Tanarul bogat - Duminica a 30-a dupa Rusalii

Tanarul bogat - Duminica a 30-a dupa Rusalii Mareste imaginea.

Dregatorul bogat - Pazirea poruncilor

"In vremea aceea, un om oarecare s-a apropiat de Iisus si L-a intrebat, zicand: Bunule Invatator, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? Iar Iisus i-a zis: Pentru ce Ma numesti bun? Nimeni nu este bun, decat singur Dumnezeu. Stii poruncile: "Sa nu savarsesti adulter, sa nu ucizi, sa nu furi, sa nu marturisesti stramb, cinsteste pe tatal tau si pe mama ta". Iar el a zis: Toate acestea le-am pazit din tineretile mele. Auzind, Iisus i-a zis: Inca una iti lipseste: Vinde toate cate ai si le imparte saracilor si vei avea comoara in ceruri; si vino de urmeaza Mie. Iar el, auzind acestea, s-a intristat, caci era foarte bogat. Si, vazandu-l intristat, Iisus a zis: Cat de greu vor intra cei ce au averi in Imparatia lui Dumnezeu! Ca mai lesne este a trece camila prin urechile acului decat sa intre bogatul in Imparatia lui Dumnezeu. Zis-au cei ce ascultau: Si cine poate sa se mantuiasca? Iar El a zis: Cele ce sunt cu neputinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu." (Luca 18, 18-27)

Sfanta Evanghelie din Duminica a 30-a dupa Rusalii relateaza convorbirea Mantuitorului Iisus Hristos cu un dregator bogat, sau cu un tanar bogat, asa cum este numit in Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Matei (Matei 19, 16-26), care se citeste in Duminica a 12-a dupa Rusalii. Tanarul dregator bogat Ii adreseaza Mantuitorului Iisus Hristos intrebarea cea mai serioasa a vietii omului pe pamant: "ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci?" (Luca 18, 18). Atentia lui Iisus fata de acest dregator arata cat de mult pretuieste El tinerii care cauta desavarsirea spirituala. In acest sens, Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu subliniaza ca "Iisus l-a privit cu drag" (Marcu 10, 21) pe acest tanar.

Mantuitorul Iisus Hristos este izvor de viata, lumina si speranta pentru toti oamenii, dar mai ales pentru tinerii credinciosi. De ce? Pentru ca tinerii in general au o sensibilitate deosebita, dorind mult sa fie iubiti si sa iubeasca, fara motivatii de ordin material sau social. Insa tinerii credinciosi simt ca iubirea sincera, smerita si statornica este in primul rand rod al credintei si al rugaciunii. Cele trei invieri din morti savarsite de Mantuitorul Iisus Hristos in chip minunat asupra unor tineri (fiul vaduvei din Nain, fiica lui Iair si prietenul Sau Lazar) ne arata ca tineretea este simbol al vietii vesnice.

Hristos-Domnul, Care a spus despre Sine: "Eu sunt lumina lumii" (Ioan 8, 12), a spus si ucenicilor Sai: "Voi sunteti lumina lumii" (Matei 5, 14). El i-a indemnat, zicand: "Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, incat, vazand faptele voastre cele bune, sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri" (Matei 5, 16). De aceea, credinta, viata si misiunea tinerilor crestini ortodocsi, care se bucura de lumina lui Hristos, trebuie sa urmeze aceste indemnuri sfinte si mantuitoare ale Domnului Iisus Hristos.

Astfel, sensul ultim al eforturilor tinerilor trebuie sa fie si astazi, ca si in vremea Sfintilor Apostoli: cautarea sfinteniei, fara de care nimeni nu va putea vedea pe Dumnezeu (cf. Evrei 12, 14).

Cei mai multi dintre ucenicii care L-au urmat pe Hristos erau tineri. De asemenea, unii dintre ucenicii Sfantului Apostol Pavel erau tineri. Ei se numeau: Tihic, Trofim, Tertiu, Timotei si Tit. Ultimii doi au devenit episcopi in Efes si respectiv in Creta. Ucenicului sau Timotei, Sfantul Apostol Pavel ii spunea: "Nimeni sa nu dispretuiasca tineretile tale, ci fa-te pilda credinciosilor prin cuvant, prin purtare, prin dragoste, prin duh, prin credinta, prin curatie" (I Timotei 4, 12).

Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, considerat ca fiind cel mai tanar Apostol al Mantuitorului Iisus Hristos, se adreseaza tinerilor cu aceste sfaturi: "Va scriu voua, tinerilor, pentru ca sunteti tari si cuvantul lui Dumnezeu ramane intru voi si ati biruit pe cel viclean. Nu iubiti lumea, nici cele ce sunt in lume (…) pentru ca tot ce este in lume (…) nu este de la Tatal. Si lumea trece si pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu ramane in veac" (I Ioan 2, 14-17).

Dupa cum odinioara Hristos a chemat pe ucenicii Sai la apostolat sau la misiune, tot asa Biserica lui Hristos ii cheama pe tinerii ei la misiune sau la lucrare sfanta pentru mantuire. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur († 407) spune: "Si tu esti o lumina - nu pentru ca sa ai lumina pentru tine singur, ci pentru ca sa poti intoarce pe cei rataciti. Caci ce folos de lumina, daca ea nu le poate sluji celor ce sed in intuneric? Si ce folos de un crestin, daca el nu castiga pe nimeni la fapta cea buna ?" 1

Sfantul Vasile cel Mare († 379) acorda, in scrierile sale, o importanta deosebita responsabilitatii sfinte pentru cresterea si educatia copiilor. In celebra sa Omilie catre tineri, care poarta subtitlul Despre folosul pe care-l pot trage tinerii din lectura literaturii eline, ii sfatuieste pe tinerii crestini sa se hraneasca cu discernamant din tot ceea ce mintea omeneasca si cultura universala au alcatuit de-a lungul timpului si sa extraga, precum albinele, numai polenul, lasand deoparte ceea ce este daunator sanatatii lor morale.

Tinerii se bucura de lumina lui Hristos cand folosesc citirea Sfintei Scripturi ca pe o intalnire cu Hristos - Cuvantul vietii. In felul acesta ei contribuie la edificarea spirituala a Bisericii in calitatea ei de Trup tainic sau mistic al lui Hristos, luminat de Duhul Sfant. Iar talcuirea Sfintei Scripturi trebuie facuta in comuniune de gandire si simtire cu Sfintii Parinti ai Bisericii, acestia fiind pana astazi cei mai siguri interpreti ai Bibliei, deoarece ei au fost luminati de acelasi Duh Sfant Care a inspirat alcatuirea Bibliei si totodata ei au pastrat dreapta credinta in fata multor erezii aparute de-a lungul veacurilor.

Prin citirea Sfintei Scripturi, Hristos - Cuvantul vietii se inscrie in viata Bisericii si in viata fiecarui crestin, innoind si sfintind cugetul si simtirea lui. De aceea, toate cartile de cult ale Bisericii Ortodoxe au fost alcatuite de oameni care erau cititori ferventi ai Sfintei Scripturi si care nu doar foloseau citate din Sfanta Scriptura, ci si gandeau si traiau in duhul ei. Citirea Sfintei Scripturi precedata si urmata de rugaciune trebuie folosita si ca pregatire temeinica pentru Sfanta Spovedanie si pentru primirea Sfintei Euharistii, intrucat Hristos - Cuvantul vietii este prezent si lucrator al mantuirii atat prin cuvintele Sfintei Scripturi, cat si prin Sfanta Euharistie, dupa cum El Insusi marturiseste, zicand: "Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viata" (Ioan 5, 24) si"Cel mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane in Mine si Eu intru el (…) si Eu il voi invia in ziua cea de apoi" (Ioan 6, 56, 54).

In acest context, tanarul crestin luminat de Hristos - Lumina lumii, prin rugaciune, viata curata, impartasirea cu Sfintele Taine si fapte bune, devine o faclie de Pasti si un apostol al Invierii lui Hristos - Biruitorul pacatului, al iadului si al mortii. Astfel, prin insasi lumina vietii lui curate, tanarul crestin evlavios cheama pe cei din jurul sau la invierea sufletului din moartea pacatelor, chiar daca alti tineri il considera ca nu este "modern" sau in pas cu moda zilei.

Cu alte cuvinte, tanarul iubitor de rugaciune si de sfintenie este un tanar crestin luptator (cf. Efeseni 6, 10-17), care apara duhovniceste dreapta credinta si sfintenia vietii ca fiind portile vietii vesnice, cultiva iubirea fata de Dumnezeu prin rugaciune si iubirea de semeni prin fapte bune, mai ales iubirea curata in prietenie si in familie. In lupta sa cu "duhul veacului", el urmeaza constant indemnul Sfantului Apostol Pavel, care zice: "infatisati trupurile voastre ca pe o jertfa vie, sfanta, bine placuta lui Dumnezeu, ca o slujire a voastra cuvantatoare. Si nu va potriviti cu acest veac, ci sa va schimbati prin innoirea mintii, ca sa deosebiti care este voia lui Dumnezeu, ce este bun si placut si desavarsit" (Romani 12, 1-2).

Tineretea este perioada cea mai dinamica si sensibila a vietii, in care omul cauta idealul vietii, fiind dornic de cunoastere si comuniune sincera, dar si capabil de bunatate jertfelnica. Tineretea este timpul cautarii, al orientarii spre adevar, bine si frumos, timpul idealurilor entuziaste, dar totodata ea poate fi si timpul multor ispite, primejdii si rataciri sau caderi.

Din nefericire, astazi sunt multi tineri deznadajduiti sau dezorientati, mai ales pentru ca viata in societate se degradeaza, devine tot mai individualista si confuza. Cauzele nefericirii copiilor si tinerilor - precum saracia, deruta profesionala, drogurile, alcoolismul, nesiguranta vietii de maine, deprimarea, libertinajul, jocurile periculoase care sfarsesc in violenta etc. - s-au inmultit intr-un mod alarmant. Intr-o societate secularizata, fara orizont spiritual transcendent, organizata dupa principii individualiste si exclusiv materialiste, tinerii se confrunta cu numeroase probleme de ordin spiritual si social.Adesea, aspiratia multor tineri dupa o iubire sincera si constanta, neinselatoare si netrecatoare este deturnata spre o falsa fericire, "fabricata" din "consum" de realitati si relatii efemere.

Insa, desi este posibil ca, uneori, viata unui tanar sa se abata de la calea cea buna, totusi avem multe exemple in istoria Bisericii noastre care ne arata cum unii oameni pacatosi si-au indreptat viata si chiar au devenit sfinti facatori de minuni, vindecatori de boli sau intelepti pastori duhovnicesti. Asa a fost, de pilda, Saul din Tars care, dupa ce a prigonit Biserica lui Hristos, s-a convertit la crestinism primind numele de Pavel si s-a pocait, iar apoi a folosit toate energiile sale, toata intelepciunea, toata cultura lui teologica si laica spre a marturisi pe Hristos si Evanghelia Lui si spre a organiza Biserica pe care o prigonise mai inainte. Astfel, dintr-un mare prigonitor al Bisericii a devenit cel mai mare misionar al ei, apostol si pastor de suflete. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur zice despre Sfantul Apostol Pavel: "Vezi cat de mare este harul pocaintei? A facut dintr-un prigonitor un pastor. A pus lupul sa pazeasca oile". De asemenea, Fericitul Augustin, un tanar cu o vasta cultura, care la inceput avea o viata agitata si plina de ispite, s-a convertit la credinta crestina si a devenit un mare dascal al pocaintei si pastor de suflete, incat spunea credinciosilor pe care-i pastorea: "Eu sunt episcop pentru voi, dar penitent impreuna cu voi". Insa aceasta schimbare radicala a felului omului de a gandi si de a vietui este in primul rand lucrarea Duhului Sfant, iar omul este vasul care poarta in el harul datator de viata noua, este sfesnicul care poarta lumina mantuirii in Hristos. Totusi, lumina schimbarii omului prin har, credinta si fapte bune este mare, pentru ca mare este si bucuria cand un pacatos pocait dobandeste iertarea pacatelor, mantuirea si viata vesnica prin Sfanta Taina a Pocaintei si prin participarea la viata duhovniceasca a Bisericii lui Hristos.

Asadar, cei ce sunt parinti si prieteni duhovnicesti ai tinerilor au datoria sfanta de a arata acestora calea cresterii lor in iubire smerita fata de Dumnezeu si de semeni. Pe tineri ii ajutam cu adevarat indemnandu-i sa cultive constant lumina Sfantului Botez, hranindu-se spiritual din lumina Sfintelor Scripturi, din scrierile si Vietile Sfintilor, din sfaturile duhovnicului, din pilda vietii oamenilor marturisitori ai credintei in situatii grele, din pilda oamenilor harnici si darnici, cinstiti si drepti, smeriti si curajosi, care L-au primit in sufletul lor pe Hristos drept lumina, comoara si cununa a vietii lor. Tinerii trebuie sa cunoasca faptul ca idealul vietii omului pe pamant este, in primul rand, mantuirea, iar aceasta se realizeaza prin iubire fata de frumusetile credintei in Dumnezeu si fata de oameni, intelegand valoarea unica si eterna a fiecarei persoane umane chemate la iubire si viata vesnica in comuniunea Sfintei Treimi.

Sfanta Evanghelie a lui Hristos cheama Biserica sa se ocupe mai ales de viata spirituala a tinerilor. De aceea, orele de religie din scoala, programele pentru copii si tineri ale Bisericii, cum ar fi "Hristos impartasit copiilor", si grija de a aduna tinerii in Biserica, de a-i invata sa iubeasca pe Hristos si Biserica Sa, sa arate pretuire fata de parinti si profesori si fata de cei care ii ajuta, devin lucrare inspirata din iubirea Mantuitorului Iisus Hristos fata de copii si fata de tineri. Cuvintele Lui: "Tinere, tie iti zic: Scoala-te!" sunt o chemare adresata nu doar celor care se afla in primejdie de moarte fizica sau spirituala, ci tuturor tinerilor care pot sa faca mai mult pentru a arata iubirea lor fata de Biserica, fata de parinti si fata de binefacatorii lor.

Astazi, prezenta activa a tinerilor in viata Bisericii noastre contribuie la imbogatirea vietii spirituale a parohiilor si la promovarea legaturii dintre credinta si cultura, rugaciune si lucrare sociala crestina. O multime de tineri sunt astazi monahi, preoti de mir, profesori de religie, asistenti sociali, misionari crestini in societate prin institutiile media ale Bisericii noastre, prin lucrarea social-filantropica si culturala a Bisericii in Romania si in diaspora romana.

Tinerii credinciosi pot contribui foarte mult la pastrarea si transmiterea credintei vii a Bisericii lui Hristos intr-un context nou. Cei mai multi dintre tinerii romani ortodocsi au invatat religia in familie si in scolile publice din Romania, devenind astfel purtatori de mesaj crestin pentru cei din jurul lor, in tara si in diaspora romana.

Insa, in orice context social s-ar afla tinerii, pentru a trai o viata curata si a cultiva o iubire sincera, smerita si statornica este nevoie de multa rugaciune si de fapte de ajutorare a semenilor aflati in nevoi. Chiar daca omul se afla la varsta tineretii, cu ajutorul lui Dumnezeu si al Sfintilor Lui, cu rugaciunile Bisericii, ale parintilor si prietenilor credinciosi, el poate cultiva sfintenia vietii si ajuta pe semenii care au nevoie de ajutor spiritual si material.

Ne bucuram cand tinerii crestini ortodocsi preamaresc iubirea Preasfintei Treimi lucratoare in familia in care s-au nascut si in marea familie spirituala a Bisericii in care s-au botezat. Copiii si tinerii ca persoane umane in crestere sunt darurile cele mai pretioase ale lui Dumnezeu pentru Familie, Biserica, Şcoala si Patrie, pentru umanitatea intreaga, care fara nasterea de copii nu-si mai poate continua existenta. Insa acesti copii si tineri in crestere fizica si spirituala trebuie educati si ajutati cu multa atentie, iubire si rabdare. Educatia crestina a copiilor si tinerilor este o lucrare sfanta care necesita multa daruire de sine si multa intelepciune.

Familia crestina, Şcoala si Biserica aduc cea mai mare contributie spirituala in viata unui popor nu numai prin faptul ca pregatesc cetateni constiinciosi pentru patria pamanteasca, ci si cetateni credinciosi pentru patria cereasca sau viitori cetateni ai Raiului.

Nu exista investitie spirituala mai mare decat transmiterea credintei ca valoare sau lumina vesnica a vietii. Credinta este si cea mai mare zestre pe care parintii o pot transmite copiilor, pentru ca aceasta ii ajuta pe tineri sa faca deosebire intre valori efemere si valori eterne, intre iubire de moment si iubire vesnica.

Asadar, valorile oferite de educatia religioasa sunt foarte necesare si utile, mai ales in aceasta perioada de secularizare a societatii romanesti, intrucat ele reprezinta pentru tineri un reper spiritual esential si un liant existential intre toate cunostintele teoretice, dobandite prin studiul celorlalte discipline. Valorile cultivate si virtutile incurajate in cadrul orelor de Religie sunt necesare sanatatii spirituale a persoanei si a comunitatii.Religia il invata pe copil si pe ta-nar iubirea fata de Dumnezeu si de oameni, credinta, speranta si solidaritatea, dreptatea si recunostinta fata de parinti si fata de binefacatori, darnicia si harnicia, sfintenia vietii, valoarea eterna a fiintei umane, adevarul prim si ultim al existentei, binele comun si frumusetea sufletului profund uman, cultivat si imbogatit prin virtuti. Religia, fiind lumina vietii in comuniune de iubire cu Dumnezeu si cu oamenii, evidentiaza valoarea eterna a faptelor bune, savarsite in timpul limitat al vietii terestre, si promoveaza comuniunea intre generatii prin valorile perene ale credintei cultivate si transmise.

Sa ne rugam lui Dumnezeu, Maicii Domnului si tuturor Sfintilor sa lumineze si sa ocroteasca pe toti tinerii Bisericii noastre, pe parintii lor si pe toti cei care ii ajuta sa cunoasca lumina, pacea si bucuria lui Hristos, spre slava Preasfintei Treimi si mantuirea oamenilor. Amin.

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Note

1 Sfantul Ioan Gura de Aur, "Cuvant la Sfanta si Marea Marti: Impotriva lenevirii de a veni la Biserica", in Omilii la Postul Mare, Editura Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 41.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3092

Voteaza:

Tanarul bogat - Duminica a 30-a dupa Rusalii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE