sa catre Coloseni (4, 10), impreuna cu Sfantul Aristarh, zicand: Inchina-se voua Aristarh, cel robit cu mine, si Marcu, nepotul lui Barnaba.

Sfantul Artemas, despre care pomeneste Sfantul Pavel, scriind catre Tit (3, 12), zicand: Cand voi trimite pe Artemas la tine. El a fost episcop in Listra.

Sfantul Acvila, despre care pomenesc Faptele Apostolilor si epistolele lui Pavel, a fost episcop in Heraclea, iar in Asia si in Ahaia a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si a fost ucis de necredinciosi.

Sfantul Fortunat, despre care Sfantul Pavel pomeneste in Epistola I catre Corinteni (16, 17), a castigat sfarsit fericit in propo-vaduirea cuvantului lui Dumnezeu.

Sfantul Ahaic, pe care il pomeneste Sfantul Pavel impreuna cu Fortunat, in aceeasi Epistola catre Corinteni (16, 17): M-am bucurat de venirea lui Fortunat si a lui Ahaic, caci lipsirea voastra au implinit-o acestia si au odihnit duhul meu si al vostru.

Pana aici se implineste desavarsit ceata sfintilor 70 de apostoli, la care, dupa alt izvor al Evangheliei, se adauga inca si acesti doi:

Sfantul Dionisie Areopagitul, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, a fost intai episcop in Atena, apoi in Galia a propovaduit pe Hristos si acolo i s-a taiat capul. Iar faptul ca si acesta a fost din aceeasi ceata apostoleasca, il marturiseste Eusebiu, zicand astfel despre acesti apostoli: Au adaugat la acestia pe Areopagitul acela, anume Dionisie, care s-a intors la credinta in Atena, prin propovaduirea lui Pavel, cum scrie Luca in Faptele Apostolilor.

Sfantul Simeon, care s-a numit Niger, despre care Sfantul Luca, in Faptele Apostolilor (13, 1), pomeneste, zicand: Erau unii in Biserica din Antiohia, prooroci si dascali, Barnaba si Simeon, care se numea Niger. Iar cum ca si acesta este din aceeasi ceata apostoleasca, marturiseste Sfantul Epifanie, punandu-l pe dansul intre apostoli, pentru ca le pomeneste numele acelora astfel: Marcu, Luca, Iust, Barnaba, Apelie, Ruf, Niger (adica Simeon Niger), si pe ceilalti saptezeci si doi. Astfel scriind Sfantul Epifanie pentru acesti doi, ne incredinteaza ca ceata acestor sfinti apostoli cuprinde saptezeci si doua de fete si ca Sfantul Simeon Niger este unul din acelasi numar apostolesc. Cu ale tuturor acestora mult ajutatoare sfinte rugaciuni, sa ne invrednicim si noi cu adunarea cea sfanta ca sa ne facem partasi chemarii ceresti si sa cunoastem pe Cel Preainalt Apostol si Arhiereu al mantuirii noastre, Iisus Hristos, laudandu-L pe El, ca si pe Dumnezeu Tatal si pe Sfantul Duh, in vecii vecilor. Amin.

Insemnare

In stiinta sa fie ca dupa acestia toti care s-au scris aici, pot inca si mai multi sa se afle intr-aceeasi vreme, impreuna cu sfintii apostoli; fiindca marturiseste despre aceasta Eusebiu, episcopul Cezareei Palestinei, care in cartea sa cea dintai, in cap. al 12-lea, scrie astfel: "Numele fiecaruia din cei doisprezece apostoli ai lui Hristos din destul se incredinteaza, din marturiile Evangheliei, iar pentru cei saptezeci de apostoli nici un catalog sigur nu se afla undeva".

De vei voi ca sa cercetezi cu inlesnire, vei afla mai mult de saptezeci, din marturiile Sfantului Pavel, care in cea dintai Epistola catre Corinteni zice: Hristos S-a aratat dupa Invierea Sa lui Chifa, apoi celor unsprezece; iar dupa aceea S-a aratat la mai mult decat cinci sute de frati deodata, dintre care cei mai multi traiesc pana acum, iar unii au si adormit. Deci, multi ostenindu-se in buna vestire a lui Hristos in aceeasi vreme in Biserica cea dintai si, luminand multe tari cu credinta, asemenea cu apostolii sant vrednici de numele apostolesc, iar unii aici indeosebi trebuie sa se pomeneasca. Adica:

Sfantul Lazar, fiind mort patru zile si de Domnul inviindu-se, impreuna cu sfintii apostoli a primit Duhul Sfant, Care in limbi de foc S-a coborat. Fiind mare prigoana asupra Bisericii Ierusalimului, dupa uciderea lui Stefan, a fost izgonit din hotarele Iudeii si slobozit pe mare intr-o luntre fara visle, impreuna cu Sfantul Maximin ucenicul Domnului si cu Sfantul Chelidonie, care din nastere a fost orb si de Domnul s-a luminat; insa plutind dupa dumnezeiasca ocarmuire in Marsilia, acolo Sfantul Lazar a propovaduit apostoleste pe Hristos. Apoi, fiind episcop in cetatea Kitiei din insula Ciprului, a murit. Si sfantul lui trup, dupa multi ani, s-a descoperit intr-o racla de marmura cu aceste cuvinte scrise deasupra: "Lazar cel mort de patru zile, prietenul lui Hristos".

Sfantul Maximin din Livia, cetate care se numea astfel in Galia, a fost intai episcop si implinitor de propovaduiri apostolesti. Acolo a petrecut si Sfantul Chelidonie, ajutatorul episcopiei la propovaduirea apostoleasca, cu Sfantul Maximin, unde cu pace s-a odihnit; iar de unii istorici se numara in ceata sfintilor saptezeci de apostoli, ca unul dintr-insii.

Sfantul Iosif, cel din Arimateea, care a fost invatat de Iisus si a cerut preacinstitul Lui trup de la Pilat; la fel, izgonindu-se de zavistnicii evrei din hotarele lor, a propovaduit pe Hristos in Anglia, unde a si murit; ca un apostol se cinsteste de locuitorii acelei tari.

Sfantul Nicodim, care a venit noaptea la invatatura lui Hristos si a dat sfat bun pentru neosandirea Domnului, iar mai pe urma impreuna cu Iosif a ingropat cu cinste trupul lui Iisus si l-a uns cu aromate; el la fel a patimit prigonire apostoleasca de la evrei, pentru credinta si propovaduirea lui Hristos.

Sfantul Gamaliel, care a fost invatator Sfantului Apostol Pavel si a dat evreilor sfat bun despre propovaduirea sfintilor apostoli, zicand: Daca este de la Dumnezeu invatatura aceasta, nu veti putea s-o nimiciti. Dupa ce a aratat aceasta, a propovaduit apostoleste pe Hristos, in Care a crezut, si, pe cel izgonit pentru propovaduire, adica pe Sfantul Nicodim, il tinea la sine, pe care pana la sfarsitul vietii hranindu-l, dupa moarte l-a ingropat aproape de Sfantul Stefan, intaiul mucenic.

Sfantul famen al imparatesei Candachiei, cel botezat in cale de Sfantul Filip, pe imparateasa aceea a adus-o la Hristos; a fost intai propovaduitor al lui Hristos in Etiopia, apostol al Etiopiei numindu-se, s-a sfarsit muceniceste.

Sfantul Zaheu, cel ce a primit in casa sa pe Domnul, bucurandu-se, iar de la Dansul a auzit acestea: Astazi mantuire casei acesteia s-a facut. Dupa Inaltarea Domnului a urmat pe Sfantul Petru, de care punandu-se episcop in Cezareea Palestinei, a propovaduit pe Hristos.

Sfantul Cornelie Sutasul, cel botezat de Sfantul Petru si de acelasi pus episcop in Cezareea, dupa Sfantul Zaheu, si casa lui a facut-o biserica.

Sfantul Longhin Sutasul, care a crezut in vremea rastignirii Domnului si cu adevarat a marturisit ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu, apoi si Invierea Lui a marturisit-o; dupa aceasta, fiind propovaduitor si apostol al lui Hristos in Capadochia, a patimit muceniceste.

Sfantul Ignatie, purtatorul de Dumnezeu, pe care Domnul, cand era prunc, l-a luat in mainile Sale. El a fost episcop in Antiohia, propovaduind pe Hristos, pentru Care a si patimit in Roma, dandu-se spre mancare leilor.

Sfantul Policarp, episcopul Smirnei, pe care fericitul Simeon Metafrast, in viata Sfantului Ignatie, purtatorul de Dumnezeu, il numeste apostol dumnezeiesc, scriind asa: "A sosit in Smirna si, acolo, Sfantul Ignatie a sarutat pe Sfantul Policarp, dumnezeiescul apostol, episcopul Smirnei, si, impreuna cu sine, ucenicul".

Sfantul Aristion, episcop al Bisericii Smirnei, ucenicul Domnului, din aceia care erau dupa cei doisprezece apostoli, pomenit in cartile Sfantului Papia, episcopul Ierapolei, cel ce a vietuit indata dupa apostoli, despre care scriu istoricii bisericesti: Nichifor in cartea a III-a, cap. 20, si Eusebiu in cartea a III-a, cap. 33.

Sfantul Ierotei, cel ce a invatat credinta de la Sfantul Apostol Pavel si a fost pus episcop in Atena, care la Adormirea Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, s-a adus in ceata Sfintilor Apostoli prin vazduh.

Sfantul Antipa, episcopul Pergamului, a patimit marturisind apostoleasca propovaduire in Hristos; despre care Insusi Domnul Hristos a aratat in descoperirea Sfantului Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu, zicand: Antipa, martorul Meu cel credincios, este ucis.

Sfantul Dimitrie, despre care a scris Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu in Epistola a treia (1, 12), zicand: Lui Dimitrie i s-a marturisit de la toti si de la insusi adevarul. Si noi marturisim si stii ca marturia noastra este adevarata. El a fost episcop in Filadelfia, in Asia.

Inca se mai pomeneste in Faptele Apostolilor Mnason din Cipru, vechi ucenic al Domnului, despre care scrie Sfantul Luca asa: Au venit cu noi si niste ucenici din Cezareea, aducand cu ei pe un vechi ucenic din Cipru, Mnason, la care gazduim noi. Poate va socoti cineva ca acest vechi ucenic al Domnului, Mnason, este acelasi cu Iason. Deci acestia si mai multi, afara din soborul celor saptezeci de apostoli, au fost vechi ucenici ai Domnului, in aceeasi vreme cu apostolii propovaduitori ai Lui, afara de mai mult de cinci sute de frati, care, desi n-au fost pomeniti, au vazut pe Domnul inviat; numele lor sant scrise aici, pe pamant, in carti, dar in ceruri sant scrise cu adevarat, precum scrie Sfantul Pavel catre Filipeni, in cap. 4: Care intru buna vestire s-au nevoit cu mine, si cu ceilalti ajutatori ai mei, ale caror nume sant in cartile vietii. Iar in povestirea scrisa sub numele Sfantului Dorotei, pentru cei saptezeci de apostoli, aceleasi nume se repeta.

Inca, se mai stie ca in povestirea aceea scrisa sub numele lui Dorotei, multe, precum am scris, fiind nesigure, patru nume din cei saptezeci de apostoli in zadar se pomenesc, anume Irodion, spunandu-l a doua oara, ca si cum ar fi acelasi cu Sfantul Pavel Rodion, pe care Pavel nu l-a pomenit nicaieri, fara numai pe Irodion. Si iarasi pe Apolo, Tihic si Aristarh, pe care singuri aceiasi, iar nu indoiti ii pomeneste Sfantul Pavel.

La aceeasi povestire numele a patru se afla de cate doua ori, al lui Cleopa cu Simeon si Crisp cu Crescent; caci se scrie ca si cum acelasi Cleopa ar fi si Simeon; si cei vrednici de credinta, vechi istorici bisericesti, Eusebiu, cel numit Pamfil, si Nichifor al lui Calist Xantopol si cel adus de dansii ca marturie mai veche, adica Hegesip, iar dupa dansii si Gheorghe Kedrin, scriu asemenea, cum ca Cleopa era frate mai mic al Sfantului Iosif Logodnicul, iar Simeon era ruda Domnului; desi se pomeneste in Prolog ca Simeon acesta era acelasi, adica fiul lui Iosif, ca si Iacob, Iosie si Iuda; insa cei mai vrednici de credinta istorici bisericesti graiesc ca Simeon acesta (rudenia Domnului, episcopul Ierusalimului, al doilea dupa Iacob), era fiul unic al lui Cleopa, fratele lui Iosif si var, iar nu frate bun lui Iacob, fiul lui Iosif; iar acel Simeon, fiul lui Iosif si frate bun lui Iacob, era altul (nepomenit intre apostoli), de care socotesc ca n-a luat slujba apostoliei, precum Iacob si Iosif, fratii lui, intre cei saptezeci, iar Iuda (care se zice si Tadeu), era intre cei doisprezece.

Dar poate ca mai inainte de a se imparti apostolii in lume, s-au dus din viata aceasta, precum si alti ucenici ai Domnului, despre care Sfantul Pavel zice: Cei mai multi sant pana acum, iar unii au si adormit; lucru care ramane la bisericeasca socoteala si este dovedit, ca altul era Cleopa si altul Simeon. Iar ceea ce se scrie despre Crisp, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in Epistola a doua catre Timotei, ca a fost episcop in Galileia, - apoi in epistola aceea se pomeneste Crisp sau Crescent, episcopul Galatiei si al Galileei; iar deosebit alt Crisp, mai mare al soborului, se pomeneste in Faptele Apostolilor si in epistola intaia catre Corinteni a lui Pavel.

In aceeasi povestire se scrie ca Chifa, pe care Sfantul Pavel l-a mustrat in Antiohia, a fost episcop in Ivonia. Dar Sfantul Pavel in Antiohia, precum scrie catre Galateni, nu altcuiva sau lui Chifa, cel din saptezeci de apostoli, ci insusi lui Petru, apostolul cel sfant, i-a stat impotriva pe fata, caci sminteala era sa vietuiasca ca neamurile.

In aceeasi povestire se mai scrie ca unul din cei saptezeci ar fi fost un apostol Cezar; dar Sfantul Pavel, scriind din Roma catre Filipeni (4, 22), pomeneste de casa cezarului Nero, care atunci imparatea in Roma (54-68), iar nu de vreun ucenic al Domnului anume Cezar, precum despre aceasta scriu sfintii invatatori, Sfantul Ioan Gura de Aur si Sfantul Teodoret. Cel dintai zice: "I-am indemnat si i-am intarit, aratandu-le ca propovaduirea s-a atins si de casa imparateasca; pentru ca daca cei ce erau in casele imparatesti toate le-au defaimat pentru Imparatul ceresc, mult mai ales li se cadea lor, Filipenilor, s-o faca". Celalalt, Sfantul Teodoret, zicea: "Prea multa mangiiere le-a adus, cand le-a spus ca si in palatele imparatesti stapaneste dumnezeiasca Evanghelie si pe casnicii necuratului imparat ii aduce la viata". Asa talcuiesc acesti sfinti invatatori cuvintele apostolului, care pomenesc de Cezar in Epistola catre Filipeni, la sfarsitul acestora, zicand: Inchina-se voua toti sfintii si mai ales cei din casa Cezarului. Darul Domnului nostru Iisus Hristos cu voi toti. Amin (4, 22-23).

Cuviosul Teoctist din Sicilia

(4 ianuarie)

In Prolog, aici, in locul acestui Teoctist, s-a pus Cuviosul Teoctist, care se cinsteste in septembrie, ziua a treia, pustnicul cel impreuna cu Sfantul marele Eftimie din Palestina, din Mineiul cel nou. Asemenea si sinaxarul lunilor arata ca in aceasta zi se cinsteste Teoctist cel din Sicilia, iar nu cel din Palestina.

Sfantul Mucenic Zosima

(4 ianuarie)

Sfantul Mucenic Zosima, monahul cel din Cilicia, in pustie a locuit cu fiarele. Iar Dometian ighemonul, prinzandu-l, pentru Hristos l-a chinuit si a facut pe Atanasie Comentarisie sa creada in Hristos. Pentru ca, chinuindu-se Sfantul Zosima, un leu din pustie a alergat la priveliste si cu glas omenesc a grait, infricosind pe toti.

Vazand aceasta, Atanasie a cunoscut puterea lui Hristos, a unuia adevaratului Dumnezeu, si a crezut in el. Deci, amandoi s-au sfarsit in munti, unde o piatra, despicandu-se si intrand intr-insa, si-au dat sufletele Domnului.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 584

Voteaza:

Soborul Sfintilor 70 de Apostoli; Cuv.Teoctist 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE