Pictura murala


Pictura murala

Crestinismul care se nastea isi datora originilor sale iudaice si impotrivirii sale la paganism, neincrederea fata de imagini, si chiar ostilitatea, exprimate in textele unor ierarhi din secolul al II-lea, cum ar fi Clement din Alexandria, Irineu din Lugdunum sau Iustin din Neapolis. Insa suprematia artelor figurative era prea mare in civilizatia greco-romana pentru ca crestinii sa i se poata sustrage. Chiar si evreii, ale caror traditii ar fi trebuit sa-i apere mai bine de aceasta influenta insidioasa, nu au scapat de ea.

Alaturi de pictura funerara din catacombe se dezvolta in biserici o pictura murala, pe care o cunoastem prin ceea ce a mai ramas din frescele executate, in al doilea patrar al secolului III, pe peretii baptisteriului bisericii din Dura-Europos. Este cel mai vechi exemplu cunoscut de scene inspirate aproape in intregime din Noul Testament.

Ele ilustrau teologia botezului. Pe luneta peretelui de vest, Bunul Pastor, purtand un berbec pe umeri si manand inaintea lui o turma de oi, se afla deasupra unui registru in care, la stanga, Adam si Eva, stand in picioare de o parte si de alta a arborelui, isi ascund goliciunea: suprapunerea acestor doua scene evoca pacatul stramosesc si mantuirea. Pe peretele de nord, tamaduirea paraliticului simbolizeaza conversiunea savarsita prin botez, pe cand scena cu Hristos mergand pe apele lacului Ghenizaret in intampinarea lui Petru care se ineaca este imaginea botezului si proclama necesitatea unei credinte nestramutate. In registrul inferior, cele trei femei (Mironositele), tinand fiecare in mana dreapta o luminare si pe bratul stang un vas cu mirodenii, stau frontal in interiorul grotei Sfantului Mormant, langa sarcofagul lui Hristos, sugerand credinta in inviere ca o prima conditie a izbavirii, botezul fiind o inviere spirituala. La sud, Samarineanca langa fantana, careia Hristos i se dezvaluie treptat, reprezinta parabola invataturii care duce la botez. Pe acelasi perete, izbanda lui David asupra lui Goliat este totodata ilustrarea victoriei lui Hristos asupra mortii si prefigurarea botezului, pentru ca "unsul Domnului" se ridica triumfator deasupra vanitatii si a Necuratului. Studiul iconografic al acestor scene a scos la iveala ca ele se deosebesc prin mai multe detalii de maniera in care au fost tratate in Occident in aceeasi epoca sau mai tarziu.

Stilul lor este mai narativ, mai realist, s-ar zice chiar mai popular. Deoarece este greu sa se creada ca aceasta iconografie ar fi fost creata de pictorul care a lucrat la Dura, se presupune ca ea ar proveni din manuscrisele Bibliei impodobite cu miniaturi. Prin desenul lor curgator si prin libertatea miscarilor, figurile din minuni si din scenele de pe luneta amintesc de siluetele desenate pe papirusurile ilustrate ale epocii. Ele contrasteaza cu aspectul monumental al Miroforelor (purtatoare de mir), al caror hieratism vesteste arta bizantina si se inspira, dupa cit se pare, din spectacolul procesiunilor care se desfasurau in cadrul bisericii. Aceasta deosebire se explica prin natura insasi a subiectelor, intrucat vom vedea in mai multe randuri ca temele au impus adesea stilul care li se potrivea mai bine.

Prin acest amestec de hieratism si de pitoresc familiar al naratiunii, frescele baptisteriului din Dura prefigureaza arta bizantina. Miroforele pun, pe de alta parte, problema originilor frontalitatii. S-a pretins adesea ca pozitia frontala a personajelor ar fi fost imprumutata de la artele orientale, unde ea ar fi fost traditionala de secole. La drept vorbind, asa cum reiese din studiile recente ale domnilor E. Will, L. Budde, R. Bianchi Bandinelli si G.Ch. Picard, daca facem abstractie de problema cu totul deosebita a statuilor in ronde-bosse, pentru care frontalitatea a fost folosita firesc in toate artele, Asia anterioara si Egiptul antic nu au aplicat, in afara de unele exceptii, decat principiul reprezentarii din profil, in reliefuri si in pictura. Frontalitatea va fi luat nastere in alte regiuni.

Trebuie sa tinem seama indeosebi de aporturile Greciei clasice care, cu grija sa fata de libertate si de adevar, a juxtapus figuri din fata si din profil, desigur incepmd cu Polignot din Thasos, prin anii 460-450 i.e.n., tehnica picturii murale, mai supla decat tehnica daltuirii pietrei, fiind de natura sa faciliteze asemenea inovatii. Dar felurite arte populare au practicat de asemenea, fara indoiala independent unele de altele, o frontalitate sistematica si conventionala: vom cita gravurile rupestre si stelele din Numidia, precum si reliefurile italice. Formula avea avantajul de a reda imaginea cea mai clara, cea mai completa si totodata cea mai demonstrativa a personajelor figurate: zei, regi, imparati, defuncti si donatori. Iata de ce, fiind atestata inca la sfarsitul epocii elenistice si al Republicii romane, ea s-a raspandit, pentru reliefurile votive si funerare, de-a lungul intregului Imperiu si chiar mai departe, la parti. in general reliefurile votive din Occident se deosebesc de cele din Orient nu prin folosirea frontalitatii, ci, la acestea din urma, printr-un mestesug mai iscusit, un simt mai viu al jocului de lumini, o intelegere mai subtila a fizionomiilor.

Intr-un studiu asupra originilor picturii crestine din Orientul mediteranean nu se pot trece cu vederea frescele care au acoperit in intregime peretii sinagogii de la Dura-Europos, datand din jurul anului 250 (ii. 1). Ele sunt alcatuite din scene luate din Vechiul Testament, incepand cu povestea lui Avraam, caruia Iehova i-a fagaduit binecuvantarea, pana la povestea Esterei, care marcheaza repunerea in drepturi a Poporului ales, surghiunit si deposedat. Ele ilustreaza bunavointa lui Dumnezeu fata de poporul evreu si, in acelasi timp, neinduplecarea lui fata de aceia care calca stricta respectare a Legii. Dupa toate aparentele pictorii erau tributari manuscriselor ilustrate ale Bibliei sau povestirilor despre istoria sfanta, din care au putut sa se inspire la rindul lor si artistii care lucrau pentru crestini.

Iconografia Vechiului Testament in sinagoga de la Dura este deosebita de aceea din catacombele romane, care este mai simbolica si mai concisa. Influenta imperiului persan, caruia partii ii anexasera Dura in 113 i.e.n., redobandita apoi de trupele lui Lucius Verus, fratele lui Marc-Aureliu, in 165, se face mai ales simtita in folosirea costumului cu "pantaloni" la Artaxerxe, Faraon si alte personaje, precum si in reprezentarea unor cai vigurosi, care amintesc de caii de pe reliefurile regelui part Gotarze al II-lea (38-51), de la Behistun, si ale intemeietorului dinastiei sasanide, Ardasir 1 (224-241), de la Firuzabad.

Nu putem spune daca aceste elemente iraniene au fost introduse la Dura, sau daca figurau mai dinainte in manuscrisele din care s-au inspirat artistii. insasi baza iconografiei este de origine greco-romana: tunicile barbatilor, costumele multor femei, echipamentul luptatorilor, arhitectura templelor cu peristil si cu victorii inaripate ca acrotere, modelajul catorva chipuri pe care artistii au vrut sa le trateze ca portrete, pana si un anumit simt al miscarii, care se banuie in dorinta de a insufleti modelele, dar care a devenit teapan in executie, intr-adevar, stilul prezinta unele trasaturi de influenta populara, care au mai fost intalnite la Dura in picturile din templul zeilor palmirieni si din templul lui Zeus Theos, atribuite unei perioade care incepe din a doua jumatate a secolului I e.n. si se intinde pana la inceputul secolului al III-lea. In afara rigiditatii atitudinilor, aceste trasaturi sunt: abandonarea iluziei spatiale, absenta volumului si a greutatii corpurilor, nepasarea fata de exactitatea anatomica, repetarea intentionata a gesturilor, perspectiva "morala" conferind personajelor o inaltime in functie de importanta lor, predominarea fronta-litatii, un soi de detasare hieratica a figurilor, sirurile lungi de personaje si folosirea tonurilor plate. Ne aflam in prezenta unei arte care tinteste mai ales sa-i instruiasca pe credinciosi.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 4787

Voteaza:

Pictura murala 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact