Canonul Sfantului Andrei Criteanul

Canonul Sfantului Andrei Criteanul (660-740) sau Canonul cel Mare, cum mai este numit, cuprinde 250 de stihiri, spre deosebire de 30, cate are un canon obisnuit.

V. Iljine, in lucrarea „Le mystčre de la pénitence et le Grand Canon de Saint André de Crčte“, si Ioannis Fountoulis, in lucrarea , spun ca acest canon este expresia experierii caderii in pacat a autorului, dar si a intoarcerii lui. Stiut este faptul ca, sub presiunea imparatului Filip Bardanes, Sfantul Andrei Criteanul a acceptat pentru scurta vreme doctrina eretica monotelita, participand chiar si la pseudo-sinodul (conciliabulum) din 712, in cadrul caruia a fost condamnata invatatura Sinodului al VI-lea Ecumenic.

Insa el nu a fost un sustinator fervent al acestei erezii, ci - la numai un an de ratacire - si-a recunoscut greseala si s-a intors la Ortodoxie. De aici, si faptul ca Sfantul Andrei Criteanul - in calitate de autor al canonului - isi imputa siesi toate pacatele. Din acest punct de vedere, el poate fi considerat „mistagogul caintei“, sau „invatatorul preaales al pocaintei“, cum il vor numi, mai tarziu, cei care au completat Canonul cel Mare.

Cat priveste perioada alcatuirii acestui canon, circula doua ipoteze: Prima sustine ca Sfantul Andrei Criteanul l-ar fi alcatuit pe cand se afla in Constantinopol, inainte de a fi hirotonit arhiepiscop al Gortynei, Creta (692), sau la putin timp dupa aceea (712). Stiut este faptul ca el a fost episcop in Creta timp de 28 ani. S-a remarcat prin tact pastoral, misionar, predicatorial si filantropic, prin construirea de biserici si manastiri, si nu in ultimul rand, el a fost considerat cel dintai facator de canoane liturgice. A doua ipoteza sustine ca acest canon a fost scris de Sfantul Andrei Criteanul la batranete. Ca argument in acest sens stau numeroase expresii din canon: „macar la batranete nu ma lasa in iad desert“; sau „macar la sfarsit mantuieste-ma“; sau „timpul vietii mele este scurt“.

Canonul Sfantului Andrei Criteanul este structurat, intocmai celorlalte canoane, din noua cantari, sau pesne, tema centrala fiind sublinierea starii de pacatosenie extrema a sufletului. Prima cantare conditioneaza iertarea de „lacrimile pocaintei“; a doua arata cum pacatosul poate pune inceput bun; a treia avertizeaza sufletul sa nu urmeze pacatosilor; a patra scoate in evidenta lupta pacatosului cu pacatul; a cincea dezvaluie uraciunea pacatului, in contrast cu virtutea; a sasea aduce in prim-plan modul in care se poate indrepta pacatosul; a saptea elogiaza pe cei care au renuntat la pacat; a opta reintroduce imaginea Infricosatoarei Judecati; a noua se constituie intr-un epilog al canonului, aratand cum sufletul, avand inainte imaginea Infricosatoarei Judecati, dar si numeroasele modele de drepti si pacatosi - care s-au mantuit, intorcandu-se la Dumnezeu -, ramane statornic in pocainta, nazuind sa primeasca iertarea de la Judecatorul si Mantuitorul sau.

Intre cantarea a sasea si a saptea se afla Condacul „Suflete al meu“, care are menirea de a trezi constiinta adormita de pacat, precum si de a intoarce sufletul la Hristos.

Sfantul Andrei Criteanul subliniaza - in Canonul sau - necesitatea pocaintei, fara de care nu poate exista restaurare si, respectiv, indumnezeire. In acest sens, autorul a facut o centralizare a faptelor biblice - vechi si nou-testamentare -, toate rememorate cu profunda durere si strapungere a inimii. Fiecare fapta la care s-a facut partas omul: crearea, neascultarea si caderea, alungarea din rai, durerea pricinuita de pacat si asteptarea mantuirii, precum si rascumpararea savarsita de Hristos, este individualizata si personalizata. Ele se transforma in faptele fiecaruia dintre noi: crearea mea, caderea mea, rascumpararea mea. Istoria personajelor evocate devine istoria mea, iar eu devin constient de profunzimea ei.

De remarcat este faptul ca pacatul descris de autor nu este al unui singur om, ci este unul universal; este pacatul prin care firea umana se arata a fi cazuta, incepand cu protoparintii nostri. Marii pacatosi care au biruit pacatul devin paradigme pentru cei ce doresc si, mai ales, pentru cei ce incearca sa urmeze calea ascezei; in acelasi timp, ei sunt si rugatori pentru fiecare dintre cei care se lupta cu pacatul.

O atentie deosebita este acordata in Canon rascumpararii omului din robia pacatului, mijlocita de Mantuitorul prin Jertfa Sa pe Cruce. Caderea omului in pacat, rascumpararea lui prin Intruparea si Jertfa Mantuitorului, Taina Pocaintei, dogma Sfintei Treimi, preacinstirea Maicii Domnului sunt principalele teme dogmatice pe care autorul le abordeaza. De aici, si caracterul dogmatico-doctrinar al canonului. De fapt, Sfantul Andrei Criteanul vrea sa faca din canon un raspuns la acuzele monotelite, exprimand in acelasi timp dragostea omului fata de Dumnezeu Creatorul, Proniatorul, Mantuitorul si Judecatorul sau.

Asadar, Canonul ne introduce, pe fiecare dintre noi, in istoria Sfintei Scripturi si ne determina sa constientizam, prin intermediul modelelor de pocainta, amplitudinea pacatelor noastre si instrainarea fata de Dumnezeu pe care ne-o aduc pacatele. Pocainta dizolva pacatul!

† Calinic Botosaneanul,
Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iasilor
 

Canonul Sfantului Andrei Criteanul - AUDIO
Canonul Sfantului Andrei Criteanul - Video
 

26 Februarie 2012

Vizualizari: 1834

Voteaza:

Canonul Sfantului Andrei Criteanul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact