Constiinta si compromis - Recenzie

Constiinta si compromis - Recenzie Mareste imaginea.

Recenzie: Ierom. Teofan Mada, Constiinta si compromis - Perspectiva spiritual-duhovniceasca asupra nefericirii noastre, Colectia „Apologetica”, Editura „Reintregirea”, Alba Iulia, 2006, 317 pagini

Cartea Preacuviosului Parinte Ieromonah Dr. Teofan Mada, care alcatuieste mare parte din teza sfintiei sale de doctorat sustinuta la Sibiu in iarna anului 2005, se bucura de binecuvantarea I.PS. Dr.

Andrei – al Alba Iuliei si inaugureaza o noua colectie – „Apologetica” - ce va apare, cu noi si folositoare lucrari, in prestigioasa editura „Reintregirea” a Arhiepiscopiei Alba Iuliei. Lucrarea de fata este rezultatul si rodul mai multor ani de cercetare si studiu profund teologic pe care autorul i-a intreprins in diferite institutii de invatamant superior din strainatate: Ierusalim, Mirfield, Leeds, Durham, Regensburg si, mai ales Thessalonic – Grecia.

Prin bogatia temelor, cu titluri foarte sugestive, abordate in continutul volumului de fata, dupa cum ar fi: „Morala ortodoxa si omul contemporan”, „Aspecte ale amartiologiei contemporane”, „Constiinta pacatului in viata spirituala”, „Constiinta pacatului in lumea de azi”, „Domnia imposturii”, „Raul social in lumea de azi”, „Violenta, Razboiul „drept2 si Pacea lui Hristos”, „Teoria contemporana apuseana despre non-violenta si razboiul drept”, „Mass-media si pacatul manipularii constiintei morale”, „Psihiatria contemporana despre violenta, trauma, pornografie”, „Unde sunt sfintii pentru postmodernitate”, „Omul in Hristos si omul in existentialismul de azi” – constatam importanta aparitiei acestei lucrari cu unele afirmatii destul de curajoase dar foarte utile, realiste, interesante si bine argumentate; dovada faptul ca lucrarea are girul competent si autorizat al Parintelui Prof. Univ. Dr. Ilie Moldovan de la Facultatea de Teologie Ortodoxa „Andrei Saguna” din Sibiu – in calitate de indrumator stiintific la cursurile de doctorat si de semnatar al prefetei cartii de fata.

Volumul de fata se aseaza in fata unor realitati contemporane de ordin religios-moral si spiritual nemaiintalnite pana acum caci asistam, uneori neputinciosi, alteori ignoranti si indiferenti, la desacralizarea noastra, la secularizarea, compromiterea constiintei si dezumanizarea noastra ce se petrece prin variate metode, instrumente si mijloace, pe care autorul le depisteaza si ni le sesizeaza noua tuturor, cu scopul combaterii acestor maladii spirituale molipsitoare si deci, a vindecarii noastre de toate bolile trupesti si sufletesti ce salasluiesc in viata noastra foarte destabilizata si bulversata, din punct de vedere psihic si duhovnicesc, ajungand, cu adevarat, la o nefericire a noastra.

In aceasta carte, Parintele Teofan vine sa corecteze si sa „contrazica” starea noastra de spirit, conform careia „adeseori se crede ca deteriorarile vietii pe care le observam, vin din exterior, din revolutii si din schimbarile lumii exterioare. In realitate totul vine din interior, din adancul nostru, din locul menit sa salasluiasca in el Domnul nostru Iisus Hristos.” Mergand pe firul rosu al cartii, autorul face deseori raportare si referire la „omul plenar, la persoana completa si integrala” care trebuie sa fie pentru noi exemplul, remediul si antidotul adica Sfantul – care face mai mult pentru a schimba lumea, decat sute de programe generate de cercetarile, altfel foarte laborioase dar totusi empirice ale fenomenelor sociale (pe care autorul le abordeaza insa, cu multa seriozitate); astfel incat, dincolo de toate revolutiile sociale si reformele etice sau morale „Sfantul este in vremea aceasta, singurul cu adevarat revolutionar. Asa cum soarele da intregii creatii posibilitatea vietii, tot asa si aceasta lumina care straluceste din sfant da vietii fiecarui om posibilitatea descoperirii de sine, prin propria sa constiinta, precum si autenticei sale afirmari” – (Pr. Prof. Dr. Ilie Moldovan in „Prefata” cartii).

In ansamblu, aceasta este perspectiva generica si foarte intemeiata in care se incadreaza lucrarea de fata, datorita autorului, care doreste, in acest fel sa ne demonstreze adevarul si realitatea „ca pacatele din lumea de astazi, inainte de a ne descoperi o veritabila criza de ordin social si politic, reprezinta una prin excelenta metafizica”, ducand, intr-adevar, la compromiterea constiintei. Subiectul abordat, cu tema, de fapt, temele dezbatute dar care sunt complementare, alcatuind un corp unitar, si cu modul ori felul in care intelege autorul sa ne prezinte intr-un context soteriologic si eshatologic de larga amplitudine, evidentiind aspectele „unei morale personale si social-politice, putem afirma ca autorul este oarecum un deschizator de drumuri, in sensul ca ne arata un luminis in gama preocuparilor atat de intense si de variate ale zilelor noastre, imbratisate de spectrul globalizarii care planeaza peste toate”. Asadar, Parintele Teofan se dovedeste a fi un maestru al descoperirii resurselor si a resortului interior al fenomenului amartiologiei contemporane.

Potrivit observatiei Parintelui Profesor Ilie Moldovan „destelenirea acestui teren ii apartine autorului in teologia morala romaneasca, cu o perspectiva sintetica si de larga cuprindere, daca nu in exclusivitate, intr-o maniera care asaza o temelie teologica a unei preocupari imperioase privind problematica si ambiguitatea violentei si a „justificarii” „razboiului drept” contemporan. De o reala valoare sunt si contributiile autorului in abordarea unor probleme pe care le ridica mass-media in ansamblul ei. De aceea, meritul deosebit al autorului este de a fi tretat o tema neabordata inca in specificul unei profunde analize a spiritului vremii, adica a incadrarii noastre intr-o viziune ce mijloceste cunoasterea pe viu a realitatilor pe care le traim, pe de o parte, iar pe de alta de a fi expusa in contextul larg al preocuparilor actuale de pe taramul adevarurilor crestine cu care se confrunta confesiunile de astazi”. Judicios si temeinic elaborata, cartea Parintelui Mada se distinge si se reamrca prin valoarea ei stilistica, prin acrivia si acuitatea unei vaste cercetari si obiectivitatea evaluarii izvoarelor, la care se adauga, desigur, aprofundarea teologica dar si interdisciplinara, insotita de o implicare personala, inclusiv sacerdotala, foarte substantiala.

In ultimul studiu al cartii, intitulat foarte elocvent „Omul in Hristos si omul in existentialismul de azi”, Parintele Teofan traseaza practic, cateva concluzii foarte pertinente, oferind si solutii foarte viabile, referitoare la statutul, soarta si destinul persoanei umane contemporane, in raport cu istoria si cu vesnicia, fiindca „in profunzimea sa, istoria umanitatii si a fiecarei persoane este un fel de „apocalipsa”, de „judecata”, o revelatie si o manifestare a faptului ca se duce o lupta permanenta in jurul problemei lui Hristos, in jurul adevaratului Dumnezeu. In faptele si evenimentele cotidiene ale vietii umanitatii si a fiecaruia dintre noi se indeplineste si se hotareste „destinul” final al oamenilor, dupa principiul atitudinii lor fata de Dumnezeu – Omul Iisus Hristos. Incepand cu cei doi oameni supusi pacatului si delatiunii morale, langa Crucea lui Hristos se petrece si se consuma toata istoria si intreg „destinul ori soarta” oamenilor fiecarei epoci si, in consecinta, sunt judecate faptele noastre „de acelasi judecator” (Luc. 23, 40) acum, precum si la a doua Sa venire. Cu alte cuvinte, existenta fiecarei persoane, fiinta, menirea si istoria sa, in orice situatie sau atitudine, este judecata in fata lui Hristos, a prezentei Domnului, in Iisus Hristos, adica este judecata pe temelia cea vesnica a lui Hristos si a atitudinii fata de El”.

Drept urmare, „in fiecare epoca, oamenii lui Hristos, ca fii risipitori sau talhari recunoscatori, chiar daca au cunoscut caderea si slabiciunea pacatului, a coruptiei, a compromiterii constiintei si a mortii naturii noastre umane plina de neputinte, n-au incercat (si chiar daca au facut-o, au regretat ulterior) sa prezinte in fata lui Dumnezeu „auto-justificarea” ori „auto-indreptatirea lor” lor sau „dreptul” ori „libertatea” lor. Insa multi alti oameni, mai cu seama din ziua de azi, traiesc in mod tragic si amar propria lor cadere, din pricina „invaziei conceptiilor si a dorintelor patrunse de iubirea pentru pacat” pe care-l si justifica, conform cuvintelor Sfantului Maxim Marturisitorul, care spune ca „ei transforma slabiciunile naturii umane in materie pentru rautate”, motiv pentru care „nu se indreptatesc” nici nu se mantuiesc, ci „se condamna pe ei insisi” (Tim. 3, 11). Adevaratii crestini – cei care nu sunt stapaniti de duhul secularizarii lumii acesteia, afectate de relativizare si desacralizare, adica autenticii purtatori de Dumnezeu stiau dintotdeauna, si stiu si astazi, ca singura lor indreptatire, singura lor salvare si nadejde de mantuire, precum si viata lor vesnica, este deci, adevarata lor libertate si adevaratul Om, Care din iubire pentru oameni (Ioan 3, 16-17) „i-a luat asupra Lui si i-a enipostaziat in El”, in Trupul Sau teandric care este Biserica”.

Dupa aceasta observatie foarte graitoare, vom sustine ca „in ce priveste competenta acestei carti, este un fapt ce reiese cu evidenta, ca forma si fond, din intreg demersul teologic pe care autorul il sustine cu vigoare si convingere. La actualitatea si competenta temeinic prezentate in aceasta carte, se alatura originalitatea. De fapt, este vorba despre o anume originalitate descoperita ca atare mai intai in discernamantul prin care selecteaza din bogatia de date si idei inmanunchiate intr-o impresionanta bibliografie. Aceasta nota de prelucrare creatoare, ce se afirma nemijlocit, reuseste astfel sa ne redea imaginea fidela a dramei vietii crestine contemporane, in specificul ei social – marturiseste acelasi parinte Ilie Moldovan – prin care se releva de fapt pacatul, ipocrizia si impostura in toata gravitatea agresiunii lor”. Ceea ce ne provoaca interesul si ne atrage la aceasta carte este participarea „la una si aceeasi Imparatie a lui Dumnezeu, pe care autorul ne-o releva in numeroasele ipostaze si manifestari ale ei”.

Prin urmare, fiind „judicios conceputa, scrisa cu impresionanta dialectica interioara, impregnata de accentele unei gandiri teologico-filosofice, iluminata de o stilistica adecvata, cartea Parintelui Teofan are meritul de a aborda cu seriozitate o tema deosebit de complexa. Importante nu sunt numai orizonturile pe care le deschide, ci impresionanta este si cutezanta de a cauta atat de diverse probleme si a le impreuna pe una si aceeasi albie”.

In incheiere, vom sustine ca demersul misionar al Bisericii (reclamat, revendicat si invocat de Parintele Teofan Mada ca fiind solutia ultima si unica ce ne poate remedia, reabilita si salva pe noi, fiii ei din aceste vremuri) trebuie sa cuprinda conceptul conform caruia Biserica nu este in fond, doar comunitatea cu numar mare sau foarte mare de membri ci chiar si cea cu numarul cel mai mic, dar in care salasluieste marturia cea duhovniceasca despre trairea in viata noastra a vietii lui Hristos, cea autentica. „Astfel inteleasa, misiunea nu este reprezentata de un proiect grandios, asemeni unei caracatite care cuprinde totul in sine – acesta este de dorit numai pentru a conferi unitate de plan si actiune sistemului – ci de interventia in micro, de indeplinirea misiunii de pastor de suflete si a aceleia de urmator al Mantuitorului, calitate pe care o are orice crestin botezat, nu numai clericul si nu numai cei cu anumite raspunderi in Biserica.” Asadar, iata si de aici constatam faptul ca Ortodoxia este o forma de crestinism (nesecularizata si necompromisa in continutul si fondul ei intrisec) extrem de rafinata, de nobila, de fina, pe care putini o stiu astazi, aprecia sau gusta in profunzimile ei dintru inceput, lucru pentru care ne rugam Lui Dumnezeu – Cel in Treime preamarit, sa ne ajute si sa ne lumineze mintile si constiintele noastre, cele acoperite de umbra pacatului si a mortii!.

Drd. Stelian Gombos

.

Despre autor

Stelian Gombos Stelian Gombos

Senior editor
287 articole postate
Publica din 28 Iulie 2009

27 Iulie 2012

Vizualizari: 941

Voteaza:

Constiinta si compromis - Recenzie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE