Bazilica eufrasiana de la Porec


Bazilica eufrasiana de la Porec

In numeroase orase mari din teritoriile riverane ale Adriaticii recucerirea peninsulei italice si a Istriei de catre armatele lui Iustinian a adus cu sine o primenire, care s-a tradus printr-o crestere a activitatii constructive. Orgoliosul Maximian a ridicat in orasul sau natal Pola o catedrala, care a fost aproape in intregime reconstruita in secolul al XV-lea. La Parentium, actualul oras Porec (in italiana Parenzo), episcopul Eufrasius a zidit catre mijlocul secolului al Vl-lea, pe locul unei biserici mai vechi cu o suta de ani, o bazilica unde influenta constantinopolitana se afirma prin prezenta unor capiteluri de marmura din Proconez.

Atriumul cu patru porticuri care precede fatada dinspre apus poate sa fi fost imprumutat tot atat de bine de la constructiile lui Iustinian la Constantinopol, cat si de la cele ale lui Constantin la Roma. Mozaicurile vadesc o influenta foarte clara a operelor ravennate.

Din nefericire ele au suferit restaurari neindemanatice la sfarsitul secolului al XIX-lea. In conca absidei, Fecioara, tronand cu pruncul Iisus pe genunchi, este inconjurata - cum era si Hristos la San Vitale - de doi ingeri tinand lancea, de ctitor si de sfinti: la dreapta sa, sfantul Maurus, principalul protector al orasului, purtand in mainile acoperite de mantie cununa martirilor, il introduce pe episcopul Eufrasius, care ii ofera Fecioarei biserica; Eufrasius este urmat de arhidiaconul sau, Claudiu; intre acestia doi se interpune fiul nevarstnic al acestuia din urma, pe nume Eufrasius, poate pentru ca era finul episcopului; in stanga Fecioarei inainteaza trei sfinti anonimi, dintre care primul si al treilea poarta o cununa, pe cand cel din mijloc tine Evanghelia; dupa traditie ei ar fi cei trei sfinti protectori ai orasului: Elefterios, Projectus si Elpidius. in partea de sus, mana lui Dumnezeu, tinind o coroana deasupra capului Fecioarei, iese dintr-un cer strabatut de nori prelungi.

Tema Fecioarei avea sa ia treptat locul imaginii lui Hristos in concele absidelor. Ea si-a facut aparitia in urma Conciliului din Efes care, in 431, recunoscuse in Maria pe Nascatoarea de Dumnezeu: Theotokos. Imaginea pare sa se fi potrivit bine cu scenele de donatie. Dupa marturia unor texte din secolul al X-lea, in 473, in absida bisericii Fecioarei Nascatoare din Bla-cherne, la Constantinopol, de o parte si de alta a Nascatoarei lui Dumnezeu fusesera infatisati imparatul Leon I, sotia sa Verina purtandu-l in brate pe nepotul lor Leon, teoretic asociat la tron, si fiica lor Ariadna, sotia viitorului imparat Zenon. Pe de alta parte, Horicius ne-a lasat descrierea mozaicului din absida bisericii Sfantul Serghie din Gaza (inainte de 536), unde Fecioara asezata pe tron impreuna cu pruncul era inconjurata de ingeri si de sfantul Serghie, care ii prezenta pe imparatul ctitor al bisericii si pe un episcop.

Chiar si la Ravenna, la Santa Maria Maggiore, construita intre 526 si 532, astazi distrusa, episcopul Ecclesius pusese sa fie infatisat in absida oferind chivotul bisericii, Maicii lui Dumnezeu tronand cu pruncul Iisus. Mozaicarul din Parentium nu ducea deci lipsa de modele. Pe spatiul dintre ferestrele absidei el evoca vestirea nasterii lui Ioan Botezatorul infatisindu-i de la stanga la dreapta pe Zaharia, pe ingerul care i-a adus vestea ca avea sa fie tata si, in sfarsit, pe Prodrom (Ioan) insusi. De o parte si de alta a acestor trei figuri, compartimentele laterale ale absidei sunt ocupate, la nord de Bunavestire si la sud de Vizita Fecioarei la sfanta Elisaveta. Desenul figurilor este mai putin fin si mai putin precis decat la Ravenna; personajele sunt ceva mai greoaie. Aceste mozaicuri sunt marcate de un incontestabil realism popular: in scena Vizitei, curioasa, o slujnica ridica draperia; in Bunavestire, Maria, uluita de ciudata veste pe care i-o aduce Gavriil, lasa sa-i scape ghemul de lana.

Zona superioara a arcului de triumf il arata pe Hristos asezat pe sfera lumii intre cei doisprezece apostoli; restaurarea moderna a uniformizat cu nedibacie pozitia picioarelor si cutele vesmintelor. in absidiolele care flancheaza absida centrala exista cate un bust al lui Hristos imberb, executat tot in mozaic, care iesea din nori spre a-i incorona, la nord, pe sfintii Cosma si Damian, iar la sud desigur pe doi sfinti episcopi ai bisericii ravennate, Severus si Ursus. Existau mozaicuri si la exterior. Pe fatada de vest, deasupra porticului atriumului, Hristos incadrat de opt apostoli ocupa timpanul, pe cand mai jos ceilalti patru apostoli incadrau ferestrele intre care stralucesc cele sapte sfesnice de aur din Apocalipsa. Fara indoiala artistii si-au amintit de biserica Sfantul Petru de la Roma, unde papa Leon I (440-461) pusese sa se infatiseze in exterior, pe fatada, cei douazeci si patru de batrani din Apocalipsa. Pe frontonul dinspre rasarit se afla scena Schimbarii la Fata.

C. Delvoye

.

28 Mai 2008

Vizualizari: 1663

Voteaza:

Bazilica eufrasiana de la Porec 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact